Har byggt en friggebod där taket ligger på åsar istället för takstolar.

Dock så har jag stött på ett problem då åsen i nock är rak, medan de övriga har en lutning på 18 grader:

Illustration av en friggebod med snedtak och raka åsar, indikerar problem med innertaksmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För innertaket där det möts i nock så blir vinkeln och avstånden helt "off":

3D-skiss som visar friggebodens takkonstruktion med åsar som möter varandra i nock, markerat avstånd och nivåskillnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir helt enkelt inte så mycket eller inget att spika/skruva på. Jag skulle ju kunna fasa kanterna på takskivorna (kommer antingen att bli någon typ av panel eller plywood) och försök få dem att mötas exakt i mitten och tvinga ner dem de 3mm, men det är nog ingen höjdare. Funderade annars att sätta 45x45 regel nerskjuten ~11mm längs med åsen i taket. Skulle det funka?

Någon som har några tips eller trix?
 
Bronken
Är det ett egendesignat bygge eller en byggsats? Om det senare, vad säger instruktionen?
 
Det är från en byggsats.

Men instruktionerna säger inte så mycket dessvärre, detta är det enda som är kring momenten om att montera tak:

Sektion av en vägg med tak, visar isolering, råspont, takås och innertak med angiven regel för montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snackar med tillverkaren också, de meddelar bara att jag kan behöva "regla upp" för att montera innevägg- och tak. Gissar på att det kanske inte är så vanligt med innertak. Jag är total nybörjare med så kanske ställer fel fråga också.
 
Bronken
Står det något kring nock-åsen i instruktionen? Jag menar du kanske tolkat något fel som vi kanske kan hjälpa till med att förstå eller diskutera kring...
 
Bronken Bronken skrev:
Står det något kring nock-åsen i instruktionen? Jag menar du kanske tolkat något fel som vi kanske kan hjälpa till med att förstå eller diskutera kring...
Nope, nada =/ Enda andra gången som takåsarna nämns är i samband med monteringen av dem:

3D-modell av en omonterad takstomme med utstickande takåsar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bronken
Trist, ja då får du nog göra som du föreslår själv, att sätta två extra reglar på varje sida - som du sänker ner lagom mycket.
Och/eller något 3mm tjockt att lägga under åsen.

Alternativt lägga på en 45:a så att nockregeln syns, plus något list-aktigt att skruva i.
Schematisk bild av takkonstruktion med nockregel och förslag på förstärkning med extra reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
byggarnolsson
  • Laddar…
Bronken Bronken skrev:
Trist, ja då får du nog göra som du föreslår själv, att sätta två extra reglar på varje sida - som du sänker ner lagom mycket.
Eller något 3mm tjockt att lägga under åsen.

Alternativt lägga på en 45:a så att nockregeln syns, plus något list-aktigt att skruva i.
[bild]
Det där var faktiskt inte en dum idé – att "fejka" en synlig nock skulle nog funka ganska bra i det här fallet.

Snyggast skulle ju vara som du säger att man hittar någon enkel ~3mm passbit, men även om man skulle göra det så är väl risken att den spricker och har sig om man ska skruva en massa i den.
 
Köp en ny regel som är större och såga/fräs till den så att den passar/fungerar är också ett alternativ. jag ahde nog satsat på det.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Köp en ny regel som är större och såga/fräs till den så att den passar/fungerar är också ett alternativ. jag ahde nog satsat på det.
Du menar för själva åsen? Njae, därpå är redan råspont, papp, läkt och plåttak monterat – blir lite klurigt att fixa efteråt =D
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Jag fixade det så som i "fuskförslaget" ovan, förutom att jag bytte ut hela takåsen till en kraftigare regel som stack ned.

Edit: problemet i nocken har jag dock inte löst. Det är en del värmeläckage där som jag funderar på att lösa genom att skumma det triangulära tomrummet utifrån. Detta hade varit bättre löst om jag hade fasat nocken upptill.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fixade det så som i "fuskförslaget" ovan, förutom att jag bytte ut hela takåsen till en kraftigare regel som stack ned.

Edit: problemet i nocken har jag dock inte löst. Det är en del värmeläckage där som jag funderar på att lösa genom att skumma det triangulära tomrummet utifrån. Detta hade varit bättre löst om jag hade fasat nocken upptill.
Okej, du menar att du har gjort något liknande förut? Det blev bra tillslut?

Gällande isolering o.s.v. har jag också eventuellt tänkt något skum, men ska pröva först om det inte funkar att bara fasa/snedkapa den sidan av isoleringen (har 145mm glasull till taket där).
 
B byggarnolsson skrev:
Okej, du menar att du har gjort något liknande förut? Det blev bra tillslut?

Gällande isolering o.s.v. har jag också eventuellt tänkt något skum, men ska pröva först om det inte funkar att bara fasa/snedkapa den sidan av isoleringen (har 145mm glasull till taket där).
Jo, jag har gjort liknande. I mitt fall dock kanalplast. Det finns ingen isolering mellan kanalplasten ovanpå regeln, Dvs ingen isolering där kanalplasten ligger an på nocken. Idiotisk konstruktion. Hade jag fasat ovanpå så hade det blivit bättre och tätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.