A
L Lowley skrev:
Nu förstår jag inte... ska jag teckna en tilläggsförsäkring för att grannen har två stooora granar 1 m från min tomtgräns ? Och dom sitter i hop och är risiga .!? Det måste väl i alla fall gå på grannens försäkring.. och om hon ens har en??
Nä din.
Och hennes om hon är att betrakta vårdslös, för att de träden utför en fara för annan.
Men det är inte lätt att bevisa.
 
  • Gilla
Jetkokos
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Nu förstår jag inte... ska jag teckna en tilläggsförsäkring för att grannen har två stooora granar 1 m från min tomtgräns ? Och dom sitter i hop och är risiga .!? Det måste väl i alla fall gå på grannens försäkring.. och om hon ens har en??
Är träden risiga och det går att visa att grannen har agerat vårdslöst genom att inte ta ner dem, så ja, det kommer troligen att bli grannens ansvar. Men är det inte bra att ha egen försäkring så att man kan få hjälp innan processen är avslutad? Om det istället visar sig att grannen inte alls kan anses agerat vårdslöst så kommer man stå där med sitt ”det måste väl” och tänka att det hade suttit fint med en tilläggsförsäkring. ;)
 
A
Jetkokos Jetkokos skrev:
Är träden risiga och det går att visa att grannen har agerat vårdslöst genom att inte ta ner dem, så ja, det kommer troligen att bli grannens ansvar. Men är det inte bra att ha egen försäkring så att man kan få hjälp innan processen är avslutad? Om det istället visar sig att grannen inte alls kan anses agerat vårdslöst så kommer man stå där med sitt ”det måste väl” och tänka att det hade suttit fint med en tilläggsförsäkring. ;)
Är det som jag tror han avser så är det yviga breda granar, närmare "pattagranar".
risgran säger vi här... blågran säger andra.. ;)
alltså såna där som fåglar och naturmänniskor älskar... sällan de är dåliga så de blir farliga.. (y)
 
Varför inte fråga Försäkringsbolaget, vad de anser?
"Hej Försäkringsbolaget! Jag vill veta vad som händer om grannens träd rasar ner på mitt hus. Vem bekostar det?"
 
  • Gilla
eded
  • Laddar…
Nissens
L Lowley skrev:
Nu förstår jag inte... ska jag teckna en tilläggsförsäkring för att grannen har två stooora granar 1 m från min tomtgräns ? Och dom sitter i hop och är risiga .!? Det måste väl i alla fall gå på grannens försäkring.. och om hon ens har en??
Nä, din hemförsäkring täcker det.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Såklart har din granne det rättliga på sin sida. Det är ju så äganderätten och ansvarsfördelning ser ut. Prata med grannen och erbjud hjälp eller ersättning för träden
 
L
2stroke 2stroke skrev:
Var finns/hittar man regler/lagar som beskriver liknande situationer ?
Kommunen där du bor. Har regler och lagar. Tror det är bygg och planritningar... nej kommer inte i håg. Var någon månad sen jag pratade med dom. Men det är en speciell avd. Fråga när du ringer dom i växeln( receptionen)
 
L
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Varför inte fråga Försäkringsbolaget, vad de anser?
"Hej Försäkringsbolaget! Jag vill veta vad som händer om grannens träd rasar ner på mitt hus. Vem bekostar det?"
Om du läste från början så har jag pratat med försäkringsbolaget.
 
L
M MattiasO85 skrev:
Såklart har din granne det rättliga på sin sida. Det är ju så äganderätten och ansvarsfördelning ser ut. Prata med grannen och erbjud hjälp eller ersättning för träden
M MattiasO85 skrev:
Såklart har din granne det rättliga på sin sida. Det är ju så äganderätten och ansvarsfördelning ser ut. Prata med grannen och erbjud hjälp eller ersättning för träden
Nej det är absolut inte säkert att hon har det rättsliga på sin sida. För granarna är två st som sitter i hop. Och är dåliga. Med ett ytligt rotsystem som täcker 45% av min trädgård . Så bara mossa och rosor som är tjugo år är 50 cm höga som vid det här laget egentligen skulle vara 2×2 m och massor med annat i min trädgård. Det är mitt intresse. Och två jätte granar en m från min tomtgräns... kanske folk förstår hur det blir hos mig!! Ingen trädgård alls , inget växer . Och bara mossa och stora rötter stora som trädstammar sticker upp ur mossan. Som en gång var lite gräsmatta. Och nej! Det går inte att prata med dom. Annars skulle jag naturligtvis gjort det.
 
P
Rötter som tränger in på din tomt, och som ställer till besvär, får du avlägsna, men du måste ge grannen chansen att ta bort rötterna först om borttagandet av dem om det är risk för betydande skada för grannen.

Det här måste väl någon ha tagit upp redan i den här tråden?
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Nissens
L Lowley skrev:
Om du läste från början så har jag pratat med försäkringsbolaget.
Ja, så då vet du att du inte behöver oroa dig. Försäkringen ser det som en olyckshändelse om de skulle blåsa ner. Detta för att risken är så liten att något händer. :)

Så du kan koppla av o njuta av tillvaron! :)
 
L
P pmd skrev:
Rötter som tränger in på din tomt, och som ställer till besvär, får du avlägsna, men du måste ge grannen chansen att ta bort rötterna först om borttagandet av dem om det är risk för betydande skada för grannen.

Det här måste väl någon ha tagit upp redan i den här tråden?
Ja ...allt detta vet jag.
 
L
L Lowley skrev:
Ja ...allt detta vet jag.
Är så att säga bakbunden. Hur jag än gör så läggs det åter på mig. Men det är inte bara och ta bort dessa rötter. Det är inget jag orkar eller har lust med. För det handlar om en stoor yta . Och stoora tjocka rötter.
 
L
Nissens Nissens skrev:
Ja, så då vet du att du inte behöver oroa dig. Försäkringen ser det som en olyckshändelse om de skulle blåsa ner. Detta för att risken är så liten att något händer. :)

Så du kan koppla av o njuta av tillvaron! :)
Hm.... jo händer ja. Men jag har en trädgård oxå som jag vill odla i ! Och det går inte. För inget växer för alla granrötter. Och går heller inte att gräva. För rötterna är inte små trådar.
 
P
Om du vill odla på din tomt så kan du inte kräva att någon annan ser till att det går att odla.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.