Jag funderar på att bygga ett dubbelgarage och har två alternativ:

1: Riva det befintliga lösvirkesgaraget (från 70-talet, i halvrisigt skick), utöka befintliga betongplattan och bygga nytt dubbelgarage (byggsats, 7.2 x 7.2 m) på den. Befintlig betongplatta är ca 7 x 4.5 meter, måste utökas till ca 9 x 8 meter för att kunna nyttja båda portarna utan in-/utfart hindras av närliggande byggnad. Utökningen är alltså ca 40 m2.

2: Bygga ett nytt separat dubbelgarage på annan del av tomten, det gamla får bli kvar som kallförråd. Behöver inte gjuta större platta än vad som är nödvändigt, bör hamna runt 52 kvm (byggsats, 7.2 x 7.2 m).

Pengamässigt är billigare bättre, men har väl förstått att det lätt hamnar runt 150.000 eller mer och har budgeterat för det.

Är det lönt (eller ens möjligt) att försöka bygga ut det gamla eller ska jag satsa på nybygge?
 
Jag har en liknande situation men kommer att bygga nytt därför att:
1. Det gamla är inte ens halvrisigt utan helrisigt. Sneda väggar, sprucken platta, ingen isolering i plattan, inget avlopp, ingen dränering, fel layout pga ombyggd liten lagård, mögel, läckande tak etcetera etcetera etcetera.
 
Det finns ju en mindre fördel till med att bygga nytt och det är att "gammlingen" kan användas som matrielförråd under byggtiden
 
.....bygg nytt, er egentlig unødvendig å forklare hvorfor ;)

(Bilder fra vårt dubbelgarasje-prosjet finner du i linken underst)
 
OK, nybygge verkar vara huvudspåret, ska kolla så att inga hinder finns (grannar etc) och räkna på kostnaden.
 
Visserligen inte mina pengar, men jag hade satsat på nytt.
Har erfarenhet av att både fixa till gamalt och att använda gammalt för att bygga vidare på detta, och min erfarenhet att det blir för mycket kompensationer och i alla fall i mina fall brukar det inte heller bli billigare.

SÅ om du har möjlighet, använd ditt gamla garage till kallförråd och bygg ett nytt och fräscht!

Lycka till och sänd gärna in lite bilder så vi får följa dit projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.