GK100 GK100 skrev:
Frågan är varför du gör det så svårt för dig, som skrivits flera gånger är det bara för dig att reklamera det fullständigt icke fackmässiga jobb som du fått utfört. Att tomtarna bakom det inte känner till hur det fungerar kring mätarplatser är anmärkningsvärt att du och andra kunder inte gör det är inget konstigt öht.

Enklast är att du ser till att få bort det som sitter där och flytta till en vettig plats tex inne vid centralen. Sen kan du nog dra ner lite på att vara för stursk i frågan. Du har väldigt små möjligheter att göra som du eventuellt skulle vilja vad det nu skulle vara bra för kring hur det ordnas på mätarplatsen eller att flytta den. Om du flyttar mätaren kommer det ännu mer i dagen vad du måste ordna och då skulle det bli bra med plats för din utrustning också.
Ja men det är det jag gör nu. Reklamerar så de åtgärdar så att mätaren får plats. Förhoppningsvis kommer de ut och hjälper till utan problem.

Att flytta lastbalanseringen in nu kräver antagligen en del jobb mer. Den är kopplad mellan fas i fasadskåpet och sen direkt ut till laddbox. Flyttas den in lär kabeln behöva dras genom ytterväggen. Eller har jag fel?

Någon skrev tidigare om att man kunde ev placera min utrustning innanför plåtlådan nere till höger? Går det? Hur ser det ens ut där innanför? Kan man öppna och titta utan risk?
 
Under "locket" nere till höger sitter det en kopplingsplint och lite kablage i övrigt är det tomt. Där borde man med lite handpåläggning få plats med det som sitter uppe till vänster.
 
  • Gilla
Oldfart och 3 till
  • Laddar…
Det brukar vara en "öppen" plint så rör ingenting inanför...
och var försiktig när du tar loss och sätter dit locket.

mitt råd är bryt strömmen till vänster med säkringarna innan du tar av locket så du inte vinglar in med plåten mot plinten.

bild på ett liknande skåp

Elektriskt skåp med öppen plint, säkringar, ledningar och utrymme för DIN-skena.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som du ser så finns det plats att montera en din-skena men det blir lite plåtjobb med kåpan.
På höger sida får du ha "dina" apparater.
 
  • Gilla
Oldfart och 2 till
  • Laddar…
OCH är det någon som letar efter standarden för TS skåp så måste den leta efter en standar som säkert fått pension för mååånga år sedan, men den gäller naturligtvis fortfarande för dom g:a skåpen
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Den är ju kopplad på vägen mellan en av faserna och sen ut till laddboxen. Det är inte kopplat via proppskåpet inne i huset.
Jag vill gärna lösa det genom minimal åtgärd.

Hur ska jag veta hur stor mätare som ska få plats? Det finns ingen information någonstans hur mycket utrymme jag måste tillhandahålla för mätaren. Det enda jag har att utgå från är hur stor den gamla mätaren är. Och all annan elektronik blir mindre och mindre med åren.

Sen tycker jag att de kan gott erbjuda att när deras elektriker ändå är på plats att för en viss summa dra om ev installationer för att få plats.



Ja men då måste jag dra om elen till det och så ska det kalibreras om igen. Det undviker jag gärna.


Har någon av er några förslag till svar på de 2 frågorna jag ställde i ursprungsinlägget?
Nätbolagets ”elektriker” är i många fall någon som kan mindre om el än du själv. De får en kurs på en eller en halv dag om hur man byter mätare. Där det viktigaste momentet är att inte göra någonting överhuvudtaget som går utöver ett normalt mätarbyte. Så länge det håller sig inom ramen blir det OK. Minsta avvikelse kan bli farlig.
Jag tror inte på tanken om träskivan. Troligen måste trådarna till mätaren förlängas då, det ingår inte i ett mätarbyte.
Att montera den på luckan går, men då krävs ett kablage till luckan som gissningsvis kostar mer än laddboxen X3.
 
O
E elmont skrev:
Den plats som är till för "skåpägaren" är längst ner till höger. Där finns det plats för installatören att bygga om skåpet så att allt fungerar som det är tänkt.
Exakt så. Den elektriker som monterar något förutom elmätaren på mätartavlan bör avskedas med omedelbar verkan. Den elinstallatör som gör så bör dessutom anmälas till ESV och förhoppningsvis sanktioneras.

E elmont skrev:
Under "locket" nere till höger sitter det en kopplingsplint och lite kablage i övrigt är det tomt. Där borde man med lite handpåläggning få plats med det som sitter uppe till vänster.
Exakt så.
Installatören som fixade laddboxen borde ialltså stället ha plockat bort den kåpan, propphållarna och DIN-skena som finns där under och ersatt med en lämplig normkappsling. Sedan kunde han ha monterat apparaterna där istället.

