Hej, jag har förstått att en utbildad elektriker i regel alltid drar ledningar i vägg vertikalt eller horisontellt. Ofta nära taket för att minimera risken att man skruvar eller spikar i dem. Min fråga är egentligen om man är osäker på att detta är gjort korrekt, finns det något sätt att mäta detta på?

Tack på förhand!

August N.
 
En regelsökare brukar kunna hitta ström i väggar.
 
A August Nyström skrev:
Hej, jag har förstått att en utbildad elektriker i regel alltid drar ledningar i vägg vertikalt eller horisontellt. Ofta nära taket för att minimera risken att man skruvar eller spikar i dem. Min fråga är egentligen om man är osäker på att detta är gjort korrekt, finns det något sätt att mäta detta på?

Tack på förhand!

August N.
En sån här borde hjälpa dig:

https://www.toolab.se/produkt/Bosch...MI2-Xb1v_Q8wIVjgWiAx38AQr0EAQYBSABEgKggfD_BwE
 
Man kan använda en ledningssökare. De bygger på att man kopplar in en tonsökare i någon punkt av ledningen och sedan följer den "trådlöst". Ligger ledningen väldigt djupt kanske man behöver ett dyrare instrument.

Man kan även göra goda gissningar utifrån åldern på anläggningen. Fram till 90-talet kan du nog lita på att de följer den gamla praxisen. Därefter börjar antalet gruppledningar öka pga smarta hus och mindre nogräknade installatörer.

Schneider multi-funktions trådspårare för att detektera ledningar och kablar.

Edit: Tonsändaren gör denna typ vida överlägsen regeldetektorer med spänningsindikering.
 
O
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man kan även göra goda gissningar utifrån åldern på anläggningen. Fram till 90-talet kan du nog lita på att de följer den gamla praxisen. Därefter börjar antalet gruppledningar öka pga smarta hus och mindre nogräknade installatörer.
Det var bättre förr. Den stora förändringen kom när flexslang började slå igenom på marknaden. Värst blev det när flexslang med fördragna ledare kom. Kortaste vägen och ingen som helst tanke på att det skall gå att tråda om. När det var raka rör och fasta skarvar så var det betydlig mer hantverk över rördragningen. Dels för att det var arbetskrävande att böja rör och dels för att det krävdes bra och genomtänkt rördragning för att sedan kunna dra i dragfjädern och få igenom tråden. Idag är det bråttom och det går snabbare att spika upp slangen lite hur som helst.
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Jag har sett på ett nybyggt 2019 enfamiljshus, innan gipskivorna hade monterats, att elektrikaren hade dragit flexslangar i väggarna diagonalt, närmaste väg, och inte alls följt praxis med att dra flexslangarna i väggarna horisontell eller vertikalt. Jag tyckte det såg förfärligt ut och trodde att en praktikant hade utfört det. Det var också mängder med flexslang i väggarna.
 
Redigerat:
Jag skulle vilja drista mig och påstå att "praxis" är att man drar ledningarna kortaste och enklaste vägen och det OAVSETT vad reglerna säger.
 
  • Gilla
  • Wow
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.