Hej alla!
vi har fått i uppgift att göra en utanpåliggande installation i fyra steg med 1-polig, kron, trapp & kors-kopplingar.
jag har såklart en tanke på hur jag ska göra det (se bild) men jag är intresserad av att se olika estetiska lösningar.
I mitt exempel är det en kors-koppling som jag håller på att få rätt på.
hur hade ni gjort? :)
 
  • Schematisk illustration av en elinstallation med en kors-koppling, inklusive mått och komponentplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Välkommen till forumet!

Eftersom du ska göra den i fyra steg så måste man väl veta vad som redan är installerat innan det går att säga hur du borde göra. Är det ledningarna vi ser på bilden? Var ansluts lampan? Är det sparkopplat? Jag antar att bilden visar en installationsvägg och att det är en väggmonterad armatur.

Det är också klädsamt om du själv presenterar din hypotes och ber om kommentarer ;)
 
  • Älska
TylerTesla
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Välkommen till forumet!

Eftersom du ska göra den i fyra steg så måste man väl veta vad som redan är installerat innan det går att säga hur du borde göra. Är det ledningarna vi ser på bilden? Var ansluts lampan? Är det sparkopplat? Jag antar att bilden visar en installationsvägg och att det är en väggmonterad armatur.

Det är också klädsamt om du själv presenterar din hypotes och ber om kommentarer ;)
Ait! det kunde jag ju ha tänkt på!
min idé var att koppla lampan under kopplingsdosan längst upp i mitten på bilden (för att göra ledarna så "osynliga" som möjligt.)
samt dra ledarna längst kanterna.
dom andra stegen innefattar "en strömbrytare" sedan en kron-koppling med 2 lampor, och sedan tillbaka till trapp och sedan kors-koppling med en lampa. (vilket är sista steget som min bild hänvisar till.)
tanken var att försöka planera i förväg så att jag får platts för ev. expansion.
tyvärr är där 2 statiska boxar längst upp i högra hörnet där strömmen kommer ifrån. :p
 
tommib
Så du behöver inte återanvända något? Du behöver inte ha några uttag någonstans?

Hela kopplingen går ju att realisera med en femledare men då behöver du ha en kopplingsdosa ovanför lampan (eller använda lampan som kopplingsdosa. Detta är då givet att du inte behöver några uttag någonstans. Du kan också koppla med fyrledare ner till trappkopplarna på sidorna, det är endast sträckan till korsbrytaren som du behöver femledare (eller en 4X1,5 som jag tror är ickeexisterande).

Är det givet att det ska gå att expandera sen? I så fall kanske du måste lägga dubbla kablar någonstans.
 
  • Älska
TylerTesla
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Så du behöver inte återanvända något? Du behöver inte ha några uttag någonstans?

Hela kopplingen går ju att realisera med en femledare men då behöver du ha en kopplingsdosa ovanför lampan (eller använda lampan som kopplingsdosa. Detta är då givet att du inte behöver några uttag någonstans. Du kan också koppla med fyrledare ner till trappkopplarna på sidorna, det är endast sträckan till korsbrytaren som du behöver femledare (eller en 4X1,5 som jag tror är ickeexisterande).

Är det givet att det ska gå att expandera sen? I så fall kanske du måste lägga dubbla kablar någonstans.
nope, detta är sista expansionen inga uttag, endast strömmen från boxarna uppe i högra hörnet, sen har jag ”3 strömbrytare” en kopplingsdosa och lampa att sätta var jag vill more or less :)

I första steget så tänkte jag göra likande denna bortsett från strömbrytaren i mitten och till höger, för att sedan bygga ut mot mitt exempel :)
 
  • Handritad skiss av en elinstallation med strömkälla, strömbrytare, kopplingsdosa och lampa på rutigt papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Ja, den bilden var ju mycket lättare att förstå än den datorritade. Är det här föreläsningsanteckningar? Dina?

Nedersta/högraste alternativet är korrekt. Den exakta kopplingen i dosan får du presentera som övning, jag tänker inte mata dig med den ;)

Vad har du för kabel att jobba med? Får du använda 5G1,5 eller är du bunden till 3G1,5? Om det är treledare måste du dra dubbelt på alla sträckor (och det blir väldigt kluddigt).
 
  • Haha
TylerTesla
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja, den bilden var ju mycket lättare att förstå än den datorritade. Är det här föreläsningsanteckningar? Dina?

