Har ett DSC Neo larm som installerats för 3 år sedan.
Tidigare larm kasserades men jag sparade 12V batteriet för det
var relativt nytt.
DSC larmet signalerade nyligen batterifel.
Efter att ha kontaktat installatören så fick jag rådet att kassera batteriet
eftersom livslängden var cirka 3 år.
Då fick jag den briljanta idé att återanvända gamla batteriet.
Jag har underhållsladdat detta i en Ctek laddare med jämna mellanrum så det
har aldrig varit helt urladdat.
Allt funkar bra och felsignalen är borta efter omstart.
Nu till min fråga, hade installatören rätt i att jag borde ha skrotat batteriet eller sjunker helt
enkelt spänningen bara så att en ordentlig uppladdning med en bra laddare räcker?
Dumt att kassera batterier som funkar.
Visserligen laddas ju batteriet 24/7 så det kanske inte håller i evighet men 3 år kändes kort.
Nu har jag tänkt rotera batterier vart 3 år om det går att göra som jag tänker.
 

Bästa svaret

Ett blygel batteri till bl.a. inbrottslarm har en hållbarhet på ca 3-5 år när det sitter inkopplade på konstant laddning.
Om det går att ställa laddspänningen så är det bättre med lite lägre spänning, då håller batterierna längre.


Edit: är anläggningsskötare för några brandlarmanläggningar, har haft fler anläggningar förr, har på 15 år bytt några hundra batterier.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett blygel batteri till bl.a. inbrottslarm har en hållbarhet på ca 3-5 år när det sitter inkopplade på konstant laddning.
Om det går att ställa laddspänningen så är det bättre med lite lägre spänning, då håller batterierna längre.
När du säger "hållbarhet", menar du då att det förmodligen kommer att detekteras som batterifel?
Eller kan man förlänga hållbarheten med en bra batteriladdare såsom jag gjort?
Jag förstår att hållbarheten är begränsad, men min fråga är om jag kan förlänga hållbarheten.
Jag förutsätter att Ctek laddaren laddar smartare än larmenheten.
 
Batterierna går sönder invändigt, en del sväller, vissa kan man bara ana att de har börjat svälla, vissa är som uppblåsta ballonger.

Visst du skulle kanske kunna förlänga drifttiden med någon/några månader, men samtidigt så vill du väll ha ett system som kan larma fastän nätspänning har varit borta i några timmar?
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Batterierna går sönder invändigt, en del sväller, vissa kan man bara ana att de har börjat svälla, vissa är som uppblåsta ballonger.

Visst du skulle kanske kunna förlänga drifttiden med någon/några månader, men samtidigt så vill du väll ha ett system som kan larma fastän nätspänning har varit borta i några timmar?
Helt klart och de är inte så dyra men på det batteriet som sitter i har jag nog minst 1 år kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.