D
Finns det en elcentral/normcentral/kombi där man kan bygga det nödvändigaste i säkringsväg för att vid senare tillfälle dra ytterligare flexrör i samma gipsvägg för tex koppla media. De inbyggnadskåp jag sett monterar man nedsänkt efter att gipsen monterats vilket gör att det inte går att göra efterjusteringar. Jag skulle vilja kunna öppna upp väggen genom att skruva bort gipsen men utan att behöva demontera hela centralen. Gipsväggen kommer vara ospacklad och omålad.
 
Det är inga "elproblem" med att sätta en infälld central i "enklingen" och sedan skruva en skiva från "framsidan". Möjligen kan det bli lite besvärligt för snickaren att få till passformen.
 
D diy-i-bromma skrev:
Finns det en elcentral/normcentral/kombi där man kan bygga det nödvändigaste i säkringsväg för att vid senare tillfälle dra ytterligare flexrör i samma gipsvägg för tex koppla media. De inbyggnadskåp jag sett monterar man nedsänkt efter att gipsen monterats vilket gör att det inte går att göra efterjusteringar. Jag skulle vilja kunna öppna upp väggen genom att skruva bort gipsen men utan att behöva demontera hela centralen. Gipsväggen kommer vara ospacklad och omålad.
Brukar alltid sätta den infällda centralen direkt på reglarna så kan man sätta en dinskena i mitten med hb,jfb och några säkringar. Man köper också 13mm extra djup på de viset.
Då behöver du inte ens skruva på gipsskivan.
 
D
Tack för svar, då skall jag fundera över vilken modell och storlek som funkar!
 
B
Tips.. ta större än du kommer fram till att du behöver. Känns som centraler har en förmåga stt utökas med tiden. Är det inte nya laster som tillkommer så kanske det är dinmonterade smarta brytare med mera.

Hager gör snygga och bra produkter tycker jag.
 
D diy-i-bromma skrev:
Finns det en elcentral/normcentral/kombi där man kan bygga det nödvändigaste i säkringsväg för att vid senare tillfälle dra ytterligare flexrör i samma gipsvägg för tex koppla media. De inbyggnadskåp jag sett monterar man nedsänkt efter att gipsen monterats vilket gör att det inte går att göra efterjusteringar. Jag skulle vilja kunna öppna upp väggen genom att skruva bort gipsen men utan att behöva demontera hela centralen. Gipsväggen kommer vara ospacklad och omålad.
D diy-i-bromma skrev:
Finns det en elcentral/normcentral/kombi där man kan bygga det nödvändigaste i säkringsväg för att vid senare tillfälle dra ytterligare flexrör i samma gipsvägg för tex koppla media. De inbyggnadskåp jag sett monterar man nedsänkt efter att gipsen monterats vilket gör att det inte går att göra efterjusteringar. Jag skulle vilja kunna öppna upp väggen genom att skruva bort gipsen men utan att behöva demontera hela centralen. Gipsväggen kommer vara ospacklad och omålad.
Kolla på GKC centralerna från Enequi/ Gycom.
Infällnadslådan har inga yttre ramkanter så att man kan sätta gipsen efter det att man monterat centralen.
Som ett extra plus är också flänsarna som är möjliga att plocka bort så det blir enklare att komma in med rören.
https://www.enequi.com/sv/products/kombicentraler/
 
D
Tack, KGC ser ut att ha rätt egenskaper. Möjligen skulle jag vilja ha den på bredden istället. Den är dock inte så lätt att få tag på.

På en annan plats har jag en Hager FW. Jag har inte testat men det ser ut som den är på gränsen att man kan ha en 13 mm skiva framför. Ramen till dörren går att justera men maskinskruvarna som håller fast den i lådan skulle komma väldigt nära kanten. Går säkert lösa. En fördel med ramen är att den skulle klara dölja ett något för stort hål. Dock dyrt skåp...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.