Pumpen blinkade på drift men hoppade aldrig igång, då hörde jag att det var luft i systemet. Jag luftade stora behållaren i min ivt och resten av huset. Nu värmer den som den ska men det droppar vatten från slangen jag har på bild, är det normalt? Fick vika den och sätta en klämma för att det inte skulle rinna vatten.
 
  • Öppen värmepumpskåp med synlig intern komponenter och en slang som droppar vatten, anordnad med klämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeanläggning med kopparledningar och svart behållare; slang med klämma för att stoppa vattenläckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Norra
  • Laddar…
Säkerhetsventilen 1,5 bar har sagt upp sig , köp en ny och byt, den är gängad 15 eller 1/2 kallas den ) in i muffen på röret. släpp på trycket tills manometern visar noll, ha den nya i handen med pålindat lin klar, skruva bort den gamla ( går bra ned en polygrip. ) kommer att komma lite vatten men går att stoppa med handen, bort med handen och dit med den nya och dra in den ganska mycket och ställ utfarten så det passar nedåt, inte så på mm då det är slang på den
 
J jonaserik skrev:
Säkerhetsventilen 1,5 bar har sagt upp sig , köp en ny och byt, den är gängad 15 eller 1/2 kallas den ) in i muffen på röret. släpp på trycket tills manometern visar noll, ha den nya i handen med pålindat lin klar, skruva bort den gamla ( går bra ned en polygrip. ) kommer att komma lite vatten men går att stoppa med handen, bort med handen och dit med den nya och dra in den ganska mycket och ställ utfarten så det passar nedåt, inte så på mm då det är slang på den
antar att det är den röda ventilen du menar? 2 Bar står det på den. Får köpa en ny och se om någon kan hjälpa mig. Har för mig att det är där man tömmer hela systemet? Nu verkar trycket sjunkit på systemet igen, beror det på att det läcker i ventilen? Fyller man på vatten så sjunker det nästan till botten efter ett tag och låter i stora behållaren. Även drift blinkar och värmen har sjunkit massor.
 
  • Röd Grundfos cirkulationspump monterad på rörledning ovanpå en IVT-enhet, med indikation om läckage vid ventilen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H hedstrom skrev:
antar att det är den röda ventilen du menar? 2 Bar står det på den. Får köpa en ny och se om någon kan hjälpa mig. Har för mig att det är där man tömmer hela systemet? Nu verkar trycket sjunkit på systemet igen, beror det på att det läcker i ventilen? Fyller man på vatten så sjunker det nästan till botten efter ett tag och låter i stora behållaren. Även drift blinkar och värmen har sjunkit massor.
Ser ut som du har lite vatten i systemet.Har du testat att vrida på den röda ventilen (hatten)så du inte fått skräp som har fastnat.
 
V växelventil skrev:
Ser ut som du har lite vatten i systemet.Har du testat att vrida på den röda ventilen (hatten)så du inte fått skräp som har fastnat.
Jag fyller på vatten på den svarta ventilen på andra bilden. Den röda ventilen tömmer jag vatten, där det läcker då den är av. Jag har fyllt upp vatten till röda markeringen på mätaren flera gånger men det sjunker igen.
 
H hedstrom skrev:
Jag fyller på vatten på den svarta ventilen på andra bilden. Den röda ventilen tömmer jag vatten, där det läcker då den är av. Jag har fyllt upp vatten till röda markeringen på mätaren flera gånger men det sjunker igen.
Okej men händer inget när du vrider på röda hatten?Har du tur så har den bara hängt sig och brukar kunna bli tryckstötar så fungerar den igen annars bara byt men borde kunna hålla lite tryck.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
Okej men händer inget när du vrider på röda hatten?
Jo, då tömmer den ut allt vatten från systemet.
 
Kan det vara expansionskärlet som är trasigt? När man fyller vatten går mätaren upp direkt och verkar inte hålla trycket och det rinner ur vatten ur säkerhetsventilen när den värmer vattnet.
 
H
Bytte den ventilen hos svärfar.
Såg systemet läckte ned till noll.
Sen gick det luft in när trycket va på noll.
Prova att ha tryck i systemet och öppna säkerhetsventilen men fick den aldrig tät.
Köpte ny och allt är ok i hans system nu.
Såg den gamla var full av rost och skit.
Den var 22 år gammal så då hade den gjort sitt.
 
Tror jag får ringa ut en rörmokare imorgon får de kolla över det. Inte vad jag hade lust att lägga pengar på direkt.
 
H
Enkelt att byta säkerhetsventil.
Jag betalade 195 kr för en.
Tog 10 minuter att byta.
 
H Hallerudsbo skrev:
Enkelt att byta säkerhetsventil.
Jag betalade 195 kr för en.
Tog 10 minuter att byta.
Får se om jag får tag på en så kanske jag kan testa att byta den. Ändå osäker på om blåsan i expansionskärlet är hel.
 
H
H hedstrom skrev:
Får se om jag får tag på en så kanske jag kan testa att byta den. Ändå osäker på om blåsan i expansionskärlet är hel.
tror du ska börja byta ventilen.
För den när den läcker så tappas systemet på tryck.
Efter det beroende på om det är enplans hus eller hur pannan står så kan luft gå in via ventilen när vatten rinner ut.
Därav du hör det bubblar i tanken.
 
H hedstrom skrev:
Kan det vara expansionskärlet som är trasigt? När man fyller vatten går mätaren upp direkt och verkar inte hålla trycket och det rinner ur vatten ur säkerhetsventilen när den värmer vattnet.
Du kan byta säkerhetsventilen själv men tycker du ska lufta varmvattensberedaren på nippeln som sitter strax ovanför den röda säkerhetsventilen på tanken.Du har två säkerhetsventiler och den som är trasig är för inkommande vatten och den som sitter på expantionskärlet är för systemet.
 
H hedstrom skrev:
Kan det vara expansionskärlet som är trasigt? När man fyller vatten går mätaren upp direkt
Ökar trycket snabbt vid påfyllning så är kärlet gånget ( läck i blåsan ) Nu brukar det vara så att i VP så sitter kärlet riktigt illa till och kostsamt att byta, skit i det och sätt ett nytt kärl som kopplas varsomhelst på returen från värmesystemet och lått det gamla sitta kvar. Kanske finns en ventil för att tappa ur och då går det att koppla på där direkt och ha den ventilen öppen, i så fall tages vredet bort då exspantion inte får vara stängd.och hänes i ett snöre på ventilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.