Tilläggas kan ju att @nu1mlock uttryckligen frågade efter billigaste elbilen. Då är kanske inte det första man ska föreslå att han skulle kunna fundera på att cykla, ta bussen eller välja en avgasbil istället.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
T Texan skrev:
Absolut, det kan vi vara ganska säkra på. Men kommer det gynna avgasbilar menar du?
Nej, det kommer inte gynna något eller någon.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tilläggas kan ju att @nu1mlock uttryckligen frågade efter billigaste elbilen. Då är kanske inte det första man ska föreslå att han skulle kunna fundera på att cykla, ta bussen eller välja en avgasbil istället.
Jag tror fortfarande att den billigaste elbilen (utifrån vad man får) är den billigaste Fiat 500e. Sedan vill man kanske inte ha det man får (det ville inte min fru i alla fall), men det är en annan fråga.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror fortfarande att den billigaste elbilen (utifrån vad man får) är den billigaste Fiat 500e. Sedan vill man kanske inte ha det man får (det ville inte min fru i alla fall), men det är en annan fråga.
Skulle vara intressant jämföra köpa vs leasa på den, någon som gjort sådan kalkyl?
Dacia spring kommer bli den billigaste, men troligen är den i en helt annan klass än fiaten.
 
sunnis
Fotografen Fotografen skrev:
...sen när/om skatteintäkterna från bensin- & dieselbilar minskar kommer beskattningen på elbilar öka, på ett eller annat sätt, kilometerskatt...elskatt, effektskatt, styrd laddning...
Beskattningen på personbilar

Kilometerskatten ska vara teknikneutral och gälla samtliga typer av bilar enligt IVL, inkl avgasbilar. Skatten ska baseras på trängsel, tider och olika vägar. Kilometerskatten kommer även vara högre med fordon som släpper ut mer, dvs fossilbilar.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Så du räknar inköpskostnad för elbilen men inte bensinbilen. Det är väl bättre att jämföra rättvisande. Det vill säga samma kostnadsposter för båda typerna av bilar.
Nej, jag räknar SKILLNADEN i inköpskostnad.
 
T Texan skrev:
Förmodligen kommer elbilars värdeminskning ändå följa en "normal" kurva (trots högre inköpskostnad) medan avgasbilars värdeminskning förmodligen inte gör det och därmed bidrar till en större kapitalförlust.
En bil för 300 000 som sjunker till halva värdet är en större kapitalförlust än en bil för 100 000 som tappar hela värdet.

Det är t.o.m. så att en bil för 300 000 som sjunker till halva värdet är en större förlust än en bil för 150 000 som tappar hela värdet.

Detta eftersom när man tittar på kapitalkostnad så jämför man med vad det hade kostat att investera pengarna istället. Så kapitalkostnaden är inte värdefallet utan skillnaden mellan att köpa en bil för 300 000 och köpa en bil för 150 000 och samtidigt investera 150 000.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tilläggas kan ju att @nu1mlock uttryckligen frågade efter billigaste elbilen.
Nej, det stod:
Är mest ute efter billigast sätt att ta sig till och från jobbet.
 
engs
Opel Corsa-e eller Mokka-e, nån som har erfarenhet av dessa?
 
N Nerre skrev:
Nej, jag räknar SKILLNADEN i inköpskostnad.
Hur ser kalkylen ut, kan du dela med dig? Det är intressant.
 
N Nerre skrev:
En bil för 300 000 som sjunker till halva värdet är en större kapitalförlust än en bil för 100 000 som tappar hela värdet.

Det är t.o.m. så att en bil för 300 000 som sjunker till halva värdet är en större förlust än en bil för 150 000 som tappar hela värdet.

Detta eftersom när man tittar på kapitalkostnad så jämför man med vad det hade kostat att investera pengarna istället. Så kapitalkostnaden är inte värdefallet utan skillnaden mellan att köpa en bil för 300 000 och köpa en bil för 150 000 och samtidigt investera 150 000.
Fast du måste ändå räkna att du köper motsvarande bilmodell av motsvarande årsmodell...

Alternativt räkna totalkostnad, dvs inkl skatt, försäkring, drivmedel, reparationer...