Nedersta/högraste alternativet är korrekt. Den exakta kopplingen i dosan får du presentera som övning, jag tänker inte mata dig med den ;)

Vad har du för kabel att jobba med? Får du använda 5G1,5 eller är du bunden till 3G1,5? Om det är treledare måste du dra dubbelt på alla sträckor (och det blir väldigt kluddigt).
ja det är den jag försöker få ut på väggen på ett snyggt sätt
Tror bara vi har 3G1,5 kabel samt en med fas, nolla o jord (kan inte riktigt namnet på alla kablar ännu)
Men ja, det blir väll kluddigt med dubbla kablar hur jag än gör
 
tommib tommib skrev:
Ja, den bilden var ju mycket lättare att förstå än den datorritade. Är det här föreläsningsanteckningar? Dina?

Nedersta/högraste alternativet är korrekt. Den exakta kopplingen i dosan får du presentera som övning, jag tänker inte mata dig med den ;)

Vad har du för kabel att jobba med? Får du använda 5G1,5 eller är du bunden till 3G1,5? Om det är treledare måste du dra dubbelt på alla sträckor (och det blir väldigt kluddigt).
Tanken med mitt inlägg var mer att se hur andra hade gjort/har gjort liknande installationer.
man kan ju sätta kopplingsdosan under lampan och sedan ledare ut på väggen till div. strömbrytare etc. jag försöker ju få mina att synas så lite som möjligt, men det är inget krav :)
 
S
TylerTesla TylerTesla skrev:
ja det är den jag försöker få ut på väggen på ett snyggt sätt
Tror bara vi har 3G1,5 kabel samt en med fas, nolla o jord (kan inte riktigt namnet på alla kablar ännu)
Men ja, det blir väll kluddigt med dubbla kablar hur jag än gör

Det låter konstigt om ni ska behöva lösa detta med 3G1,5 endast då det aldrig skulle utföras så i verkligheten.
 
  • Gilla
TylerTesla och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jag tror att du övertänker det hela. Vitsen med uppgiften är väl rimligen att du ska förstå hur man kopplar och hur man kan minimera antalet använda ledare/kablar.

Att lösa detta med 3G1,5, vilket alltså är en kabel med tre parter där en är gulgrön (och de andra är brun och blå i 99,99% av fallen) är orealistiskt. Det går dock, om man måste.
 
  • Gilla
TylerTesla
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag tror att du övertänker det hela. Vitsen med uppgiften är väl rimligen att du ska förstå hur man kopplar och hur man kan minimera antalet använda ledare/kablar.

Att lösa detta med 3G1,5, vilket alltså är en kabel med tre parter där en är gulgrön (och de andra är brun och blå i 99,99% av fallen) är orealistiskt. Det går dock, om man måste.
som sagt, jag är ingen mästare på benämningarna på kablarna
Den ena typen har 3 ledare och den andra har 5.
Jag googlade både 3G1,5 och 5G1,5 och fick då upp att 3G1,5 hade 4a ledare och 5G1,5 hade 5+Skyddsledare ledare, pinsamt ‍‍
 
S SueCia skrev:
Det låter konstigt om ni ska behöva lösa detta med 3G1,5 endast då det aldrig skulle utföras så i verkligheten.
ja nä, det är jag som klabbat till det ‍
Det säger väll sig själv att 3G1,5 är 3 ledare och 5G1,5 är 5 ledare *facepalm*
 
S
TylerTesla TylerTesla skrev:
ja nä, det är jag som klabbat till det ‍
Det säger väll sig själv att 3G1,5 är 3 ledare och 5G1,5 är 5 ledare *facepalm*
3G1,5 är en kabel med 3 ledare varav en är gröngul. 3x1,5 är en kabel med 3 ledare varav en oftast är gröngul men inte alltid.

Just G är ett nyare sätt att skriva på :)
 
  • Älska
TylerTesla
  • Laddar…
S SueCia skrev:
3G1,5 är en kabel med 3 ledare varav en är gröngul. 3x1,5 är en kabel med 3 ledare varav en oftast är gröngul men inte alltid.

Just G är ett nyare sätt att skriva på :)
jag tackar och bockar för denna informationen!
*glad smiley*
 
tommib
S SueCia skrev:
3G1,5 är en kabel med 3 ledare varav en är gröngul. 3x1,5 är en kabel med 3 ledare varav en oftast är gröngul men inte alltid.

Just G är ett nyare sätt att skriva på :)
Nej, 3X1,5 är specifikt en kabel utan gröngul part.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.