En bygg firma anlitad av heimstaden som i sin tur anlitat olika firmor för att utföra jobb, i detta fallet renovering/stambyte av badrummet.

vi har fått damm i vartenda hörn av lägenheten plus all elektronik är helt täckt av damm. Nya soffan är helt täckt även den.

är det inte otroligt oprofessionellt att inte plasta för/avgränsa rummet? Eller iaf informera detta till oss innan så vi hade kunnat göra det själva? Klart jag visste det skulle bli skitigt men trodde ärligt talat att hantverkare av olika slag avskärmar rum som man inte behöver jobba i, eller informerar om ytan de ska använda så vi kan flytta sakerna och plasta över själva.

Kan vi göra nåt åt detta ifall till exempel våra nya högtalare är paj pga av alla betongdamm?
Vi kan inte ens bo i lägenheten. Bott hos morsan i 7 veckor nu då dem tog sönder massa rör de inte skulle ha sönder osv. De sa en månad så den hyran tänker jag är okej men ytterligare nästan 4 veckor till tänker jag inte betala för.

Mvh Robin
 
  • Vardagsrum täckt av byggdamm och material, rör framför möbler och musikinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningar och byggavfall i ett dammigt och rivet badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörigt vardagsrum med byggmaterial, damm och verktyg över hela utrymmet under pågående renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Högtalare täckt av damm på grund av dåligt avskärmade renoveringsarbeten i hemmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vardagsrum fyllt med byggmaterial och damm under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Arg
  • Ledsen
  • Gilla
shtob och 40 till
  • Laddar…
Använder de din lägenhet som verkstad?
Det där såg inte roligt ut.

Protte
 
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Hemmakatten och 10 till
  • Laddar…
Ja tydligen :/
 
  • Gilla
Hallonpajjjj och 2 till
  • Laddar…
men va f**n .. hur jävla dum får man va, de första man ens lär sig när man jobbar i andras hem är att hålla de så rent och snyggt de går. de där är ju galet.
 
  • Gilla
Flomi och 24 till
  • Laddar…
Fyfan. Förmodligen kommer de blanda upp både betong och flyt där inne också så säg till dom innan det barkar helt åt...
 
  • Gilla
MarcusMolander och 3 till
  • Laddar…
U Utdelning skrev:
Fyfan. Förmodligen kommer de blanda upp både betong och flyt där inne också så säg till dom innan det barkar helt åt...
Jag är rädd att det är försent egentligen. Kaklat väggar och golv redan förutom duschutrymmet..
ska ringa heimstaden imorgon angående allt detta. Det är ganska unga grabbar som är där.. kanske förklarar allt. Men som ovan sa att det är ju det första man lär sig, att hålla rent och snyggt
 
  • Gilla
Hasse5 och 6 till
  • Laddar…
Va fan.

Skicka de där bilderna till hyresvärden och fråga om det är tänkt att det ska gå till sådär?

Varför bor du inte i en evakueringslägenhet istället för hos morsan?
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Va fan.

Skicka de där bilderna till hyresvärden och fråga om det är tänkt att det ska gå till sådär?

Varför bor du inte i en evakueringslägenhet istället för hos morsan?
exakt vad jag ska göra imorgon. Mejla bilder innan jag ringer!
Vi (och heimstaden) trodde att det inte skulle ta sån tid så tänkte vi att vi bor hos morsan sålänge för det var okej av dem, vi använder även en husbil som står här.
 
  • Gilla
ichigo och 2 till
  • Laddar…
Roco91 Roco91 skrev:
exakt vad jag ska göra imorgon. Mejla bilder innan jag ringer!
Vi (och heimstaden) trodde att det inte skulle ta sån tid så tänkte vi att vi bor hos morsan sålänge för det var okej av dem, vi använder även en husbil som står här.
Ni har alltså inte blivit informerade om att plocka bort saker?
Fått utrymme att förvara era saker under stambyte osv?

