Som gammal snickare så har jag själv svårt för plåt på tak i bostadshus.
Både utseende och regn, hagel gör att det går bort hos mig.
 
  • Gilla
87d
  • Laddar…
Där slog du huvet på spiken
Tänkte mest att panelerna eventuellt dämpar sådana påslag från naturen

A Argastesnickaren skrev:
Som gammal snickare så har jag själv svårt för plåt på tak i bostadshus.
Både utseende och regn, hagel gör att det går bort hos mig.
 
Det finns TP20-takplåt med filtbeläggning på insidan för att suga upp ev. kondens och dämpar även regnsmatter. Har man sedan paneler, TP20-plåt, takpapp, råspont, vind och vindgolvbjälklag mellan till bostadsdelen, kan det inte höras särskilt mycket i bostadsdelen av ev. regnsmatter?
 
Rimligtvis inte!

A Arnodt skrev:
Det finns TP20-takplåt med filtbeläggning på insidan för att suga upp ev. kondens och dämpar även regnsmatter. Har men sedan råspont, vind och vindgolvbjälklag mellan till bostadsdelen, kan det inte höras särskilt mycket i bostadsdelen av ev. regnsmatter?
 
Kom på en sak till.
Vi hade en diskussion i fjol om hur varmt det blir under solceller.
Någon påstod att det blev precis lika varmt med eller utan solceller.
Då jag precis höll på att montera mina så tog jag upp en digital kalibrerad mätare så var diskussionen slut.
En vårdag som den fick jag 53 grader på panelen och 33 grader under.
Lika varma blev mina svarta takpannor 53 grader.
Så eftersom man har en luftspalt under så fungerar solcellerna lite som en markis.
Solen träffar inte och värmer huset lika mycket, inte dumt en sån varm sommar som vi hade i år.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
mycket intressant inlägg!!
A Argastesnickaren skrev:
Kom på en sak till.
Vi hade en diskussion i fjol om hur varmt det blir under solceller.
Någon påstod att det blev precis lika varmt med eller utan solceller.
Då jag precis höll på att montera mina så tog jag upp en digital kalibrerad mätare så var diskussionen slut.
En vårdag som den fick jag 53 grader på panelen och 33 grader under.
Lika varma blev mina svarta takpannor 53 grader.
Så eftersom man har en luftspalt under så fungerar solcellerna lite som en markis.
Solen träffar inte och värmer huset lika mycket, inte dumt en sån varm sommar som vi hade i år.
 
A Arnodt skrev:
Det finns TP20-takplåt med filtbeläggning på insidan för att suga upp ev. kondens och dämpar även regnsmatter. Har man sedan paneler, TP20-plåt, takpapp, råspont, vind och vindgolvbjälklag mellan till bostadsdelen, kan det inte höras särskilt mycket i bostadsdelen av ev. regnsmatter?
Vad kostar plåten jämfört med betongpannor?
 
Trapetsbleckplåt TP20 kostar ca 160 kr/m2 och beställs i längder långa som takfallslängden. Går snabbt att lägga. Montagematerialkostnad ca 300 kr/panel.
Betongpannor kostar väl kring ca 120 kr/m2 men är tunga och mödosamma att lägga. Och innebär mycket dyrare montagematerial för solcellspaneler. Montagematerialkostnad ca 600-700 kr/panel. Dessutom blir det tungt på taket, då betongpannor väger ca 40 kg/m2, medan TP20-takplåt väger bara ca 5 à 6 kg/m2.

Solcellspaneler blir en extra viktsbelastning på ett tak, för paneler med ca 11 kg/m2.
 
Redigerat:
A Arnodt skrev:
Trapetsbleckplåt TP20 kostar ca 160 kr/m2 och beställs i länder långa som takfallslängden. Går snabbt att lägga.
Betongpannor kostar väl kring ca 120 kr/m2 men är tunga och mödosamma att lägga. Och innebär mycket dyrare montagematerial för solcellspaneler.
Sist jag kollade så kostade pannor ut till konsumenter ca 70 kr för Jönåker.
Vi lade ut hela taket på mitt hus färdigt för dagen på tre man inklusive 4 ränndalar.
 
Snyggast är nog integrerade paneler oavsett om man har plåt eller tegel/betongplattor. De är dyrare och producerar lite mindre men det behövs mindre vanlig plåt eller pannor vilket kompenserar en del. Eftersom de håller samma profiler som det övriga taket så bör det inte heller krävas någon dyr specialram för att få det tätt?
 
Där har man nog fel. Det är ca 20 mm mellanrum och mellan solcellspanelerna och regnar ymnigt in där. Montagematerialet för helintegrerade solcellspaneler är väldigt dyrt. Om man sparar in 100 kr/m2 takyta om betongpannor inte behövs men montagematerialet kostar 700 kr/m2, då tjänar man intet, utan dränerar plånboken kraftigt med 600 kr/m2

Man kan tro att metall markställning för solcellspaneler skulle vara billigt. Men icke, kostar ca 1000 kr/panel.
 
Redigerat:
Sen är det väl så att dom flesta saker mår inte bra av för mycket värme.
Tror inte att det är fel med en ordentlig luftspalt under solcellerna där vinden kan blåsa undan värmen.
Såg nåt pris på integrerade paneler färdigt tak och då var det tre dubbla priset jämfört med vanliga.
Då tycker iallafall jag att man kan ifrågasätta nyttan kontra priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.