Vad skoj att det blir bygge! Vad blir det för FH hus ??!

Vi har beställt doppingen !
 
Det blir ett tärnan men med en annan planlösning på 1:a plan, den blir ungefär som deras Entitan.
Doppingen är ju urfint. Tittade på det lite först men kommunen gillade inte takvinkeln tyvärr.
 
Ja, om man har som förutsättning att använda huset som egen bostad en tid framöver så kan det vara värt risken.
Men att gå in i ett husbygge med 500.000 kr minus redan innan man har gjort ett handtag så har man ju ännu sämre förutsättningar att ta sig ur helskinnad om det värsta inträffar.
 
Nja, nu blev det inte såpass mycket minus då vi som sagt fick sålt vårt hus med en helt ok vinst.
Självklart är det större risk för oss. Fast nog är det väl ganska som sitter med tex studieskulder när de bygger hus.
 
volvo skrev:
Ja, om man har som förutsättning att använda huset som egen bostad en tid framöver så kan det vara värt risken.
Men att gå in i ett husbygge med 500.000 kr minus redan innan man har gjort ett handtag så har man ju ännu sämre förutsättningar att ta sig ur helskinnad om det värsta inträffar.
Du är så jäkla negative! Jag tycker dom gör helt rätt som bygger, kan dom sen sälja det med vinst så är det väl kanon !
 
Jag har följt tråden lite nu, och nu är ni ju igång så det är bara att köra.

Dock är min personliga inställning att om ni bygger för att sälja och gör det med vinst - grattis ! Köparen betalar ju så mycket som denne tycker det är värt så ingen blir lurad - och ni tog ju risken.

Dock ÄR det ju en betydande risk - särskilt om man måste låna ihop till investeringen, och vad ni egentligen ger er in på då är ju en investering i fastighetsmarknaden som är väldigt het just nu och där de flesta förutspår en utplanening eller mindre nedgång i nära framtid.

Låter som om alternativet att bo där är mycket bättre - baka in alla lån i huset om det går och bo bra och trevligt. Sen om ett apr år om det bedömms vara ett gynnsamt läge så kan nu ju sälja, men värt att notera är förstås att ni då får skatta på vinsten om ni inte köper ngt lika dyrt - men då blev det ju inga pengar över förstås :)

Sen vad det gäller studieskulder skulle jag tro att det är otroligt många som sitter med det (jag tex) men det är ju ett lån som andra (tex billån) så man får ju räkna på totalekonomin...

/K
 
Tokan, vilket hus från FH tog ni??

För två veckor sedan fick vi vårat Entitan och nu är stommen rest och nästan all panel är på, så underbart roligt :)

Lycka till med allt!
 
Grattis om det funkar, men det är ett högt spel ni ger er in på. Och glöm inte bort att banken alltid vinner. Att det är ok för dem säger inte så mycker egentligen.

Lycka till iallafall, jag håller tummarna med viss bävan.

//AA
 
Tack för lyckönskningar.
Högt spel är det och det är väl alla som bygger medvetna om.
 
Dags för en uppdatering av tråden...?
 
tommypeters skrev:
Dags för en uppdatering av tråden...?
Det kan vi ordna....
Vi gör nästan allt själva på bygget så det tar lite tid. Plus att alla inköp som görs så görs det massor av prisjämförelser. Vi har inte haft några problem med sysselsättningen det set senaste året om man säger så.
Beräknar att flytta in i augusti. Värderingarna på kåken ligger bra långt över det vi lagt ut så än så länge ser det ljust ut.
Prisläget häromkring fortsätter att öka men vi räknar kallt med att det kommer gå neråt snart. Det skall dock krävas massor innan vi inte kommer klara målet på att gå plus minus noll.
Som läget är nu så ser det ut som om vi kommer bo där tills vi hittar drömtomten.
Så om ett par år så kan vi se facit på frågan.
 
Lycka till med bygget...
Jag tycker ni gör helt rätt.
Det kommer säkert att gå jättebra.

Häls Niclas
 
Hej Tokan,

Jag har följt tråden och blir imponerad av modet och målmedvetenheten till att ro detta iland.
När ni väl flyttat in kommer ni nog bli kvar ett tag, och njut då av det nya huset och att ekonomin hamnat på rätt köl.
 
Era affärer verkar välplanerade och genomtänkta, då tror jag det kommer att sluta bra.
Vi går själva i tankar om att skaffa tomt å bygga, men tänker mycket efter före och efter igen.
Tobins Q får vi väl också kolla upp i vår kommun (Kranskommun t större stad).
Lycka till med Fiskarheden (Som vi också skall titta närmare på).
 
Näst sista updateringen från min sida.
Tack för alla positiva inlägg. Det värmde att se.
Då har man flyttat in och gjort en värdering och lagt om allt till bolån. Så idag är vår situation mycket bra. Huset är belånat till 70% utav marknadsvärdet och där ligger alla våra skulder. Inga övriga lån finns kvar. Jag visste väl att det skulle gå :)
Nu skall bara finanskrisen ridas ut så blir det til att börja leta ny tomt sen.
Gör sista uppdateringen när vi sålt. Det är ju först då som man egentligen kan se hur det gick.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.