Hej!

Jag har just flyttat in i ett radhus som har en inglasad veranda med tryckimpregnerat golv. Detta golv är slitet och smutsigt samt har en hel del färgfläckar då någon tidigare ägare målat om taket el. dyl. utan att lägga något som skyddar golvet. Golvet är förmodligen lagt samtidigt som huset byggdes -91.

Är lösningen att vända på golvet och slipa och olja in som tipsas om i artikeln nedan? Eller är det för gammalt för att det ska vara nån mening? Jag har inte plockat upp någon bräda ännu för att kolla hur undersidan ser ut.
Eller ska man hyra någon större golvslip och köra med direkt?

Vänd på golvet ~ Uterum / Altan ~ Gör det själv ~ Vi i Villa

/Jörgen
 
Har hjälpt en kompis att vända sina trallbrädor som var ca 10år gamla, blev som nytt. Tvättade bara det. Så det är bara att vända på.
 
Ok, tack för svaret, låter som jag får testa det! Fast hur får man upp plankorna på bästa sätt utan att skada dom? Dom är spikade... Prövade väldigt snabbt med en hovtång någon minut, fick inte upp en enda spik, dom sitter rätt hårt. Men det kanske bara är första plankorna som man behöver göra på det sättet. Tittar på bilderna i reportaget då dom använder en annan planka som hävstång eller vad det kallas.. kanske funkar. Antar att jag måste försöka få upp första plankan i mitten på golvet för att komma igång med det.
 
Du får nog räkna med en bräda eller två i spill. Glöm inte att lära av den förre ägarens misstag när Du skall *skruva* fast dem igen......
 
Om Du inte redan hunnit för långt med bräckjärnet kanske det skulle vara en idé att starta från den mest lättilgängliga sidan, för att minimera spillet.
 
Jag hade då laserat golvet.
Går med typ vanlig lasy eller så finns det speciell lasy till trall från t.ex Jotun (trebitt)

/Palm
 
Ok, tackar för hjälpen! Det kommer nog dröja ett tag innan jag tar tag i detta, har lite annat som ligger före i prioriteringen. Bl.a. ett staket så ska byggas klart, men det får bli en annan tråd om jag behöver hjälp med det.

/Jörgen
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.