Vi ska göra ett eget sovrum till sonen, men rummet luktar illa när man haft dörren stängd. Blir som en elak plastig doft, trots 100 mm tilluftsventil. Huset är byggt 64, 1.5 plan, lätt betong på undervåningen och trä på övervåningen. Tapeter från ca 90 talet på väggarna i rummet, träpanel till tak som är lackad med något transparant ser det ut som.
Det ligger vitt plastmatta på golvet, samma matta som går ut till hallen och vidare nerför trappen.
Jag har inte känt något doft i hallen eller trappan, utan det är i detta rum jag känner att det luktar.

Så idag skar jag upp några bitar för att se hur det såg ut. Den vita plastmattan kändes rätt styv och hård, satt inte så hårt. Under den var en grå plastmatta.
Så jag fortsatt och skar loss en bit av den gråa mattan med. Den kändes väldigt seg, lite som att skära i gammalt tuggummi. Den här plastmattan satt betydligt hårdare fast, fick ta i för att få bort den och det kändes som den lätt ville gå sönder.
Det röda på bilden är undersidan av den gråa plastmattan. Det är även som några långa fibertrådar som sitter fast under den.
Underlaget under de två mattorna kändes som nån form av träskiva, kanske spånskiva. Det var svårt att se för det var rött överallt och där jag skrapade med kniven syntes inget annat än det röda.

Nån som har koll på vad det kan vara? Och om det kan vara något hälsovådligt?
Funderade på att skicka in de små bitarna för asbest analys.
 
  • Uppskuren bit av gammal plastmatta i genomskinlig plastpåse hållen av en person, med synlig röd undersida och fibertrådar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag tycker det röda ser ut som juteväv eller liknande som är bottenskiktet i en linoleummatta. Linoleummattor limmades ibland med asbesthaltigt svartlim. Beroende på när plastmattan las in kan det vara asbest i den.

Om du är orolig är det ju värt några hundralappar att skicka in på analys för att bli säker på om det är asbest eller inte.

När det då gäller ventilationen så gäller det ju också att det finns en springa över eller under dörren och att det finns en fläkt som ser till att det dras luft från sonens sovrum och det tillräckligt mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker det röda ser ut som juteväv eller liknande som är bottenskiktet i en linoleummatta. Linoleummattor limmades ibland med asbesthaltigt svartlim. Beroende på när plastmattan las in kan det vara asbest i den.

Om du är orolig är det ju värt några hundralappar att skicka in på analys för att bli säker på om det är asbest eller inte.

När det då gäller ventilationen så gäller det ju också att det finns en springa över eller under dörren och att det finns en fläkt som ser till att det dras luft från sonens sovrum och det tillräckligt mycket.
Aha, att det kunde vara bottenskikt av juteväv hade jag ingen koll på.
Ja vi har skickat in till analys idag, känns värt 350 kr för att veta det.

Jo vi har självdrag och samma lösning för ventilation i alla andra rum. Och jämför man med de så luktar det betydligt mer i det här rummet.
 
BirgitS
Det kan vara bra att kolla med ett tunt papper att det som ska vara en tilluftsventil verkligen är det. Ibland kan tilluftsventiler på övre plan börja fungera som frånluftsventiler.

På vilka sätt skiljer sig detta rum från andra rum där tilluften fungerar, extra långt till frånluften, krånglig väg dit, mindre springa över/under dörren etc.?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan vara bra att kolla med ett tunt papper att det som ska vara en tilluftsventil verkligen är det. Ibland kan tilluftsventiler på övre plan börja fungera som frånluftsventiler.

På vilka sätt skiljer sig detta rum från andra rum där tilluften fungerar, extra långt till frånluften, krånglig väg dit, mindre springa över/under dörren etc.?
Testade med ett papper och det sugs inte fast, så verkar funka som tilluft.

Det där rummet är ett spegelvänt rum av det på andra sidan av övervåningen, lika dörrar, lika fönster, lika ventiler. Så ingen skillnad vad jag kan se. Är inte direkt tätt mellan dörren och tröskeln heller.
Skulle inte tro att det är ventilation som skiljer, tror mer att det är något i rummet som avger doften.
 
BirgitS
L ljs-s skrev:
Testade med ett papper och det sugs inte fast, så verkar funka som tilluft.
I alla fall verkade det inte funka som frånluft. Går det med ett tunt papper eller ett stearinljus se att det kommer in luft med dörren stängd?
 
BirgitS BirgitS skrev:
I alla fall verkade det inte funka som frånluft. Går det med ett tunt papper eller ett stearinljus se att det kommer in luft med dörren stängd?
Märkte att sovrummet mitt emot på övervåningen agerar däremot utluft, där sögs pappret fast lite försiktigt. Men det rummet luktar inte alls så mycket jämfört med rummet vi ska renovera.

Nu har vi fått provsvaret tillbaka, det innehöll inget asbest enligt labbet. Kändes skönt :)
 
BirgitS
Vad bra att det inte var någon asbest!

Det låter som att du behöver få ordning på ventilationen i huset.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad bra att det inte var någon asbest!

Det låter som att du behöver få ordning på ventilationen i huset.
Nu har vi installerat en badrumsfläkt på toaletten på övervåningen. Nu agerar ventilerna inluft som tänkt. Vart stor skillnad när jag testade med en bit papper framför ventilerna.
Vart just ingen skillnad på doften i rummet dock, luktar fortfarande påtaglig plast liknande doft.
 
  • Installerad badrumsfläkt i taket med synlig elanslutning och en strömbrytare på en gul vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jättebra att det var så lätt att få ordning på ventilationen.

Då kan det ju vara något med plastmattan, linoleummattan eller något av limen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jättebra att det var så lätt att få ordning på ventilationen.

Då kan det ju vara något med plastmattan, linoleummattan eller något av limen.
Ja ja tycker det, borde ju inte vara taket eller tapeterna. Taket är som sagt nån form av träpanel. Satt 4 lager tapet märkte vi när vi var tvungen att hitta vart vi kunde ta el till fläkten, som är på andra sidan av sovrumsväggen. Det var inget lock över dosan i väggen, bara över tapetserat.
Tapeten borde ju inte vara det som luktade tycker jag, kändes som papper av olika tjocklekar. Första lagret var lövtunt, andra lagret var tjockast och sen 2 mer normal tjocka tapeter. Men inget som kändes som plast iaf.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.