Återigen uppmanar jag dig att omgående höra av dig till hyresgästföreningen och låta dem föra din talan (och dina grannars kan tänka). Om man inte sätter hårt mot hårt mot hyresvärdar som Heimstaden kommer de att köra över en och det är svårt utan någon uppbackning från en jämnstark motpart att få någonting ur det. Det finns en ordning i hur det sånna här saker ska skötas i en hyresfastighet och Heimstaden har antagligen gjort som vanligt dvs. skitit i hyresgästernas belägenheter och rättigheter och hoppats att ingen ska klaga. Nu men jag inte bara nedsmutsningen av lägenheten utan också det faktum att du inte kan nyttja lägenheten och du verkar inte heller ha fått avdrag på hyran för det.
 
  • Gilla
josbom och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag har svårt att förstå hur högtalaren förstörts. Kan du berätta?
vet ärligt inte. Men det dammet letar sig in i det minsta utrymmen och jag är ingen expert men det känns bara inte bra att det ligger ett lager betongdamm inuti. Kanske händer nåt när den blir varm vad vet jag
 
B Blackfield skrev:
Återigen uppmanar jag dig att omgående höra av dig till hyresgästföreningen och låta dem föra din talan (och dina grannars kan tänka). Om man inte sätter hårt mot hårt mot hyresvärdar som Heimstaden kommer de att köra över en och det är svårt utan någon uppbackning från en jämnstark motpart att få någonting ur det. Det finns en ordning i hur det sånna här saker ska skötas i en hyresfastighet och Heimstaden har antagligen gjort som vanligt dvs. skitit i hyresgästernas belägenheter och rättigheter och hoppats att ingen ska klaga. Nu men jag inte bara nedsmutsningen av lägenheten utan också det faktum att du inte kan nyttja lägenheten och du verkar inte heller ha fått avdrag på hyran för det.
vi får ta in dem. det är nog det bästa.
Jag mejlade chefen för heimstaden idag och frågade om avdrag.
 
Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Vid den här formen av arbete har hyresvärden en strikt skadeståndsskyldighet. Detta följer av 11 § 4 p. och 26 § 3 st. 12 kap. Jordabalken (i folkmun känd som Hyreslagen).

Om din egendom tagit skada kan du alltså vara berättigad till ersättning även om hyresvärden inte agerat försumligt.

Samma stycke (26 § 3 st.) anger också att hyresvärden skall tillse att hyresgästen ej förorsakas större olägenhet än nödvändigt. Det har uppenbarligen inte gjorts. Detta innebär att du kan vara berättigad hyresnedsättning. Den rätten framgår av 11 § 3 p. 12 kap. Jordabalken.

Rätten till hyresnedsättning är ofta bortavtalad vid sedvanliga underhållsarbeten. Det framgår i sådana fall av ditt hyresavtal. Om hyran kommer att höjas efter den här renoveringen är det i hyreslagens mening inte ett sedvanligt underhållsarbete.

Det är viktigt att du fortsätter betala hyran. Något annat innebär risk för uppsägning. Ska du ställa krav om skadestånd (endast aktuellt om något är skadat/förstört) och hyresnedsättning ska du skriftligen vända dig till hyresvärden. De har det juridiska ansvaret.

Det är inte orimligt att ställa krav på städning efter detta men där är rättsläget mer osäkert. Dock känner jag att i detta fall strider något annat mot god sed i hyresförhållandet.

För sådana här situationer kan jag rekommendera ett medlemskap i Hyresgästföreningen. De kan alltid ge råd till medlemmar men man har enbart rätt till juridiskt biträde (att de aktivt ställer krav åt dig i kontakt med hyresvärden) om tvisten uppstått efter att man blivit betalande medlem.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 5 till
  • Laddar…
Hej!
Vi har ett litet hyreshus och håller just nu på med stambyte i 6 lägenheter. Alla rum är noga inplastade. '
Det gjorde vi själva för att det skulle bli billigare. Arbetarna är inte inne i de andra rummen. Hyresgästerna har tillgång till badrum i källaren. Man kan välja om man vill vara kvar eller flytta ut under renoveringstiden. Ingen hyra betalas trots att det går att bo kvar.
Du ska inte plasta in det skall arbetarna göra. Du ska begära städning av lägenheten. Du har ju fina bildbevis på hur lägenheten har använts. Har grejer gått sönder så ska du ha ersättning. Du ska även ha ersättning dvs inte betala hyra förrän lägenheten är bebolig dvs dammfri. Har det tagits asbetsprov innan renoveringen? Det är särskilt viktigt för gamla hus. Vissa rör och väggar kan ha haft asbets och då skall det saneras innan arbetet kan fortsätta. Begär ut protokollet!
Innan renoveringen ska du ha fått information om hur arbetet ska genomföras, planerad tid för arbetet samt hur hög din nya hyra blir. Du ska även skriftligt ha godkänt renoveringen. Om du inte har fått denna information och godkänt renoveringen så kan Heimstaden inte höja hyran. Kontakta Hyresgästföreningen och du kan även kontakta Fastighetsägarna.
Heimstaden är med i Fastighetsägarna.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Den där Selmer-gitarren skulle jag omedelbart rädda!
Haha ja den är fin den. Dock en billig kopia så jag lät den hänga kvar. Den riktiga skönheten är i sitt case väl gömt ;)
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
G gblc skrev:
Hej!
Vi har ett litet hyreshus och håller just nu på med stambyte i 6 lägenheter. Alla rum är noga inplastade. '
Det gjorde vi själva för att det skulle bli billigare. Arbetarna är inte inne i de andra rummen. Hyresgästerna har tillgång till badrum i källaren. Man kan välja om man vill vara kvar eller flytta ut under renoveringstiden. Ingen hyra betalas trots att det går att bo kvar.
Du ska inte plasta in det skall arbetarna göra. Du ska begära städning av lägenheten. Du har ju fina bildbevis på hur lägenheten har använts. Har grejer gått sönder så ska du ha ersättning. Du ska även ha ersättning dvs inte betala hyra förrän lägenheten är bebolig dvs dammfri. Har det tagits asbetsprov innan renoveringen? Det är särskilt viktigt för gamla hus. Vissa rör och väggar kan ha haft asbets och då skall det saneras innan arbetet kan fortsätta. Begär ut protokollet!
Innan renoveringen ska du ha fått information om hur arbetet ska genomföras, planerad tid för arbetet samt hur hög din nya hyra blir. Du ska även skriftligt ha godkänt renoveringen. Om du inte har fått denna information och godkänt renoveringen så kan Heimstaden inte höja hyran. Kontakta Hyresgästföreningen och du kan även kontakta Fastighetsägarna.
Heimstaden är med i Fastighetsägarna.
Ta kontakt med Miljöförvaltningen i din kommun om hyresvärden vägrar bevisa att det inte förekommer asbest. De kan med stöd av Miljöbalken kräva in underlag från hyresvärden och om så behövs förelägga hyresvärden att vidta åtgärder.
 
