Hej,

Någon som har tips på hur man bäst tar bort en öppen spis helt. Huset är från tidigt 80-tal (1,5plan/krypgrund) och avsikten är att ändra planlösning där denna gamla öppna spis inte finns med. (se bild)

tabort-oppenspis.png

Har aldrig arbetat med en öppen spis så alla tips mottages gärna kring vilka moment (eller verktyg) det handlar om och i vilken ordning man skall göra dem. Antar att man till slut får ta hjälp av ett stort gäng för att lyfta ut den och slänga ut den på en släpvagn för transport till sopstationen.:strong:
 
  • Gammal öppen spis i vardagsrum från 80-talet med tillbehör och omgivande inredning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det där ser ut som en vanlig, lös braskamin? Typ mest plåt och eldfast tegel? Jag skulle tro att det är så enkelt som att klä av skorsten och skruva bort alla borttagbara delar från kaminen för att lätta den. Förmodligen går det till och med att plocka ut teglet ur den och då lär den inte vara så tung.

Ta sedan bort skorstenens täckning på taket och den vita sargen runt skorstenen i taket inne. Ta bort isoleringen runt skorstensröret. Nu bör du se himlen genom schaktet runt skorstensröret. Du kan då lätt se om det är ett långt rör hela vägen ut eller om det är skarvat. Sedan lär det lite en smaksak om du vill bära ut kaminen eller skorstenen först. Börjar du med kaminen så lyfter du skorstensröret en bit med till exempel spännband och bär ut kaminen. En pirra är nog till god hjälp. Släpp sedan försiktigt ner skorstensrören och dela i skarvarna eller kapa i hanterliga bitar om det är oskarvat.

Det som återstår är att sätta igen hålet för skorstenen och eventuell tilluft under eller bakom kaminen. Vill du inte ha kvar schaktet så bygger du lämpligen igen det på samma vis som resten av taket är byggt. Vill du ha kvar schaktet för en eventuell framtida skorsten så tar du hem en plåtslagare som gör en lämplig täckning på utsidan.
 
  • Gilla
Nath123 och 1 till
  • Laddar…
Stort tack @PNO för kanontips! Nu känns det som att jag har en plan :)
 
Hej, jag är i en liknande situation och undrar hur ditt borttaget av den öppna spisen eventuellt påverkade självdraget i ditt hus. Jag har min öppna spis på övre plan och är på väg att ta bort den men bekymrar mig över hur det påverkar ventilationen i stort. Jag har ett hus med självdrag. Har inte använt den öppna spisen speciellt mycket, men misstänker att dess skorsten kanske är tänkt att vara även utlopp för inomhusluften...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.