T Texan skrev:
Det var intressant! Jag har också Watty (Tibber), får du in Watty i Homey också? Det fungerar i dagsläget inte med Homey Bridge :(, verkar saknas mycket stöd i Homey Bridge... Jag tänkte att för 799:- kunde jag testa hur Homey är och om det är en "värdig" ersättare, isåfall blir det en Homey Pro eller en eventuell uppföljare som borde vara på gång (var ganska länge sedan Homey Pro släpptes)
Watty/Tibber fungerar fint i Homey (Pro). Du får koll på total effekt. Ström per fas och en handfull användbara triggers. Funkar perfekt med Easee laddbox också.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
T Texan skrev:
Jag har också tittat på Homey i många år men upplever det inte lika kraftfullt - går det att göra lika avancerade "regler/flows"? - verkar inte finnas någon säkerhets "modul" (out of the box) som fungerar som hemlarm med zoner och in/ut passering m.m.
Det är inget problem att göra avancerade regler. Larm har jag inte kollat på, men zoner finns. Du behöver t ex inte ange att en rörelsesensor ska trigga en lampa, utan det går också att ange att om zone XX är aktiv så tänd lampan. Du kan ha en övervåning med 3 sovrum. Varje rum kan vara en zon, men övervåning är också en zon. Övervåning är en zon i hem osv. Det finns smarta regler som t ex att om zon yy är aktiv, tänd lampa i 15 minuter. Så länge zonen är aktiv så lyser lampan och slocknar 15 min efter inaktivitet.
 
  • Gilla
Texan
  • Laddar…
T Texan skrev:
Jag har också tittat på Homey i många år men upplever det inte lika kraftfullt - går det att göra lika avancerade "regler/flows"? - verkar inte finnas någon säkerhets "modul" (out of the box) som fungerar som hemlarm med zoner och in/ut passering m.m.
Med hemautomation kan man göra mycket roliga saker, men kritiska funktioner som inbrott- och branddetektering ska enligt min uppfattning hanteras av ett riktigt larmsystem. Men gärna integrerat med hemautomationssystemet.
 
  • Gilla
PH76
  • Laddar…
gol gol skrev:
Med hemautomation kan man göra mycket roliga saker, men kritiska funktioner som inbrott- och branddetektering ska enligt min uppfattning hanteras av ett riktigt larmsystem. Men gärna integrerat med hemautomationssystemet.
Jag ser inget egenvärde i att ha ett separat system för att sköta "kritiska funktioner", värmestyrning är för mig en kritisk funktion som går alldeles utmärkt att automatisera utanför traditionell reglerutrusning. Jag har kört med Zipabox som säkerhetssystem sen 2014 och det har varit den del i Zipato's ekosystem som inneburit minst problem för mig. Men det vi har fått lära oss är att larm och säkerhetssystem måste vara separerade från allt annat. Jag tror inte det kommer vara lång tid kvar för denna typ av gamla sanningar. En gång i tiden sa man samma sak om faxen...
 
T Texan skrev:
Jag ser inget egenvärde i att ha ett separat system för att sköta "kritiska funktioner", värmestyrning är för mig en kritisk funktion som går alldeles utmärkt att automatisera utanför traditionell reglerutrusning. Jag har kört med Zipabox som säkerhetssystem sen 2014 och det har varit den del i Zipato's ekosystem som inneburit minst problem för mig. Men det vi har fått lära oss är att larm och säkerhetssystem måste vara separerade från allt annat. Jag tror inte det kommer vara lång tid kvar för denna typ av gamla sanningar. En gång i tiden sa man samma sak om faxen...
Den dag som hemautomationssystemen har samma driftsäkerhet och funktioner som riktiga larmsystem har, så håller jag med dig om att man kan ha allt i samma system. Men där är vi tyvärr inte idag. Grundkrav som att larmhanteringen ska fortsätta fungera vid strömavbrott, aktiv fel- och sabotageövervakning av alla ingående komponenter, redundant aktiv larmöverföring med "smash and grab"-övervakning, är i stort sett omöjligt att få till med dagens hemautomationsprylar.
 
E Exile82 skrev:
Det där finns visst, hojta om du behöver hjälp!
[länk]
Jag hade missat det. Tack för hjälpen. Jag är på väg att bli kung på detta :)
 
  • Gilla
Exile82
  • Laddar…
Jag har en Zigbee- modul till Zipabox om någon är intresserad. Likaså en Remotec IR- sändare. Lägger ut på Tradera nästa vecka om ingen svarar här innan söndag.
 
Jag är intresserad av Zigbee-modulen (tror jag). :)
 
A Asterix_Thn skrev:
Jag är intresserad av Zigbee-modulen (tror jag). :)
Du har PM
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.