Jag vet inte om detta är rätt forum, men jag har ett lås som verkar ha gått i baklås. Det har inte låsts med nyckel för nyckeln är såklart inlåst den med :)

Låset är från 1820-talet och det hade varit väldigt synd att behöva bryta sönder det för att komma in. Gamla nycklar som vi har här hemma passar inte i låset.

En närbild av ett rostigt gammalt lås från 1820-talet inbyggt i en träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut där man har in nyckeln.


Närbild på ett gammalt lås från 1820-talet med synlig nyckelöppning mellan träbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser det ut där det har gått i lås.


Någon som har tips på hur det går att få upp låset utan att bryta sönder det?
 
Jag och några kompisar bröt oss in i kompisens stuga för något år sedan. Han hade glömt nycklarna och det var långt hem. Efter lite vin och jordnötter blev vi kreativa och började leka inbrottstjuvar. Vi var inte särskilt bra på det för det tog en himla tid, grannarna undrade vad vi sysslade med osv. Det var ett liknande lås i alla fall. I vårt fall fick vi till det med en böjd metalldel till en kratta :cool:

i ditt fall borde det funka med en spik böjd som ett L. Fatta spiken med en rejäl tång och vips så har du en ”nyckel”. Det hjälper att veta vilket håll den låser upp på, men det borde vara åt vänster. Man får inte ta i för hårt för då har man inte hittat rätt. Man känner när det är rätt. Låset kanske är lite trögt men i ett visst läge kommer det gå lättare. Tålamod är ”nyckeln”, och att inte ta i för hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.