Ok, detta kanske inte räknas till verktyg men den självnivellerande lasern och dammsugaren är oumbärliga. Kap&ger med slide likaså.

Annars är borrmaskinen och skruvdragaren med utbytbara batterier de mest arbetsbesparande verktygen.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
J johankr skrev:
Jag är reporter och ska för tidningen Teknikhistorias räkning göra en lista över de fem eller sju viktigaste elverktygsinnovationerna från typ 1900-talets början till idag.

En sådan lista kan ju aldrig bli perfekt och accepterad av alla men jag hoppas att forumet kan hjälpa mig att få den så bra som det går.

Det ska helst vara innovationer som går att spåra till en specifik tillverkare eller person. Jag funderar på om Feins Multimaster kan vara värdig en plats, till exempel. Den har ju dessutom en kul historia eftersom den ursrpungligen utvecklades för att avlägsna gips från benbrottspatienter. Ett starkt skäl att ta med, enligt mig, är även att när patentet väl gick ut så var många andra tillverkare snabba med att lansera sin egen kopia.

Det går ju inte bortse från litiumjonbatteriets eller olika typer av elmotorers betydelse i verktygssammanhang, men samtidigt är nog många av dessa innovationer utvecklade så långt från själva verktygsbranschen att de nog blir meningslösa att ta med, tänker jag.

Andra innovationer jag funderar på att ta med:
- Sawstop?
- Lamellos kexmaskin alternativt Festools Domino?

Om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dem!
Hej.
Jag tycker att popniten är suverän.
 
Kap/gersåg tycker jag är en fin vidareutveckling på cirkelsågen som gör många moment smidigare.

sen ser jag inte tigersågen nämnd. Mest för att riva med i och för sig. Tror inte det finns en snickare som inte har en i bilen.
 
Tigersåg… ja det finns en ständigt i bagageutrymmet på bilen. Och jag är ingen hantverkare ens men man vet aldrig när den kan komma väl till pass. Självklart med långt universalblad som tar allt.
 
C
H Harald Blåtumme skrev:
Tigersåg… ja det finns en ständigt i bagageutrymmet på bilen. Och jag är ingen hantverkare ens
Professionell inbrottstjuv kanske? :rofl:
 
C cpalm skrev:
Professionell inbrottstjuv kanske? :rofl:
Hehe… nej men det har varit litet för många gånger jag förbannat mig själv för att den inte var med, oförutsedda situationer när det ska fixas saker hos vänner och släktingar. Så nu får den ligga där, tar inte särskilt mycket plats.
 
Blocksågen är annars en verkygsteknisk uppfinning som förändrade mycket. Plötsligt kunde man såga olika virkesdimensioner snabbt och behändigt på en relativt enkel och billig maskin.
-En flerbladig ramsåg av den sort som fanns redan före blocksågarnas tid är visserligen effektivare man bladen måste ställas om för olika dimensioner och det är ett stort arbete. Framför allt så är den en stor och dyr maskin som kräver ett vidlyftigft såghus i två våningar med kedjetansportörer som drar upp stockarna på övre våningen och dessutom ett separat kantverk för kantningen. ingen maskin som en enskild småföretagare eller ett byalag kan skaffa sig.
-En enbladig ramsåg är sorgligt ineffektiv och sågar med dålig nogrannhet.
-Kransåg är både långsamt och tröttande. Likväl var de ofta enda sågmöjligheten som fanns lokalt före blocksågarnas tid.
-Ofta lönade det sig faktiskt att skräda virket till mått med yxa och bila eftersom den hade blivit orimligt mycket arbete att frakta det till närmaste fullstora ramsåg långt borta och eftersom det hade tagit lika länge att såga det på någon enbladig ramsåg som det tog att skräda.

Kort sagt. Blocksågarna revolutionerade hela byggandet. Plötsligt hade alla möjlighet att få virke sågat till färdigt mått för en rimlig kostnad på ett rimligt avstånd. Det i sin tur ledde till att hela byggandet förändrades totalt.
 
H heimlaga skrev:
Blocksågen är annars en verkygsteknisk uppfinning som förändrade mycket. Plötsligt kunde man såga olika virkesdimensioner snabbt och behändigt på en relativt enkel och billig maskin.
-En flerbladig ramsåg av den sort som fanns redan före blocksågarnas tid är visserligen effektivare man bladen måste ställas om för olika dimensioner och det är ett stort arbete. Framför allt så är den en stor och dyr maskin som kräver ett vidlyftigft såghus i två våningar med kedjetansportörer som drar upp stockarna på övre våningen och dessutom ett separat kantverk för kantningen. ingen maskin som en enskild småföretagare eller ett byalag kan skaffa sig.
-En enbladig ramsåg är sorgligt ineffektiv och sågar med dålig nogrannhet.
-Kransåg är både långsamt och tröttande. Likväl var de ofta enda sågmöjligheten som fanns lokalt före blocksågarnas tid.
-Ofta lönade det sig faktiskt att skräda virket till mått med yxa och bila eftersom den hade blivit orimligt mycket arbete att frakta det till närmaste fullstora ramsåg långt borta och eftersom det hade tagit lika länge att såga det på någon enbladig ramsåg som det tog att skräda.

Kort sagt. Blocksågarna revolutionerade hela byggandet. Plötsligt hade alla möjlighet att få virke sågat till färdigt mått för en rimlig kostnad på ett rimligt avstånd. Det i sin tur ledde till att hela byggandet förändrades totalt.
Blocksågen/cirkelsågverket var viktigt på sin tid(å nog så användbart och lönsamt än i dag) men inte tillhör det de 7 viktigaste elverktygsinovationerna
 
Okej, nu har du väl ändå fått nog med förslag till din artikel, eller?

Utifrån dina kriterier, hur ser dit urval ut?

//Ronnie
 
P Pysslarn skrev:
Okej, nu har du väl ändå fått nog med förslag till din artikel, eller?

Utifrån dina kriterier, hur ser dit urval ut?

//Ronnie
Ja stort tack för allas engagemang! Jag ska sätta mig ner och gå igenom alla förslag så fort jag får möjlighet. Vad som hamnar på listan får ni se efter att den är publicerad. Inget datum satt för det ännu.
 
F fribygg skrev:
Jag kan tänka mig "Hilti" för proppmaskin och "Cobra" för handhållen bergborrmaskin
Cobra är väl inget elverktyg?
 
F FGLIN skrev:
Cobra är väl inget elverktyg?
Inte?
Röd retro telefon med sladd på grå bakgrund.
 
Najmaskinen?

26668539.jpg
 
F fribygg skrev:
Jag kan tänka mig "Hilti" för proppmaskin och "Cobra" för handhållen bergborrmaskin
Nej. Cobra är modernt. Jag försöker komma ihåg vad äldre handhållna bensinmotordrivna bergborrmaskiner brukar heta men just nu strejkar hjärnan. God natt.
 
F FGLIN skrev:
Cobra är väl inget elverktyg?
Du har så rätt, jag läste nog bara rubriken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.