I sommarstugan fanns för länge sedan en fotogenkamin i ett hörn med tegelvägg men sedan det drogs in el är den borta och huset värms av element istället. Vi skulle nu vilja sätta in en vedkamin typ Jötul F602 men sedan dess har det dragits ett par vattenrör längs golvet på tegelväggen som leder till en liten toalett. Blir det ett problem?
 
T Trrttsch skrev:
I sommarstugan fanns för länge sedan en fotogenkamin i ett hörn med tegelvägg men sedan det drogs in el är den borta och huset värms av element istället. Vi skulle nu vilja sätta in en vedkamin typ Jötul F602 men sedan dess har det dragits ett par vattenrör längs golvet på tegelväggen som leder till en liten toalett. Blir det ett problem?
Med tanke på att säkerhetsavståndet mot icke-brännbar vägg är 100mm så borde de inte ha någon påverkan av installationen.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Jag tänkte mest på att kaminen kanske värmer vattnet och det blir något problem med det. Men värmen borde väl stiga uppåt mest.
 

Bästa svaret

T Trrttsch skrev:
Jag tänkte mest på att kaminen kanske värmer vattnet och det blir något problem med det. Men värmen borde väl stiga uppåt mest.
Ja, värmen stiger uppåt, och det är en rätt liten del som värms upp "extra" bakom kaminen, så jag skulle gissa på att du får en högre effekt av att du värmer upp rummet som ledningen går igenom med kaminen än den direkta strålningsvärmen på några decimeter.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ja, så är det nog. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.