Hej! Ska byta till en spis med induktionshäll och har det att det är viktigt att det finns nolla framdragen. Om jag förstått det rätt ska det vara 5 kablar då och nolla är den blå. Dvs i så fall ska det finnas en nolla i det här uttaget. Stämmer det?
 
F ferlin75 skrev:
Hej! Ska byta till en spis med induktionshäll och har det att det är viktigt att det finns nolla framdragen. Om jag förstått det rätt ska det vara 5 kablar då och nolla är den blå. Dvs i så fall ska det finnas en nolla i det här uttaget. Stämmer det?
En bild på kontakten med kåpan av hade hjälpt så man kan se alla kablar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS
Vilken färg det är på nollan kan variera beroende på ålder.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kontrollmät är mitt tips, då vet du säkert. Googla var fas, nolla och jord sitter i uttaget. Mät sedan spänningen mellan alla faserna mellan nolla-fas och jord-fas. 400v mellan faserna, 230 fas-nolla och 230 mellan fas-jord. Om det stämmer kan du nog med gott samvete bara koppla in.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
En bra sak att kolla är inkopplingsinstruktionen för den nuvarande spisen. Om även den nuvarande spisen kräver 3 faser och en nolla så lär det ju finnas i uttaget.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F ferlin75 skrev:
Hej! Ska byta till en spis med induktionshäll och har det att det är viktigt att det finns nolla framdragen. Om jag förstått det rätt ska det vara 5 kablar då och nolla är den blå. Dvs i så fall ska det finnas en nolla i det här uttaget. Stämmer det?
Visa bilaga 557638
 
L Leif i Skåne skrev:
En bild på kontakten med kåpan av hade hjälpt så man kan se alla kablar.
Öppen vägguttag utan frontplatta som visar ledningar och anslutningar, omgiven av ojämnt väggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
G
Verkar vara två faser, noll och jord, men jag är ingen elektriker.
 
G OMathson skrev:
Verkar vara två faser, noll och jord, men jag är ingen elektriker.
Verkligen inte jag heller, men det är fem kablar dragna dit iaf. Satt en äldre spis där med keramikhäll, inte trefas då?
 
images
Ser ju som alla fem kablar är framdragna inklusive nolla, så ser ju lovande ut. Jag skulle dock dubbelkolla så att allt stämmer innan du kopplar in. Men som BirgitS skrev så om förra spisen behövde nolla så är det nog också lugnt att bara koppla in.
 
  • Gilla
ferlin75
  • Laddar…
Mikael_L
G OMathson skrev:
Verkar vara två faser, noll och jord, men jag är ingen elektriker.
Jag ser 5 ledare anslutna. Där alla färgerna verkar vettiga och på rätt platser.
Så det ser onekligen bra och korrekt ut.

Själv skulle jag åtminstone lite snabbt mäta nolla-jord, jord-fas och nolla-faser för att förvissa mig om nollan och jorden är ordentligt inkopplade i andra änden och alla ev skarvar på vägen.
 
  • Gilla
ferlin75 och 1 till
  • Laddar…
Kan tipsa om att Jula säljer en multimeter, som klarar 500V AC (ovanligt på billiga instrument) för 49 kr nu.
 
  • Gilla
ferlin75
  • Laddar…
Tack för alla svar! Verksr klokast att mäta för att vara säker, vi kommer ha en elektriker för diverse jobb I huset och han/hon får göra det.
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
BirgitS
F ferlin75 skrev:
Verkligen inte jag heller, men det är fem kablar dragna dit iaf. Satt en äldre spis där med keramikhäll, inte trefas då?
Trefas är normalt för spisar sen årtionden och sen kan en glaskeramikhäll behöva en nolla också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.