Skall väl erkänna att det inte är helt solklart för mig fortfarande men det kan bero lika mycket på mig som på dig :D

Men som jag tolkar det...ett stycke 1,5 plans hus, där ovanvåningen är delvis isolerad uppåt med 15 cm spån, och i bjälklaget mellan våningarna har du 30-40 cm spån. Nu skall du isolera och inreda övervåningen.

Ok, det låter lite som mitt eget projekt isåfall, fast jag har/hade ingen isolering mot yttertak, utan endast i bjälklaget upp till vinden, runt 20cm. Min första tanke var att öka isoleringen i bjälklaget förutom att isolera tak och väggar på vinden, men det slog mig senare att det behövs ju inte eftersom klimatskalet kommer att flyttas uppåt och bli mot yttertak istf. vindsbjälklaget. Mot ett snedtak behöver man inte heller ha heffatjockt med isolering, utan 25-30 cm är helt ok tror jag mig förstått, själv kommer jag inte att få mer än 20cm men jag väljer isolering med bättre lambdavärde så det blir inte alltför pjåkigt, ett u-värde på ungefär 0,19 om jag räknat rätt. I samband med detta så sätter jag diffusionspärr mot isoleringen. Huset i övrigt saknar diffusionsspärr eftersom det är ett gammalt hus.

Jag tycker det verkar onödigt att du har så tjock isolering mellan våningsplanen om du nu skall inreda det övre. Är bjälkarna/reglarna så tjocka? Annars så hade det ju varit bättre för takhöjdens skull att sänka golvet, istf att snåla in isolering på vindstaket eller gå med böjt huvud hela tiden.
 
Hehe ja du, den tanken har slagit mig med bonnier.

Men att slita bort ett massivt stumt spontgolv som är 38mm tjockt samt inte veta hur reglarna ser ut under.. menar vårt hus är ju gammalt med före standardiseringen kom på tal om man säger så :)

Kändes som ett osäkert kort för mig iaf som inte är så hej på allt precis inom byggnadssektorn, att riva upp ett redan stumt golv för att sedan försöka hitta nya fästen i stödbensväggar för nya reglar, dessutom så hade man varit tvungen att göra likadant i andra rummet med samt fönstren skulle ju hamna lite väl högt upp vilket skulle innebära mer jobb iform av ursågning för att sänka ned fönstren.

Lutningen är ju inte så pass stor i andra rummet på övre planet heller så där blir det avjämning med sand bara + golvspån + laminat ev.

Men tror att om jag byter ut spånet på vinden mot lösull, ekofiber så tror jag att det skulle kunna få plats med en 30-35cm som då kommer att nå upp precis till underkanten på ventilerna i gavelväggarna, eftersom jag inte kan se ifrån vinden om hur isoleringen ser ut i snedväggen så kommer jag borra upp några hål ifrån insidan på innertaket för att kika, annars får jag lov att regla upp och isolera med en sig 20cm just där snedtaket är ifrån insidan vilket iof innebär lägre höjd längs stödbensväggen samt att rummet krymper en aning men har ju fortfarande bra höjd där taket är plant.




Om jag nu tar bort befintligt spånisolering ifrån vinden som ligger mot innertaket och ersätter det vart sätter jag då ångspärren om jag inte isolerar på insidan av innertaket utan bara skruvar dit takgips på det gamla innertaket?

Bör man rent av riva gamla innertaket häfta dit oljebestädig plast och sedan takgips för att till sist fylla på med den nya isoleringen på vinden?

Alt.2 Regla upp sig 2"x"2 reglar på gamla innertaket lägga dit vindpapp, vindskiva + ex.vis cellplast + ångspärr sist innan nya takgipsen, har råd med en sänkning av innertak med 6cm, givetvis även här ta bort spånen ovan innan för att sedan fylla på med sig 35cm lösisolering.

Eller kan man slopa ångspärren rent av med lösisolering som lösull, ekofiber?


Bifogar en kladdskiss på hur det ligger till som jag hoppas ska reda ut vad jag menar hehe håll till godo..
 
  • skiss3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En som jag pratat med som sysslat med isolering av cellulosatyp (warmcell) säger att det inte behövs ångspärr om man använder detta, men vad jag förstår så skadar det inte att ha det ändå, och bättre att vara på säkra sidan tycker jag.

Vad mer att säga om ångspärr är att du inte skall ha dubbla spärrar, om du lägger på isolering utanpå/nedanför den bef. så skall du ta bort eventuell gammal ångspärr som finns. Ångspärren skall alltid vara på den varma sidan och max 1/3 in i isoleringen, dvs du kan ha 20 cm isolering + ångspärr + 10 cm isolering, fast då skall isoleringsförmågan vara likadan på isoleringen. Om de första 20cm är spån så kanske du kan ha typ 45mm extra isolering efter ångspärren.
 
Okidoki, man tackar och bockar för hjälpen.
 
Pratade lite med en isolerare häromdagen för att få lite råd med om hur jag ska gå tillväga i mitt fall samt tips om just fuktspärr eller icke med tanke på att det inte finns en befintlig diffusionsspärr någonstans varken i väggar eller tak så rådde han mig att inte ha någon alls men dock en luftspalt mot yttertaket samt en fiberduk som isoleringen ska vila på.

Kommer ju heller inte att få plats med mer än 35-40 max i tak samt ca 20cm nu i snedtaket efter nyregling, det får bli som det blir bättre än 10cm spån iaf.

Kommer att komplettera nuvarande spån med termoträ tror jag det hette iaf av cellulosa(papper).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.