Vill ha en så underhållsfri trädgård som möjligt, tänker ha mönstrad betong, vintergrön häck, några pallkragar odla på och resten gräs. Fått tips av två vänner som har konstgräs, båda haft riktigt gräs men säger att bytet till konstgräs är det bästa de gjort. Grönt året runt, slipper skötseln (som är mer än vad man tror) och inga slitna plättar där ungarna leker mkt på.

Men när jag säger till alla andra, frugan, vänner, de som ska göra markarbetet och trädgårdsarkitekten, så säger de blankt nej. De säger att ingen trädgård är komplett utan riktigt gräs.

Har aldrig haft trädgård, knappt varit inne i en trädgård, och har ingen åsikt om det ena eller andra, vilket gör valet svårt.

Är det några här som har konstgräs och vad tycker ni? Märkt att de som inte har konstgräs säger nej
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Flytta till en lägenhet.

Jag kommer för övrigt att trycka på ignoreknappen i förebyggande syfte.

/ATW
 
  • Gilla
  • Haha
planeramera och 7 till
  • Laddar…
Finns en i min närhet som har det , ser bra ut.
Har en sådan här stående i trädgården året om ...
Röd och silverfärgad leksaksgräsklippare i plast märkt "ALKO KIDS" stående på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Haha
Alex Holmén
  • Laddar…
I depån på en crossbana i närheten har de konstgräs på en yta. Det växer friskt med ogräs rätt igenom konstgräset…
 
  • Ledsen
Alex Holmén
  • Laddar…
Ärligt talat tror jag det är framtiden. Häromdagen körde jag genom ett område som var fullt av gula löv på marken nu på hösten och tanken slog mig att nån gång så kommer säkert träden vara utbytta mot plastträd just för att minimera underhållet.
 
  • Haha
  • Gilla
Sigge1960 och 4 till
  • Laddar…
Jag har faktiskt varit inne på tanken att lägga konstgräs i en mycket kraftig slänt där det inte går att klippa. Fick hem ett par prover i olika kvaliteer.

Men när jag kör till regionens storstad passerar jag ett par rondeller med tillhörande infarter där man av praktiska skäl lagt konstgräs. Det är rejäla ogräs och tistlar som ändå kommer upp. Askskott och tysklönnsskott klarar också nätet - frågan är hur man ska få bort detta utan att gräva.

Provbitarna blev dock ypperliga i den årliga julkrubban.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Aldrig skulle jag skaffa det. Hade sånt på balkongen. Blev väldans ofräscht ganska snabbt. Nu bor jag i radhus med liten tomt. Denna hade en fläckvis kal matta. Efter en del sådd samt toppdress är nu mattan tjock och fin. Täck tomten med sån där bark om du inte pallar lyfta ett finger men ändå vill ha ungar rännande.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Jag har sett en tomt som har konstgräs i verkligenheten. Ligger granne med fotbollsplanen på samma ort som också har konstgräs. På en fotbollsplan kan jag förstå varför man lägger konstgräs. På en villafastighet kan jag inte förstå det. I mitt tycke är det då bättre med trädäck eller stenläggning framför konstgräs.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Dagiset intill har lagt konstgräs över hela gården. Kanske inte så snyggt men de slipper leriga barn när det regnar.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Ett annat alternativ är robotklippare och vanligt gräs, det innebär i princip obefintligt underhåll. Om du ramar in gräset med en rad betongplattor som du låter klipparen gå över så slipper du också trimma kanterna.
 
  • Gilla
hlph och 2 till
  • Laddar…
M Maximarcus skrev:
Ett annat alternativ är robotklippare och vanligt gräs, det innebär i princip obefintligt underhåll. Om du ramar in gräset med en rad betongplattor som du låter klipparen gå över så slipper du också trimma kanterna.
M Maximarcus skrev:
I depån på en crossbana i närheten har de konstgräs på en yta. Det växer friskt med ogräs rätt igenom konstgräset…
Inte bara underhållet jag tänker på utan även att gräsmattan är bara fint några månader medan konstgräs ok fint året runt
 
Inga här som har konstgräs och är nöjd?
 
harry73
A Alex Holmén skrev:
Inte bara underhållet jag tänker på utan även att gräsmattan är bara fint några månader medan konstgräs ok fint året runt
Här finns konstgräs, fint året runt och underhållsfritt :lying:
Gräsmatta vid vägkant med en parkerad bil, misstolkad som konstgräs i text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A Alex Holmén skrev:
Inte bara underhållet jag tänker på utan även att gräsmattan är bara fint några månader medan konstgräs ok fint året runt
Räkna med minst lika mycket jobb för att hålla konstgräset fint.
Allt skräp kommer fastna där precis som på en vanlig gräsmatta.
Förmultna och göda och så börjar det växa på konstgräset
Du vinner inget.
Sätt stenar eller trädäck överallt.
Alt robotgräsklippare.
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
A
Asfaltera och måla grönt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.