Står inför byte av tak.
Planerad åtgärd inom ett år.

Överväger att investera i solenergi, men vad ska jag välja för teknik?

Befintligt betongpannetak kommer att rivas ned till råspont. Vilka alternativ har jag och vad bör man tänka på?
Taksida i öst och väst.

Enplanshus 100kvm (+100kmv källare) byggt 1967 med oisolerad vind och fackverks takstolar.
Fjärrvärme, energiförbrukning i familjen ca9.000kwh/år.
Kostnadseffektivitet, estetik, lösningar?
Fabrikat?
Ikea!?
 
Redigerat:
T.ex. om ni vill ha ca 9000 kWh/år då behövs ca 30 st paneler ca 1 x 1,7 m stora. För tips omläggning takbeklädnad se kommentar Nr. 15 i tråd
https://www.byggahus.se/forum/threa...gpannor-och-lindab-stallaekt-bl.432546/unread

Det går på takpanneplåt också men bara i porträttläge för solcellspanelerna. På trapetsbleckplåt TP20 eller LTP20 går det att ha paneler i landskap eller porträtt och mycket lättare att fylla ett helt takfall.
http://solcellforum.207.s1.nabble.c...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
 
Redigerat:
Stort tack för tipsen!

A Arnodt skrev:
T.ex. om ni vill ha ca 9000 kWh/år då behövs ca 30 st paneler ca 1 x 1,7 m stora. För tips omläggning takbeklädnad se kommentar Nr. 15 i tråd
[länk]

Det går på takpanneplåt också men bara i porträttläge för solcellspanelerna.
[länk]
 
Det finns väldigt snygga lösningar för solcellspaneler på ett tak. Men allt sådant special kostar ca minst dubbelt. T.ex. integrering av paneler i ett betongpannetak, kan kosta 1500 kr/panel enbart för montagematerialet. Sedan tillkommer pris för själva panelen ung. lika mycket.

Ni har guldläge nu när ni bestämt er för att byta ut takbeläggning på det takfall ni vill ha paneler.(eller kanske byta takbeläggning på hela taket).
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Så att byta takbeläggningen till exempelvis ett nytt betongpannetak för att sedan efterkomplettera med solpaneler skulle en sådan integrering kunna kosta ca 3000:-/panel inkl fästmaterial om jag förstod dig korrekt?

Skulle det alltså finnas ekonomiska fördelar med att integrera solceller från början istället för att efterkomplettera?

Vilken typ av anläggning skulle man i så fall överväga om fokus ligger främst på ekonomi och estetik i andra hand?


A Arnodt skrev:
Det finns väldigt snygga lösningar för solcellspaneler på ett tak. Men allt sådant special kostar ca minst dubbelt. T.ex. integrering av paneler i ett betongpannetak, kan kosta 1500 kr/panel enbart för montagematerialet. Sedan tillkommer pris för själva panelen ung. lika mycket.

Ni har guldläge nu när ni bestämt er för att byta ut takbeläggning på det takfall ni vill ha paneler.(eller kanske byta takbeläggning på hela taket).
 
B
Billigast är väl tp20 + skenor. Dyrast och snyggast skulle jag nog säga är shingEl eller teslas solcellstak.

En kombo som jag tycker är lagom mix av estetik och ekonomi är utanpåliggande paneler på betongpannor, med svart ram och monoceller. Om man fäster krokarna till solcellerna direkt när taket byts, så blir det ju enklare att få dit solcellerna. Finns även solcellsföretag som kan offerera både takbyte och montage av solceller.

Finns en del olika format på solpaneler. Jag kan tycka att det fulaste är när man inte tagit paneler med rätt mått, så det blir osymmetriskt, eller konstiga avstånd runt t.ex. skorsten eller avluftning. I viss mån kan jag tycka du borde fundera kring avluftning och andra takgenomföringar, kan de flyttas till norrsidan enkelt så är det gyllene tillfälle att göra det nu.
 
Ligger focus på ekonomi så vanliga betongpannor och vanliga solceller ovanpå, inte integrerade.
Kordinera så att bägge läggs på tillsammans så att ställning kan användas av bägge.
 
Tack för svaret!

luftningar och annat är planerat att flyttas till norrsida för att frigöra hela taksidan.
Ska kollar runt bland leverantörerna i närområdet.

B BSOD skrev:
Billigast är väl tp20 + skenor. Dyrast och snyggast skulle jag nog säga är shingEl eller teslas solcellstak.

En kombo som jag tycker är lagom mix av estetik och ekonomi är utanpåliggande paneler på betongpannor, med svart ram och monoceller. Om man fäster krokarna till solcellerna direkt när taket byts, så blir det ju enklare att få dit solcellerna. Finns även solcellsföretag som kan offerera både takbyte och montage av solceller.

