Hej

Fick in offert på installation av nytt avlopp. Det enda material som ingår är grus och rör, dvs inte pem- slang, kabelskyddsrör och isolering. Verkar detta rimligt? Rot- avdrag är ca 20 000 kr

Tack på förhand!

Grävning och nedläggning av markrör, vatten och el 75m med isolering 59 000kr
Anläggning slamavskiljare och markbädd 46 000kr
Grov återställning av mark 11 000 kr
 
Claes Sörmland
Ser ju inte helt orimligt ut.
 
Du skriver slamavskiljare, är det 3-kammarbrunn? Och vad ska elen vara till, är det något som ska pumpas pga dåligt fall?

Jag lät göra nytt avlopp 2018. 3-kammarbrunn med pumpgrop till upphöjd infiltration (kommunens kompetenta inspektör sa nej till en placering av infiltrationen i nerförsbacke från 3-kammarbrunnen eftersom hen tyckte att det hade gått åt för mycket fyll och hade blivit besvärligt för mig, även om jag och entreprenören var överens om att det var bästa lösningen). