Hej alla, jag har skissat lite på en planlösning för ett ladhus BYA 55kvm. Vad tycker ni?

Plan 2 är lite oklart med fönster och planlösning. kommer troligtvis bli ganska öppen lösning med soffor och tv.
 
  • Två planritningar för ett ladhus, övre med möbler och detaljer, nedre mer öppet och oklart.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Har du kontrollerat att huset uppfyller alla tillgänglighetsregler?

Sen om en planlösning är bra eller dålig beror på hur tomten ser, var väderstrecken är, om det finns insyn och utsikt.
 
  • Gilla
Jarlsgård och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du kontrollerat att huset uppfyller alla tillgänglighetsregler?

Sen om en planlösning är bra eller dålig beror på hur tomten ser, var väderstrecken är, om det finns insyn och utsikt.
tillgänglighetskraven uppfylla. Däremot dom andra sakerna som du säger är såklart helt relevant. Kanske får återkomma när jag har lite mer kött på benen om det inte går att ge feedback på detta. :)
 
BirgitS
Det ser ut att vara svårt att få in en garderob och ett skrivbord i de små sovrummen.

Badrummet känns knepigt på något sätt även om jag inte riktigt vet vad det är. Det trots att det är onödigt stort.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
Är det tänkt som ett fritidshus?

För vad jag kan se så uppfylls inte tillgänglighetsreglerna. Tex finns det ingen yta för samvaro på entréplan.
Vidare ser det väldigt tajt ut vid entrédörren, där kan det knappast finnas utrymme för en rullstol att vända.

Jag har nog gjort som såhär.

Slopat det lilla sovrummet på bottenvåningen och satt en U-trappa där. Detta hade genererat en större hall.

Jag hade även minskat ner badrummet till minimimått, om det inte redan är det då vill säga.

Och så även fixat någon form av samvaro, minimimåtten där gör att det inte måste vara gigantiskt, men det behöver likväl finnas.

En våning upp hade jag förlagt sovrum på båda kortsidorna.
Hade även övervägt att få in åtminstone en wc där uppe.

Där någonstans hade jag börjat :)

Tillägg:

Ni behöver nödvändigtvis inte öka på ytan där nere för att lösa tillgängligheten, men kanske strukturera om lite :)

Jag hade nog personligen satsat på ett rakt kök, längs med framsidan.
Ska se om jag kan få loss lite tid och skissa upp hur jag tänker mig att ni kan lösa det på ett sätt som gör att ni får ut maximalt av ytan och dessutom får in lite mer förvaring :)
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Är det tänkt som ett fritidshus?

För vad jag kan se så uppfylls inte tillgänglighetsreglerna. Tex finns det ingen yta för samvaro på entréplan.
Vidare ser det väldigt tajt ut vid entrédörren, där kan det knappast finnas utrymme för en rullstol att vända.

Jag har nog gjort som såhär.

Slopat det lilla sovrummet på bottenvåningen och satt en U-trappa där. Detta hade genererat en större hall.

Jag hade även minskat ner badrummet till minimimått, om det inte redan är det då vill säga.

Och så även fixat någon form av samvaro, minimimåtten där gör att det inte måste vara gigantiskt, men det behöver likväl finnas.

En våning upp hade jag förlagt sovrum på båda kortsidorna.
Hade även övervägt att få in åtminstone en wc där uppe.

Där någonstans hade jag börjat :)

Tillägg:

Ni behöver nödvändigtvis inte öka på ytan där nere för att lösa tillgängligheten, men kanske strukturera om lite :)

Jag hade nog personligen satsat på ett rakt kök, längs med framsidan.
Ska se om jag kan få loss lite tid och skissa upp hur jag tänker mig att ni kan lösa det på ett sätt som gör att ni får ut maximalt av ytan och dessutom får in lite mer förvaring :)
Tack för alla tips!

Och ja, det är tänkt som fritidhus, men tänker att det inte skadar att bygga det utifrån bostadshusstandard.

Jag tror jag är med på hur du menar men väntar gärna på din skiss, så kan jag uppdatera min egen efter din :) Tack så mcyket för massa bra tips!
 
