Jag är trött på att kapa med sänksåg och tänker skaffa en bordssåg.

Jag tänker inte köpa någon lågprismodell som är rapplig men allt har ju en gräns så kanske max 10kkr.
Vad tycker ni ger mest för pengarna Med bibehållen kvalitet?
 
U
Ska du ha den i verkstad eller ska den va portabel när du renoverar eller bygger altan osv.?
 
  • Gilla
fabian2000
  • Laddar…
På sikt möjligen i verkstad men nu helst portabel då utrymmet saknas, trots att vi flyttat ut på landet med många kvadratmeter.

Mest saknar jag en såg för att klyva till smygar, lister, brädor mm till alla möjliga projekt.
 
  • Gilla
Asperi
  • Laddar…
M
DeWALT DWE7492 är den som verkar vara favoriten i alla jämförelser av portabla bordssågar i den prisklassen för närvarande.
Köpte en själv för någon månad sedan och är nöjd än så länge, enda som inte är bra är skjutanhållet (Miter gauge) som man bör byta ut mot bättre om man behöver precision.

Ligger på 8300:- enligt prisjakt, jag betalde €611 i Tyskland och 700 i frakt på det.
 
  • Gilla
HHHGF och 3 till
  • Laddar…
U
Portabel alltså. Här på forumet är det Bosch GTS10 och DeWalt 7492 som är de populäraste.

Lägren är väll ungefär lika mellan dem och prestandan lika så. Så vilken du ska välja rekomenderar jag nästan att du själv klämmer på dem i butik
 
C
Alfredo Alfredo skrev:
Måste väl vara ett bra pris även om den kanske är i minsta laget?
Den har periodvis legat ute för runt 2 600 (på Amazon). Bra pris men verkar vara många som är missnöjda med denna såg.
Se t.ex.: https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-gts-635-216-uppgraderingar.399636/
Själv har jag inte sågat så mycket med min så jag skall inte uttala mig om kvaliteten.
Storleksmässigt vet jag inte om den är mindre än andra liknande portabla sågar.
 
GTS 10 är ju helt klart att föredra framför den.
 
C
Stefan N Stefan N skrev:
GTS 10 är ju helt klart att föredra framför den.
Säkert, men då pratar vi också om en annan prisklass.
 
C cpalm skrev:
Storleksmässigt vet jag inte om den är mindre än andra liknande portabla sågar.
Tänkte mest på 216 mm klinga jämfört med "branschstandarden" 254 mm.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F fabian2000 skrev:
Just att anhållet verkar vara dåligt på en del sågar för 7000+ är irriterande.
Det får mig nästan direkt att välja bort en viss modell.

Men om man ska köpa ett eftermarknads dito vilka gäller då?
Kregs modell har fått lite blandade omdömen angående precisionen såg jag.
Sorterat på negativa:
[länk]
GTS10 har inte dåligt anhåll. Däremot verkar det variera hur plant bordet är, hur släden beter sig/är monterad samt parallelliteten släde/spår/klinga. En del går att justera.
 
  • Gilla
RickardAvara och 2 till
  • Laddar…
M
F fabian2000 skrev:
Just att anhållet verkar vara dåligt på en del sågar för 7000+ är irriterande.
Det får mig nästan direkt att välja bort en viss modell.

Men om man ska köpa ett eftermarknads dito vilka gäller då?
Kregs modell har fått lite blandade omdömen angående precisionen såg jag.
Sorterat på negativa:
[länk]
Så länge det inte är huvudanhållet som är dåligt så går det enkelt att åtgärda. Jag har ställt in klingan mot 19mm spåret med mätklocka och även huvudanhållet, diffar ungefär 1/100mm för närvarande vilket jag anser vara ok, det är trots allt trä vi håller på med.

En hel del verkar nöjda även med de billigare Kina anhållen:
https://www.amazon.se/-/en/dp/B07C9...&keywords=geringsmätare&qid=1634555588&sr=8-9

Har inte köpt något ännu, Kina anhållet verkar bara vara användbart i de fasta stoppen, ser inte ut som om det går att ställa in steglöst med någon högre precision, finns ju ingen nonieskala som på Kreg. Vet inte riktigt vad jag behöver och väntar på att banggod.com skall få hem modellen med anhåll till Europa och köra någon flash-sale för ett pris man inte kan motstå :)

Vill man ha exakt 90grader är det ju bara att bygga en släde istället så får man precision och "zero clearance insert" i ett.
 
  • Gilla
fabian2000
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vill man ha exakt 90grader är det ju bara att bygga en släde istället så får man precision och "zero clearance insert" i ett
Och släden löper mot vilken struktur? Det som är problemet med de skeva borden..
 
  • Gilla
Mattetet
  • Laddar…
M
Frustrator Frustrator skrev:
Och släden löper mot vilken struktur? Det som är problemet med de skeva borden..
Släden löper i de två 19mm T-tracks som finns på bordet. Har man skevt bord är det inte vidare lönt att göra något annat än att lämna tillbaka sågen. Mitt är helt plant när jag lägger lodstock på det och lyser med lampa bakifrån, enda defekten är ett hörn där jag precis kan trycka igenom ett skrivpapper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.