Hej.

Jag tar på mig dumstruten redan nu så är det gjort. Klart!

Efter renovering av ett mindre rum har jag upptäckt fuktfläckar längs en av springorna i vårt nya Huntonit innertak. (Bild bifogad) Innertaket sitter på våning två och vi har en kallvind ovanför som delvis är isolerad. Min första oro var att vi hade läckage från yttertaket (gammal papp).

Efter en titt på vinden konstaterade jag att det är fukt på det aktuella stället mellan innertaket och fuktspärren. (Bild bifogad). Man kan tydligt se kondensdroppar. Som jag minns det, så satte jag ångspärren underifrån och fäste mot befintlig gles. Därefter smackade jag upp takskivorna tajt mot plasten. Så, rätta mig om jag har fel, men har jag nu byggt en riskkonstruktion?
Bäst i att riva och göra om?

M v h

/Fredrik
 
  • Fuktfläckar längs en springa i ett nyrenoverat Huntonit innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktfläck och kondensdroppar längs springa i Huntonit innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Fuktspärren ska vara ovanför gles.
Men ska det inte vara isolering? Då försvinner kondensproblemet.
 
T TheGame skrev:
Fuktspärren ska vara ovanför gles.
Men ska det inte vara isolering? Då försvinner kondensproblemet.
Hallå.

Jo. Sant. Det är säkerligen anledningen till kondensen att det blir för tätt mellan innertak och ångspärren. Gammal isolering finns på vinden (radhus från -68), och i rummet där vi satt nytt innertak och plast fanns ingen ångspärr tidigare...

/F
 
Om taket är isolerat ska det banne mig inte bli kondens, om jag så sätter upp plast som innertak. Rejäl köldbrygga eller otätt yttertak killgissar jag.
 
Hur ser ventilationen ut på vinden ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser ventilationen ut på vinden ?
Det är bra ventilation med luftflöde från ena sidan till den andra...
 
Och i själva bodelen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Och i själva bodelen?
Ventiler i samtliga rum på övervåningen och fläkt med konstant flöde i badrum.
 
Svårt att se på bilden men är det bara fukt mellan plast och takpanel , eller även mellan isolering och plast?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att se på bilden men är det bara fukt mellan plast och takpanel , eller även mellan isolering och plast?
Det är fukt (kondens) mellan innertak och plast. Min misstanke är att det är en minimal glipa mellan takplattorna där det stiger upp inomhusluft (fuktig och varm luft). Fukten tar sig inte till isoleringen på vinden.
Det får bli att ta ne innertaket riva plast och gles, och sedan sätta ny plast, ny gles och innertak i rätt ordning...
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
F Frippego skrev:
Det är fukt (kondens) mellan innertak och plast. Min misstanke är att det är en minimal glipa mellan takplattorna där det stiger upp inomhusluft (fuktig och varm luft). Fukten tar sig inte till isoleringen på vinden.
Det får bli att ta ne innertaket riva plast och gles, och sedan sätta ny plast, ny gles och innertak i rätt ordning...
Men hallå… om varm inomhusluft kondenserar bakom 10 mm takplattor - har du en mycket kall yta där. Jag skulle dubbelkolla isolering/köldbrygga ovanför på vinden.
Se till att plasten inte är kall, istället för att försöka ”ventilera bort problemet”.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Det där löser du med tillräcklig isolering
 
  • Gilla
multix och 1 till
  • Laddar…
Detta som man själv är orolig för, att sätta plast istället för ångbromsen som suttit sen gammalt. Får jag fråga vilken sorts isolering och hur tjock isolering du har/hade på vinden när detta kondens problem uppstod? Jag har själv 150mm tjock stenulls isolering just nu på kallvinden och 130mm i väggen mot kattvind.
 
Jag vet faktiskt inte vilken typ av isolering som ligger på vinden. Den är från då huset byggdes och är säkert inte den bästa jämfört med dagens alternativ. Skulle tippa att den är ca 125mm. Den har tunn papp på båda sidorna...
 
  • Gilla
Jowke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.