En liten fråga bara, har ni någon tomt? :)
 
J Jarlsgård skrev:
En liten fråga bara, har ni någon tomt? :)
såklart en super relevant fråga. Förhoppningsvis på onsdag. Utsikt mot åker i norr, det är väl det att säga :)
 
Och från vilket håll lär entrén vara? :)
Det påverkar ju layouten en del hur man disponerar rum och liknande :cool:
 
J Jarlsgård skrev:
Och från vilket håll lär entrén vara? :)
Det påverkar ju layouten en del hur man disponerar rum och liknande :cool:
Från söder :)
 
Entré åt söder, mao ett maffigt fönster mot söder i det stora sovrummet. Inte kul under soliga sommardagar, då jag antar att ni kommer vilja vara ofta i huset. Flytta fönstret till gaveln för morgonsol, kanske?
Och själva entrén, får väl säga som Gert Wingårdh: ska det första besökarna ser när de kommer in i huset vara toalettdörren (och trappan i ert fall)?
 
Handritad planlösning av ett hus med möblering, fönster mot norr markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåt sånt tänker jag, dock långt ifrån skalenligt :cool:

Instämmer med talaren över, sovrumsfönster mot söder är att undvika.

Därför har jag ist ritat så att 2 av sovrummen har fönster mot norr, där de även får ta del av utsikten (y)

P.s.

Du får gärna redovisa yttermåtten du har så kan jag nog skissa upp så som jag hade lagt upp det i sketchup :)
 
Redigerat:
  • Gilla
oswim och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Nåt sånt tänker jag, dock långt ifrån skalenligt :cool:

Instämmer med talaren över, sovrumsfönster mot söder är att undvika.

Därför har jag ist ritat så att 2 av sovrummen har fönster mot norr, där de även får ta del av utsikten (y)
J Jarlsgård skrev:
[bild]

Nåt sånt tänker jag, dock långt ifrån skalenligt :cool:

Instämmer med talaren över, sovrumsfönster mot söder är att undvika.

Därför har jag ist ritat så att 2 av sovrummen har fönster mot norr, där de även får ta del av utsikten (y)

P.s.

Du får gärna redovisa yttermåtten du har så kan jag nog skissa upp så som jag hade lagt upp det i sketchup :)
Tack för ditt engagemang och bra input.

Hallen blir ju mycket bättre. Toalett på övervåningen känner vi att vi klarar oss utan (trots allt ett fritidhus och lite en budgetfråga). Vi väljer nog att hoppa ett sovrum, egentligen inget som vi måste ha utan mer en nice to have, kommer ev bygga komplenetbyggnad i framtiden. Vi vill ha det ganska öppet på ovanvåningen.

Detta är fortfarande "work in progress" fönster måste placeras ut etc. Bifogar även en konstruktionsskiss som också är WIP.

Tack för engagemang åter igen :)
 
  • Konstruktionsskiss av öppen övervåning i fritidshus med indelade rum och trappa, work in progress.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-konstruktionsskiss av en stomme till ett hus med öppen ovanvåning och synliga reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Entré åt söder, mao ett maffigt fönster mot söder i det stora sovrummet. Inte kul under soliga sommardagar, då jag antar att ni kommer vilja vara ofta i huset. Flytta fönstret till gaveln för morgonsol, kanske?
Och själva entrén, får väl säga som Gert Wingårdh: ska det första besökarna ser när de kommer in i huset vara toalettdörren (och trappan i ert fall)?
Sant, jag ändrade det där med fönstren.

Haha! Men blev han ändå inte Gert positivt överraskad i av slutresultatet? Har svårt att se var entrén annars skulle vara?
 
När jag ser planritningen nu när du ritat upp så hade jag gjort följande förändringar.

Bytt plats på kök och wc. Så när man kommer in genom dörren möts man av trappan i stället. Med ett fönster i trappen får man en trevlig siktlinje.

I köket hade jag gjort om lite. Först och främst hade jag tagit bort halvväggen mot entrén. Under fönstret mot norr hade jag gjort låga köksskåp, så att det blir en sittbänk.

I entrén hade jag haft garderobsvägg längs med ytterväggen likt så som jag ritade, fast mot sovrummet istället. Då får ni en korridor med wc/sov samt bra med förvaring.

En annan fördel med att byta plats på trappa wc och trapp är att ni får en bättre allrumsyta mot väst. I öst hade jag placerat 2 sovrum, ett större och ett mindre.

Som sagt, om du delar med dig av måtten så kan jag skissa upp hur jag hade lagt upp det :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.