  • Gilla
MimmiB
  • Laddar…
Tråkigt att du dels råkat ut för ett traditionellt stambyte men också att utförarna är idioter.

Vi gör det på 12 dagar och vi är sviiiiiiiiiiiiiiiiin-noga med att plasta in, inte förvara våra grejer runtom i hela lägenheten och vi städar noggrant varje dag. Synd om er!
 
  • Gilla
Bettan74 och 6 till
  • Laddar…
Hade samma problem (men i brf).
Frågade ska jag plasta in så att det blir bra gjort?
Näää det fixar vi såklart.
Kommer hem efter första dagen av rivning. Självklart inget inplastat.
Hör av mig till dem och säger att ni har inte plastat in som ni sa att ni skulle göra.
Fixar ni det nu?
Ja såklart.
Efter andra dagen, såklart inte inplastat.
Idioter...
 
  • Arg
  • Ledsen
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Var med om samma då de renoverade mitt badrum i min bostadsrätt. De stod i vardagsrummet och vispade ihop det som skulle vara bakom kaklet t ex. De täckte inte hellet för när de rev Kakelväggen och inge heller när de bilade upp betonggolvet. Dessutom en klåpare som gjorde allt jobb, så de som nu bor i min gamla lägenhet har fått göra om allt. Det var föreningen som anlitade företaget, då det var markfukt som trängt upp i väggarna. Tyvärr drev inte föreningen ärendet vidare, utan vi fick acceptera hur det blev. Vi fick även städa själva, och hela lägenheten såg ut som din. Vi fick ingen information heller om att täcka över något. Kunde inte heller bo i lägenheten, varken under eller förräns långt efter, tills allt damm lagt sig. Minns än hur jag slet och städade i månader efteråt.
 
C Currywurst skrev:
Nja ingår det i upphandlingen så gör man det ingår det inte tja då får kunden stå sitt kast.
Ett problem är snarare att den som upphandlar inte tar med tillräckligt i upphandlingen. Och äta vill man inte betala för i efterhand
I det här fallet är det hyresgästen och hyresvärden som är parter. Hur fastighetsägaren handlar upp sina entreprenörer är ointressant. Fastighetsägaren är skadeståndsskyldig mot hyresgäaten. Entreprenadjuriduskt blaha blaha kan vi lämna därhän:D

C Currywurst skrev:
Nja ingår det i upphandlingen så gör man det ingår det inte tja då får kunden stå sitt kast.
Ett problem är snarare att den som upphandlar inte tar med tillräckligt i upphandlingen. Och äta vill man inte betala för i efterhand
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
N NoiseMaker skrev:
Jag har svårt att förstå hur högtalaren förstörts. Kan du berätta?
betongdammet fastnar överallt - sen därefter luktar all elektronik som har stått på 20 min betongdamm.

Högtalaren: membranen är inte helt lätta att få rena om dammet får fastna i dem och det går inte att vara något annat än lätt på handen. DET förstås om man löser det hela igenom att byta elementen.....
 
Roco91 Roco91 skrev:
vi får ta in dem. det är nog det bästa.
Jag mejlade chefen för heimstaden idag och frågade om avdrag.
1 Kontakta hyresgästföreningen
2 Var beredd på att deponera hyran hos länsstyrelsen.
3 yrka ett ordentligt hyresavdrag och ersättning för städning och annat
4 deponera hyran hos länsstyrelsen
 
Det verkar bekant för reparationer hos det fastighetsbolaget. När vi bodde där skulle alla fönster målas om. Målarna kom, öppnade alla fönster samtidigt, blå var de, och slipade av karmarna. Det drog som en vind genom hela lägenheten slipdamm i luften och vi hade blått damm överallt, i alla skåp, allt porslin, på alla möbler, i garderober, alla kläder. Ingen förvarning överhuvudtaget. Det gick inte att andas och jag fick ta min lille 3-månaders son och fly. Detta var länge sen men det verkar ju lika illa idag.
 
  • Arg
  • Gilla
  • Ledsen
Bettan74 och 7 till
  • Laddar…
Kempa_swe
Roco91 Roco91 skrev:
En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
Ser ju fan ut som en krigszon... Man kan ju undra om de ens gått i grundskolan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.