Hej.
Undrar om man istället för en ful koaxialsplitter utanpå antennuttaget, kan dra in två koaxer i samma uttag. En av dem dras ut ur dosan och vidare upp på övervåningen. Riskerar jag en kraftig försämring av bilden?
/jeppe
 
Du kan byta ut dosinsatsen mot en genomgångsinsats, då har du möjlighet att dra vidare kabeln.
Generellt gäller för antennkablage att man skall ha så korta ledningslängder som möjligt och så få kontakter som möjligt för den otimala bilden (eller ljudet).
Om jag förutsätter att du har en TV-antenn (ej kabel-TV), så kanske det är en bättre idé med en splitter för fast montage närmare antennen och gå med två kablar därifrån till respektive TV-rum.
Är det kabel-TV vi talar om så kan man få missanpassningsproblem om man byter ut insatserna som jag sa, så gör inte det utan att ha kollat först.
 
Tack för svar Lassie. Har kabel-tv via föreningen. Ska man snacka med en elektriker då?
 
En elektriker är generellt sätt inte det bästa alternativet vad jag vet. Man kan behöva specialinstrument mm. för att "mäta in" anläggningen igen. Tror (Vet inte) att elektriker jobber med frekvenser så mycket över 50Hz.
Det borde finnas en skylt någonstans som upplyser vem som installerat anläggningen eller servar den. Ring dem och fråga, beroende på hur det är konstruerat hos dig är det inte säkert att det är några bekymmer alls att sätta ett genomgångsuttag och då kan du eller en elektriker lätt göra det. (Se bara upp för man kan få stötar av en kabel-TV förstärkare).
 
Föreningen borde kunna svara på vem det är som driftar systemet. I ett större nät som en förening är det viktigt att det blir rätt annars kan man störa ut grannarna
 
ok, tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.