Hallå!

Jag har ett problem, nämligen att jag inte får ut maximal prestanda trots fiberkabel. Jag har 100 upp- och nedkoppling, fast när jag mäter internetet får jag 90 ± 3 Mbit/s samt 11 ± 1 ms i ping. Någon som vet vad detta kan bero på? Är det routern, fiberkabeln, operatören eller själva datorn det är fel på?

Tack på förhand!
 
Skulle säga att dom troligen levererar upp till 100,inte exakt 100, sen kan det väl variera med tidpunkt och hur långt från kopplingspunkt man är..
Men är långt ifrån proffs på sådant
 
  • Gilla
Johda
  • Laddar…
Börja med att mäta utan router så du vet om det är där problemet ligger. Någon port som står i 100Meg så kan du få sämre hastighet. Försök se till att alla portar ställer sig till 1G
 
Det är inte ovanligt att man kan få bättre fart om man testar över wifi med bredbandskollens app i mobilen än man får med bredbandskollen i webbläsaren.

Ändras farten beroende på tiden kan det bero på last i operatörens nät, men kan också bero på att grannarna kör på samma wifi kanalnummer, eller stör för att de kör på felaktig kanalinställning.

Du nämner inget om vad du har för router, om du har 100 eller 1000 Mbit/s anslutningar på router, dator etc
bbk_cli kan vara bra att testa med om man har en trött dator. Man slipper webbläsaren.

Min erfarenhet är att med ett trådat nät byggt för 1000Mbit/s så får man upp till 110Mbit/s om man betalar för 100Mbit/s. Har routern 100Mbit/s på WAN (internet) är det svårt att komma riktigt nära 100Mbit/s.
 
Vad innebär 90+3?
Och vad pingat du mot?
Ethernet overhead gör ju att det inte blir exakt 100mbit.
Någon mer teknisk insatt kanske kan förklara exakt hur det funkar.

Jag har 1gbs och får som du runt 93-95 när jag använder en dator med 100mbits kort.

Kopplade en dator direkt i väggen med gigabit kort då fick jag 790-820 mbit mot bredbandskollen.

Vilket jag får anse som godkänt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.