Hej!

Börjar närma sig att få in pannan nu och undrar lite över min tanke om rördragning.
Jag vet att tanken är för liten men de är alldeles för mycket pengar med en ny och kan inte hitta nån till salu större än den jag har ståendes. Funderar på att köpa en till på 2500 liter och koppla ihop men inte bestämt mig än. Med de sagt vill jag inte ha kommentarer om att tanken är för liten om ni inte har en större ståendes som ni vill bli av med eller vet var de finns. Egentligen vill jag ha en bra mycket större därav att expansion är så stor. Yttervägg är även förberedd för att hyfsat lätt kunna demonteras när jag får tag på en större tank.

De jag undrar är om rördragning som ritat är ok ur luftsynpunkt och säkerhet.
Behöver jag även dra ångrör rakt upp/ut från stigaren också?
Nödkylningen är baxis egna som sitter i pannsidan och jag har kommunalt vatten.

Kan jag öven sätta ett T-rör på stigaren som jag kan dra direkt till TVA när de blir av?
Kulventil på både stigare och retur närmast tank om man behöver ändra något i rördragning utan att behöva tömma hela tanken.

Har inte ritat in rad in och ut men de finns uttag för det så de är inga problem, även hetvattenslinga finns i tanken.

Ledsen för kanske långt och eventuellt rörigt inlägg men är inte riktigt min hemmaplan..

Vänligen
Mikael Schematisk ritning över rördragning i ett värmesystem med 50 kW panna, expansionskärl och ackumulatortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du bör definitivt ha en laddomat.
Jag skulle lägga till ett ”vattenlås” på skvallerröret så att man kan ha en oljefilm på ytan.

Pannan levereras väl inte med någon nödkylningsventil?
 
Ja laddomat har jag. Inte ritat in de heller.

Då lägger vi till ett vattenlås, tackar för tipset!

Nej de kanske de inte gör? Jag har de på min, är som en liten kamslinga som går in på toppen av pannan. Sitter ansluten i de hålet där de ofta varit läck på många innovor man läst om.
 
Jo, jag har en som jag köpte begagnad, den visade sig behöva rostlagning när jag fick hem den. Men även om slingan finns så behövs ju en ventil till den. Jag har en egen lösning på nödkylningen. Jag saknar kommunalt vatten så det är inte med slinga.
 
De va samma här, en bult avrostad.

Ja de finns säkerhetsventil och allt ska givetvis testas innan de driftsätta.

Hur ser idén med rördragning ut annars tycker du? Behövs inget ångrör vid stigaren ut genom taket vid pannan? Hade vart väldigt mycket lättare om inte behövs..
 
Jag har faktiskt inget ångrör alls, jag tog bort det när jag la om taket. Jag har säkerhetsventiler i pannrummet i stället. På expansionskärlet har jag en vakuumventil.

En lösning som jag inte sett på någon annan anläggning, men jag bedömer den som okej.
 
Då skippar jag kanske den oxå..
Har kanske kvar den från expansion ut genom taket dock..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.