J justusandersson skrev:
Jag får inte ihop det riktigt. Jag skulle vilja se de vanliga planritningarna också.
 
Bildskärm som visar en ritning av en bottenplan för ett hus med betecknade rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av en datorskärm som visar en ritning över en byggnads bottenvåning med märkta utrymmen som sovrum och badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout med markerade rum som kök och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P Perham skrev:
Ledsen för dålig kvalitet
Kanske borde tillägga att detta är ett parhus. Tänker på långsidefasaderna
 
Ja att det är ett parhus har jag fattat. Det är en ganska skicklig planlösning, men man kan inte förstå den intuitivt. Nu begriper jag i alla fall hur det hänger ihop. Frågan är hur det ser ut på vinden. Jag tänker då dels på takstolarnas utseende (ovanför badrummet) och dels på gavelväggens konstruktion.
 
  • Gilla
Robin.sch
  • Laddar…
Parantes men kolla om du har skärmklippsverktyg (snipping tool) i ditt windows, mycket behändigt för att ta skärmdumpar så du slipper ta mobilbilder av datorskärmen. Blir nog tydligare bilder då!
 
  • Gilla
vorchan och 2 till
  • Laddar…
Finns på alla Macar. Håll nere skift+cmd+4 så byter cursorn form. Dra sedan diagonalt över det du vill kopiera och släpp upp musknappen. Bilden hamnar på skrivbordet.
 
N
J justusandersson skrev:
Finns på alla Macar. Håll nere skift+cmd+4 så byter cursorn form. Dra sedan diagonalt över det du vill kopiera och släpp upp musknappen. Bilden hamnar på skrivbordet.
Ser ut som han kör Windows. Fast ditt tips kan ju vara bra för den som kör Mac.
 
Windows shift+windowstangenten+ S
 
  • Gilla
  • Wow
LinneaH och 4 till
  • Laddar…
Jag såg också att han körde windows, men trådarna har många läsare.
En omständighet som jag har glömt att påpeka är att en golvbjälke som ligger i bjälklagets kant normalt får mindre bjälklagslast än en som ligger på mitten. Vilket gör situationen ännu mer skum. Några alternativa förklaringar: 1 Rörmokarna kan ha gjort stora urjackningar för rör i just den aktuella bjälken. 2 Det finns mycket vägghängd utrustning. 3 På grund av gavelns konstruktion får bjälken ta hand om stora taklaster. Själv tror jag efter att ha funderat på saken mest på 1, men det kan också vara en kombination.
 
J justusandersson skrev:
Jag såg också att han körde windows, men trådarna har många läsare.
En omständighet som jag har glömt att påpeka är att en golvbjälke som ligger i bjälklagets kant normalt får mindre bjälklagslast än en som ligger på mitten. Vilket gör situationen ännu mer skum. Några alternativa förklaringar: 1 Rörmokarna kan ha gjort stora urjackningar för rör i just den aktuella bjälken. 2 Det finns mycket vägghängd utrustning. 3 På grund av gavelns konstruktion får bjälken ta hand om stora taklaster. Själv tror jag efter att ha funderat på saken mest på 1, men det kan också vara en kombination.
Här kommer nya ritningar.

Rörmokaren har inte jackat ur något, vi har följt arbetet och fotat.

Jag lutar åt att det kanske har varit så här innan men att jag inte har tänkt på det förens nu...

Väggen som löper längst ut är kaklad hela vägen samt uppsatt kommod och duschvägg och toalett. Innan var det plastmatta och kommoden stod på golvet.
 
Varje platta på väggen väger ca 4 kg. Det är typ 26 plattor där. Sen fix på det.
 
Här är ett par bilder på bjälklaget och avlopp
 
  • Bjälklag med träreglar och synligt grått avloppsrör bakom isolering i en byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bjälklag och vattenlås vid vägg med isolering och genomföring för avloppsrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du får nog försöka mäta upp nedböjningen. 10 mm på 3 meter är en gräns. Det krävs en last på ca 300 kg/m för att åstadkomma 10 mm nedböjning. Den nyttiga lasten (människor och inredning som står på golvet) bör vara ca 60 kg/m, golvkonstruktionens egenvikt ca 30 kg/m. Återstår 210 kg/m för väggen med allt som hänger på den. Är det rimligt? Reglarna ser väldigt bra ut.
 
  • Gilla
Perham och 1 till
  • Laddar…
Troligtvis inga konstigheter alls. Relativt vanligt att äldre tak har svackor och mindre brytningar osv. Måtta hur mycket det är och jämför efter några månader.
 
  • Gilla
Perham
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.