Den allra snyggaste lösningen är att bygga om den befintliga kåpan. Att ta upp ett fyrkantigt hål och sätta en DIN-skena är inte särskilt svårt. Största utmaningen är att få hålet på rätt plats i förhållande till skenan, och att få skenan på rätt höjd i förhållande till locket, men det är inte raketvetenskap. Tyvärr är denna typ av lösningar endast något som driftiga hemmafixare kan göra för det är få elektriker som är beredda att göra sådant hantverk hos en kund, och ändå förre kunder som är beredda att betala för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Har fått svar från de som installerade laddboxen.

De säger att finns det plats i fasadskåp, oavsett var i det, så placerar de utrustningen där. De beklagar sig över att det blir problem för mig men de kan inte hjälpa mig och anser att eftersom det gått nästan 2 år är det inget jag kan reklamera.
De tar 812 kr/h plus körning plus administration. Totalt ca 7-8 h beräknar dem för att åtgärda.
Min hållning är att de ska avhjälpa utan kostnad. Eftersom det inte är akut med tid erbjöd jag att de kan få planera in avhjälpande när de är i närheten på annat jobb. Men de förnekar ansvar.

Kommer kontakta konsumentverket och arn på måndag.

Om det är någon som har tillgång till regelverk och standarder för utrymme till elmätare och vill dela med sig till mig är jag tacksam.
Kraftringen (min nätägare) hänvisar mig att min elektriker kan kolla upp det i något smart elsystem(hemsida) där elektriker kan logga in. Men jag kan inte kolla det själv.
 
  • Ledsen
cpalm
  • Laddar…
T tergo skrev:
Reklamera fel på vara eller tjänst | Hallå konsument – Konsumentverket (hallakonsument.se)
Jag informerade om att jag visst har rätt att reklamera men deras svar var att tyvärr kan de inte hjälpa mig.

Tyvärr var konsumentverket och arn på utbildning hela fredagen.

En annan absurd sak är att företaget även installerar elmätare. Det är ett av de större i branschen, dock tror jag de inte normalt har privatpersoner som kunder annat än genom andra företag. (Vilket är så i mitt fall. Problemet är dock en tilläggstjänst direkt från dem)
 
B
Eftersom du godkänt placeringen, och dessutom nästan 2 år passerat, så tror jag chansen att nån skulle bygga om detta kostnadsfritt är minimal. Tror inte du får rätt i en prövning av ärendet.

I normala fall är en standardinstallation av laddbox ganska begränsad, tveksamt om det ens ingått i en standardinstallation att bygga om fasadskåpet på detta vis. (Vet ej om du ens köpte laddbalanseringen på löpande eller till fast pris). Så du begär ganska mycket.

Tråkig sits du hamnat i och jag förstår om läget känns orättvist, men ibland tror jag det är bättre att bara betala och lägga det bakom sig, när chansen att få rätt är liten, jämfört med att bränna ut sin energi och tid på att bråka.
 
Kanske ide att höra med en annan installatör om dom har den g:a standarden eller kan hämta hem den. Den standard som gäller för ditt skåp är långt över 20 år gammal och troligen över 50 år, så det kan vara lite letande för att hitta den. Kanske kan SEK Svensk Elstandard hjälpa dig.
 
R Rampage2216 skrev:
Har fått svar från de som installerade laddboxen.

De säger att finns det plats i fasadskåp, oavsett var i det, så placerar de utrustningen där. De beklagar sig över att det blir problem för mig men de kan inte hjälpa mig och anser att eftersom det gått nästan 2 år är det inget jag kan reklamera.
De tar 812 kr/h plus körning plus administration. Totalt ca 7-8 h beräknar dem för att åtgärda.
Min hållning är att de ska avhjälpa utan kostnad. Eftersom det inte är akut med tid erbjöd jag att de kan få planera in avhjälpande när de är i närheten på annat jobb. Men de förnekar ansvar.

Kommer kontakta konsumentverket och arn på måndag.

Om det är någon som har tillgång till regelverk och standarder för utrymme till elmätare och vill dela med sig till mig är jag tacksam.
Kraftringen (min nätägare) hänvisar mig att min elektriker kan kolla upp det i något smart elsystem(hemsida) där elektriker kan logga in. Men jag kan inte kolla det själv.
Du gör rätt i att gå på dem i detta ärendet. De lider troligtvis av en del olika brister i sin organisation och du bör om du går fram på ett korrekt sätt kunna tillbakavisa det de gjort och nå framgång i din reklamation. En blandning av inkompetens och okunnighet blandat med slapphet, underlåtenhet hos montören och sen i nutida anda ingen ordning i arbetsledning trots alla fina punkter papperstigrarna får ur sig i övrigt ger ditt resultat.