Plus det subjektiva mervärdet av miljöfördelen och vad det är värt för dig med eldriften. Ungefär som att 2l turbo och automat kanske är värt mer än en 1.4 liters sugmotor och manuell växellåda... (och för vissa som prioriterar räckvidd och inte kan ladda hemma kan det ju såklart vara det omvända, att man vill undvika el).

Du måste alltså ta två likadana bilmodeller med samma utrustning, samma motorstyrka och driftkostnad för dessa för att det ska vara en rimlig jämförelse. Finns det någon "helel" bil som även har en helfossil-drivlina? u-up och e-golf är ju en gammal sådan... e-up verkade kosta 160k för fossilversion och 220k för elversion. Skillnad 80k. Körsträcka 1500mil/år -> 0,4l/mil, 18kr/l -> bränslekostnad 11.000. Elversionen ca 1500? dvs 10.000kr per år. Vi antar att vi kan försumma andrahandsvärdet. På den bilen och den körsträckan är break even efter 8 år utan "räntekostnad".

När jag tittat på "förmånsbilar" är skillnaden i månadskostnad mellan fossil och elvarianten väldigt liten, så där skulle jag säga att el nog betalar sig på 2 år.
Tex en ID4 och Tiguan så är ID4 GTX billigare än Tiguan 2.0d i månadskostnad. Kör man då 1500-3000 mil per år blir ID4an betydligt billigare. Tar man dessutom den "lilla" ID4 blir den betydligt billigare. Med bränslekostnad, nånstans 2000 per månad.

Problemet med dina kalkyler Nerre är att du kör så få mil så bränslet inte är en faktor att räkna med. Dessutom kan du tänka dig att köra en äldre bil. Men jag ger dig rätt, jag jobbar numera hemifrån och kör väldigt lite bil och kommer heller inte kunna motivera att ta ut en ny förmånsbil eller köpa en ny premuimbil, det blir för dyrt per mil - oavsett vilken bil jag tar.

Om jag drar ut lite till på det, om jag köper en bil för 10.000 så blir värdeminskningen ännu mindre, så egentligen förstår jag inte varför du kör en bil för 100.000 när det finns så mycket att spara på att köra en äldre bil?
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Nej, det stod:
Jag skrev nog "billigaste sättet", men menade förstås med elbil eftersom det är det som diskuteras här.

Det finns ingen cykelväg från mig till jobbet och det är jag som kör kollektivtrafiken, så det finns inte heller förrän jag har kommit till jobbet.

Jag kan ingenting om bilar och känner ingen som kan "fixa" med bilar, så händer något så måste jag alltid lämna in till verkstad, så det är i princip ny bil som gäller.

Jag har dock inga behov av att åka långt med den, men det vore ju trevligt om det gick att åka en sisådär 15 mil på vintern.

Åker jag utomlands så hyr jag hellre bil än att köpa tex en plug-in hybrid och betalar extra för sånt i onödan.

Ladda kan jag göra lite extra billigt tack vare massa solpaneler.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Absolut billigast är att köpa en Renault Twizy, med dörrar och plastfönster och utan värme. Den gör 84 km i timmen, men är inget för motorvägen. Men du slipper trängselskatten också...
Snart kommer Dacia Spring, tyvärr verkar svenska bidraget ha ett tak på 25% av bilens pris, men i andra länder har Spring kostat kring 100.000. Om man vill ha en ny bil utan för mycket strul och specen duger vågar jag påstå att man nog inte kan åka billigare...

 
engs engs skrev:
Opel Corsa-e eller Mokka-e, nån som har erfarenhet av dessa?
Läs inlägg #6086 i den här tråden.
Orginalinlägget finns på Vi Bilägares forum.
 
N Nerre skrev:
Nej, det stod:
Medveten fulcitering eller? För jag vägrar tro att du är så enfaldig. Nu har ju @nu1mlock förtydligat att du missförstått, men ett ärligare sätt att citera hade varit såhär:
N nu1mlock skrev:
Har någon förslag på den billigaste elbilen?/…/Är mest ute efter billigast sätt att ta sig till och från jobbet.
Om du sen prompt hade behövt skriva om något annat än det som det frågades om ändå så får det väl vara så, men att medvetet missförstå frågan kan väl ändå inte hjälpa någon.
 
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.