Det där lär ju bli försäkringsärende.
Allt måste rengöras. Alla textiler tvättas osv.

Jag skulle råda dig att hålla all kommunikation i detta ärende skriftligt och spara det för framtiden.
 
  • Gilla
shtob och 35 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Ni har alltså inte blivit informerade om att plocka bort saker?
Fått utrymme att förvara era saker under stambyte osv?

Det där lär ju bli försäkringsärende.
Allt måste rengöras. Alla textiler tvättas osv.

Jag skulle råda dig att hålla all kommunikation i detta ärende skriftligt och spara det för framtiden.
ingen info överhuvudtaget! Enda infon var att vid ett speciellt datum skulle vattnet stängas av och det gjorde dem. Men dock även en annan dag utan att informera, grannarna kom hem efter en hel arbetsdag och inget vatten hemma till mat och dusch etc. Så jävla dåligt! Grannarna har också klagat på massa saker. Legat hur mycket skit som helst i trappen, farliga vassa föremål, lämnat dörren öppen utåt för allmänheten osv.. finns ingen ände på eländet.
 
  • Arg
  • Gilla
René W och 4 till
  • Laddar…
Storsockret
Men vad i hela friden?! Jag hoppas verkligen det reder ut sig för dig. Heimstaden är väl dessvärre en av sveriges värsta hyresvärdar, men man kan ju hoppas att inte ens dom kan blunda för detta.
 
  • Gilla
Kosyer och 2 till
  • Laddar…
R
Det ser helt förskräckligt ut! Betongdamm i Maccaferrin... :(
 
  • Ledsen
  • Gilla
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Men vad i hela friden?! Jag hoppas verkligen det reder ut sig för dig. Heimstaden är väl dessvärre en av sveriges värsta hyresvärdar, men man kan ju hoppas att inte ens dom kan blunda för detta.
Ja jag hoppas verkligen på detta alltså. Det är helt sjukt tråkigt att behöva se sitt hem så här..
 
  • Ledsen
brfbo
  • Laddar…
När stambyte gjordes i min förra lägenhet för 9 år sedan fick vi rullar med plast att plasta in vad vi ville med.
Hantverkarna hängde upp plast framför dörren till badrummet och mellan hallen utanför badrummet till alla andra angränsande rum för att minimera spridning av damm. Vi fick tipsen att lägga lakan/handdukar vid dörrspringorna då dessa sög åt sig damm bättre än plast och bättre förhindrade spridningen av damm i lägenheten.
Golv i hallen täcktes med papper och hantverkarna var bara i hallen samt badrummet.
Vatten togs via slangar genom ytterdörren så de använde inte vattnet i köket.

Hur väl allt än var inplastat så fanns det damm lite här och var i lägenheten.. Men de städade efter sig, jag mins inte om det var varje dag men det var prydligt och snyggt i hallen. Övriga rum fick jag självklart städa själv så jag fick dammsuga ett par dagar i veckan.

Det satt lappar på ytterdörrarna där de kryssade i vilka moment som var genomförda och vilka datum framtida arbeten skulle genomföras. Information till lägenhetsinnehavarna var hela tiden meddelat via fasttejpade lappar på ytterdörren.

Mitt stambyte tog 6 veckor och om jag mins rätt var de klara innan utsatt tid trots att de hittade asbest i en grannfastighet som byggts samtidigt och var tvungna att hantera alla badrum som stamrenoverades som om de alla hade asbest, ingen asbest hittades i någon annan byggnad.

Det såg absolut inte ut som på dina bilder..
 
  • Gilla
KattenSigge och 29 till
  • Laddar…
Nu mins jag att de ordnade elen i hela lägenheten samtidigt. Tänk vad glömsk man kan vara. Så att de enbart arbetade i hallen och i badrummet stämmer inte, elektriker var även inne i alla andra rum och drog ny el och satta upp nya elkontakter med jordad el i hela lägenheten.
 
  • Gilla
Roco91 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.