Finns en del olika format på solpaneler. Jag kan tycka att det fulaste är när man inte tagit paneler med rätt mått, så det blir osymmetriskt, eller konstiga avstånd runt t.ex. skorsten eller avluftning. I viss mån kan jag tycka du borde fundera kring avluftning och andra takgenomföringar, kan de flyttas till norrsidan enkelt så är det gyllene tillfälle att göra det nu.
 
Det låter helt klart klokt, tack för svaret!

A Argastesnickaren skrev:
Ligger focus på ekonomi så vanliga betongpannor och vanliga solceller ovanpå, inte integrerade.
Kordinera så att bägge läggs på tillsammans så att ställning kan användas av bägge.
 
Att integrera solcellspaneler i ett betongpannetak, betyder att på del av betongtakfallet där solcellspaneler ska vara, plockas betongpannor bort. Då behövs specialramar för att det ska bli tätt. Det är det som är dyrt. Monterar man solcellspaneler på ett befintligt betongpannetak då kostar montagematerialet väldigt mycket, det är då långa skenor och takfäste behövs också, och smutsigt och arbetsamt jobb att slipa ur betongpannor för takfästena. Panelerna kommer upp ca 100 mm från takytan.

Däremot på ett TP20-plåttak skruvas takfästena istället direkt i takplåten. Mycket snabbt och rent jobb att montera taksfästen alltså, och mycket prisvärt montagematerial. Kring ca 300 kr/panel. Inga långa skenor behövs utan takfästen som är korta plåtbleck ca 300 mm långa. Dessutom på ett TP20 tak kommer panelerna ganska nära takytan ca 30 mm och ger ett takintegrerat intryck. På avstånd ser det ut som om panelerna är själva taket.

Någon nämnde ovan att takkrokar kan monteras först och sedan betongpannor. Det tror jag inte går så enkelt.

Är fokus prisvärd solcellsanläggning: välj TP20-takplåt läggas och skruvas i på bärläkten. Esdan har du ett väldigt bra underlag för att montera solcellspaneler som gör att prisvärt montagemateraial kan användas.

Vissa har invändningar, t.ex. frun i huset, att TP20 takplåt för tankar åt plåtskjulshyddor i slumområden och går därför inte att ha på ett tak för anständigt folk. Vad frun inte tänker på då är att ofta i stort sett hela takfallet kan beläggas med paneler om man har TP20-takplåt. Då syns inte vad som göms under panelerna.
 
Redigerat:
Ja TP20 är ju inget under av estetik precis, men med panelmått anpassade för maximal täckning av taksidan skulle det problemet vara ur världen.

A Arnodt skrev:
Att integrera solcellspaneler i ett betongpannetak, betyder att på del av betongtakfallet där solcellspaneler ska vara, plockas betongpannor bort. Då behövs specialramar för att det ska bli tätt. Det är det som är dyrt. Monterar man solcellspaneler på ett befintligt betongpannetak då kostar montagematerialet väldigt mycket, det är då långa skenor och takfäste behövs också, och smutsigt och arbetsamt jobb att slipa ur betongpannor för takfästena. Panelerna kommer upp ca 100 mm från takytan.

Däremot på ett TP20-plåttak skruvas takfästena istället direkt i takplåten. Mycket snabbt och rent jobb att montera taksfästen alltså, och mycket prisvärt montagematerial. Kring ca 300 kr/panel. Inga långa skenor behövs utan takfästen som är korta plåtbleck ca 300 mm långa. Dessutom på ett TP20 tak kommer panelerna ganska nära takytan ca 30 mm och ger ett takintegrerat intryck. På avstånd ser det ut som om panelerna är själva taket.
 
Titta på Lindab LTP20 Grevie trapetsbleckplåt, litet snyggare än TP20.
Välj stålplåttjocklek min. 0,50 hellre 0,60 mm så plåtskruvarna för takfästena kan bita sig fast ordentligt i takplåten. 0,40 - 0,45 mm är för tunn plåt.
 
Redigerat:
  • Gilla
87d
  • Laddar…
Hur tänker man kring ett montage på ”plegel”?

A Arnodt skrev:
Titta på Lindab LTP20 Grevie trapetsbleckplåt, litet snyggare än TP20.
 
Plegel fabrikat Falk verkar vara som takpanneplåt fast litet annorlunda pressade. På det går det inte heller bra att lägga paneler i landskap, som det heller inte går på takpanneplåt. Med paneler i porträtt får det inte vara för långt mellan plåtåsarna då svårt att passa in takfästena som är korta plåtbleck de räckar då inte över 2 à 3 plåtåsar.
 
Misstänkte att det kunde vara så tack

A Arnodt skrev:
Plegel fabrikat Falk verkar vara som takpanneplåt fast litet annorlunda pressade. På det går det inte heller bra att lägga paneler i landskap, som det heller inte går på takpanneplåt. Med paneler i porträtt får det inte vara för långt mellan plåtåsarna då svårt att passa in takfästena som är korta plåtbleck de räckar då inte över 2 à 3 plåtåsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.