Jag har grävt upp kring mitt nya hus för att åtgärda dåligt fall mot fasaden och hittade då en gammal kokslucka under en betongplatta intill huset. Under betongen var ett metallock och under det ett hål rakt in i ett källare rum där olje tanken står. Hålet var bara igen satt med frigolit från insidan.

Jag fick då bråttom att mura igen hålet så att jag kan komma vidare med det egentliga arbetet. Bruket blev tjockt på sina ställen eftersom hålet var väldigt ojämnt.
Jag murade en vägg nu på söndag, den yttre muren han jag bara sätta första raden. Men nu lovads det minusgrader på tisdag natt.
Vad ska jag göra. Bör jag avbryta arbetet? Kommer det att bli förstört eller kan jag rädda den på något sätt?
Ska jag klä in / isolera på något sätt utifrån för att hålla +5 grader?
Eller räcker det att jag värmer inifrån?
 
B
Jag hade tagit en paus i murandet, och täckt in med något som isolerar lite. Det räcker ganska långt med en presenning, lite löv (eller riktig isolering), i alla fall om vi pratar minusgrader i några timmar. Är det längre tid än så, kan man börja överväga att tillföra värme på något sätt.
 
Skånepöjk
Häll i lite T-röd i vattnet när du blandar bruket
 
N
Gissar att du murar med b bruk.
Är det 2+ på dagen så är det bara att mura, om det sen blir någon minus på natten så har cementen redan härdat. Det behövs inte 5+, men det får inte frysa innan cementen gjort sitt, ju mer cement destosnabbare går det. Med b bruk kanske det är lungt efter 8 timmar.
 
H
Finns medel att ha i så du sänker fryspunkten med.
Hade jag i när jag murade.
 
N
H Hallerudsbo skrev:
Finns medel att ha i så du sänker fryspunkten med.
Hade jag i när jag murade.
Ja, men det är ju mer om det är -10.
At ha sådant utan behov gör ju bruket bara sämre.
 
H
N neo11 skrev:
Ja, men det är ju mer om det är -10.
At ha sådant utan behov gör ju bruket bara sämre.
ja men nu har det inte pratats om vad kallt ts ska få.
Så det var ett tips om han behöver sänka fryspunkten.
 
N
Du har rätt, och kan även behövas vid minus 5.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.