Bry dig inte om eventuella synpunkter på att du skulle godkänna något det är oväsentligt då du inte har fackkunskap och anlitat avsedda resurser för att ta ditt sk anläggningsansvar. I frågan om utrymme i skåpen behöver du inte fördjupa dig mer än att skivan med ledningsgenomföring för mätaranslutningen i sin helhet är avsedd för nätägarens utrustning. Detta är inget du behöver standarder för det har alltid varit så i den delen för normerade skåp vilket ditt gamla också är. Tyvärr hamnar du då i sitsen att nätägaren bara konstaterar bristen och så har du att åtgärda den och då får du börja böket med "idioterna" som ställt till det.

Det beklagliga är att de som utfört det inte direkt erkänner felet och ordnar åtgärd på ett för alla acceptabelt sätt. Det behöver ju inte innebära helt gratis men med en vettig välvillig inställning och framförallt att de lär sig något för framtiden (knappast troligt men ändå).
 
  • Gilla
hydrolift och 3 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Eftersom du godkänt placeringen, och dessutom nästan 2 år passerat, så tror jag chansen att nån skulle bygga om detta kostnadsfritt är minimal. Tror inte du får rätt i en prövning av ärendet.

I normala fall är en standardinstallation av laddbox ganska begränsad, tveksamt om det ens ingått i en standardinstallation att bygga om fasadskåpet på detta vis. (Vet ej om du ens köpte laddbalanseringen på löpande eller till fast pris). Så du begär ganska mycket.

Tråkig sits du hamnat i och jag förstår om läget känns orättvist, men ibland tror jag det är bättre att bara betala och lägga det bakom sig, när chansen att få rätt är liten, jämfört med att bränna ut sin energi och tid på att bråka.
Att jag godkänt placering utan kunskap om att det kan bli ett problem och utan att installatören upplyst om ev framtida problem. Jag frågade honom specifikt om ifall det skulle bli problem med mätaren eller så men hans svar var att det var inga problem alls. Det fick plats med gott mått.

Fast pris där det inkluderades ett visst antal håltagning och meter kabel.

Eftersom jag har till 2025 på mig innan mätaren ska vara bytt har jag gott om tid att att få det avhjälpt. Om de kan visa lite goodwill har jag inga problem att ta en del kostnad, dock aldrig i livet för administration eller körtid. Och arbetet bör ta max 1-1.5 timme för en behörig elektriker då hela installationen tog max 2 timmar med laddbox och allt.
 
E elmont skrev:
Kanske ide att höra med en annan installatör om dom har den g:a standarden eller kan hämta hem den. Den standard som gäller för ditt skåp är långt över 20 år gammal och troligen över 50 år, så det kan vara lite letande för att hitta den. Kanske kan SEK Svensk Elstandard hjälpa dig.
Huset är byggt 77-78 så din uppskattning närmare 50 år är rätt bra.
Ska kolla med dem då om det behövs. Tack.

Ni verkar vara ett gäng elektriker som svarar här.
Är det korrekt uppfattat av mig att er samlade bedömning är att ingen ansvarstagande elektriker placerar annat än mätaren I det utrymmet? Förutom om kund kräver det.(har inte jag gjort)
 
B BSOD skrev:
Eftersom du godkänt placeringen, och dessutom nästan 2 år passerat, så tror jag chansen att nån skulle bygga om detta kostnadsfritt är minimal. Tror inte du får rätt i en prövning av ärendet.

I normala fall är en standardinstallation av laddbox ganska begränsad, tveksamt om det ens ingått i en standardinstallation att bygga om fasadskåpet på detta vis. (Vet ej om du ens köpte laddbalanseringen på löpande eller till fast pris). Så du begär ganska mycket.

Tråkig sits du hamnat i och jag förstår om läget känns orättvist, men ibland tror jag det är bättre att bara betala och lägga det bakom sig, när chansen att få rätt är liten, jämfört med att bränna ut sin energi och tid på att bråka.
Förstår du inte hur både fel och värdelöst detta är utfört och som sen i efterhand drabbar TS. Ingående i en standardinstallation kan knappast vara att förstöra utförandet på skåpet. Att avbryta och ge andra alternativ som i detta fallet är flera och enkla är vad som skulle skett för att slippa ett som jag hoppas rejält efterspel för dem.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.