Hej,

Hoppas mindre detta efter två år:)

Två frågor om isolering och ångspärr:

1, Vi har anlitat en hantverkare för lite renovering/utbygge och i golvbjälklaget mellan källare/plan 1 togs spånisoleringen bort och glasfiber sattes istället. Utan plast eller något, jag funderar på var den fuktiga källarluften tar vägen? Går den upp i isoleringen borde väl den mögla?

2, samma firma har byggt en liten tillbyggnad på plintgrund med 220mm glasull och ingen plast i bjälklaget, tolkar jag er rätt så är detta korrekt. Plasten ska ligga mot marken istället?

Hoppas på svar! Tack!
 
Ingen plast i mellanbjälklag. Kanske på marken under huset och fuktproblem finns. Har du ingen ventilation eller fläkt i källaren?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen plast i mellanbjälklag. Kanske på marken under huset och fuktproblem finns. Har du ingen ventilation eller fläkt i källaren?
Vi har tilluft men har funderat på frånluft i källaren. Vet inte om det är rätt?
 
A andhak2802 skrev:
Vi har tilluft men har funderat på frånluft i källaren. Vet inte om det är rätt?
Tack för snabbt svar!
 
A andhak2802 skrev:
Vi har tilluft men har funderat på frånluft i källaren. Vet inte om det är rätt?
Tilluft i källaren är bra men då bör man också ha frånluft i tex tvättstuga om det inte är något drag vid tilluftsventilerna…
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tilluft i källaren är bra men då bör man också ha frånluft i tex tvättstuga om det inte är något drag vid tilluftsventilerna…
Vi kommer snart flytta upp tvättstugan från källaren till ett nytt badrum vi håller på att bygga. I det kommer det finnas frånluft. Jag tänkte på frånluft för att vädra ut källarlukten som ändå blir
 
Lånar tråden! Finns säkert ett svar i tråden, men orkar inte läsa igenom den. Har isolerat trossbotten med cellulosaisolering. Vad är bäst? Att skippa ångspärr/ångbroms under ytgolv? Eller lägga dit en ångbroms på spånskivan och tejpa ihop den med ångbromsen på väggarna? Ingen golvvärme.
Har isolerat med cellulosaisolering även väggar och vind och där har jag använt ångbroms
 
  • Gilla
chiftec
  • Laddar…
B Byggoo skrev:
Lånar tråden! Finns säkert ett svar i tråden, men orkar inte läsa igenom den. Har isolerat trossbotten med cellulosaisolering. Vad är bäst? Att skippa ångspärr/ångbroms under ytgolv? Eller lägga dit en ångbroms på spånskivan och tejpa ihop den med ångbromsen på väggarna? Ingen golvvärme.
Har isolerat med cellulosaisolering även väggar och vind och där har jag använt ångbroms
Hur gjorde du till slut?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.