Hej!

Inser att det redan skrivits spaltmeter inom detta område, men då en del trådar är relativt gamla och det verkar som att det skiljer en del beroende på var i landet man bygger så gör jag här ett nytt försök.

Det vi är ute efter är ett 1-plans nf hus på cirka 130-140 kvadrat, och vår budget för huset är 1,3-1,5 milj.

Har förstått att smålandsvillan och älvsbyhus erbjuder bra priser, men finns det fler alternativ?

Har tittat på ekjsöhus och deras Västanvind, men vet ej vad det hamnar på.
Är deras Lyckan billigare?

Har tänkt bygga i västra götaland.

Tacksam för tips!

Mvh
Patrik
 
Kolla LB-Hus. Ugglan serien. Finns oxå smartstart Finndomo. Men dom kanske inte har så stora som 140 kvadrat
 
Gizmo79 skrev:
Hej!

Inser att det redan skrivits spaltmeter inom detta område, men då en del trådar är relativt gamla och det verkar som att det skiljer en del beroende på var i landet man bygger så gör jag här ett nytt försök.

Det vi är ute efter är ett 1-plans nf hus på cirka 130-140 kvadrat, och vår budget för huset är 1,3-1,5 milj.

Har förstått att smålandsvillan och älvsbyhus erbjuder bra priser, men finns det fler alternativ?

Har tittat på ekjsöhus och deras Västanvind, men vet ej vad det hamnar på.
Är deras Lyckan billigare?

Har tänkt bygga i västra götaland.

Tacksam för tips!

Mvh
Patrik
Lyckan runt 1.6 nyckelfärdigt
 
Hej Patrik,

det finns alternativ, t.ex kan du bygga lösvirke! Då kan du själv göra en arbetsinsats, beroende på tid o kunskaper. Om du inte bygger i storstadsområde, och det är förmodligen inte aktuellt med tanke på din budget, så finns det mindre byggfirmor som kan skräddarsy huset för dig. Vill du ha en rekommendation på byggare på Vara-slätten kan du få det. Hör av dig i PM

Ett alternativ som är halvvägs är ett företag i Falköping, JB-villan, som bygger sina hus enligt lösvirkesprincip men gör det i block inomhus (till skillnad från Fiskarheden som också är ett slags lösvirke, där du får huset som byggsats)

Fördelen med ett rent lösvirkeshus är, som jag upplever det, att en del av alla olika val som ska göras, kan ske under resans gång. Du behöver inte bestämma allt på en gång, det finns utrymme för förändringar under byggtiden. Det tar förstås lite längre mot att få ett nyckelfärdigt hus, men lär bli betydligt billigare.

Du kan läsa mer om lösvirkesalternativ under rubriken, men du har kanske redan kollat upp det.

Lycka till
Kjell G
 
A
En vän till oss bygger lösvirke, 1 plans på ca 115 kvm med inbyggt garage på ca 40 kvm, totalt alltså ca 155 kvm för 1,7. Detta är totaltpriset för allt, inkl tomt och alla anslutningar, arbetskostnader m.m. Visst går det att bygga billigt, men generellt sett får man kanske dra ner på lite olika saker, t ex lite billigare kök (ex..IKEA), billigare badrum (plastmatta) och dylikt. Allt handlar om vad ni vill ha för standard i ert hus, hur mycket ni kan göra själva osv. Kan ni göra mycket själva finns det mycket pengar att spara. Vi ska göra mycket själva på vårt hus och det tar lite längre tid, men det kan vara värt det i slutändan.
 
Absolut att man inte ska stressa fram nått, även om man gärna vill att allt ska hända med en gång.

Däremot måste jag erkänna att jag trodde att det skulle finnas hyfsat med alternativ om man gick upp i 1,5 miljoners klassen.

Hur mycket kan man påverka priset om man kontaktar en firma som gör nf-hus kan dom avstå en del arbeten som man själv kan fixa och därmed komma ner i pris, typ golvläggning, målning och tapetsering?
 
Gizmo79 skrev:
Hur mycket kan man påverka priset om man kontaktar en firma som gör nf-hus kan dom avstå en del arbeten som man själv kan fixa och därmed komma ner i pris, typ golvläggning, målning och tapetsering?
Du kan påverka priset massor om du gör jobb själv!
Vi ska bygga fiskarheden och köper endast sjävla huset + stomresning. Resten ska vi göra själva!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.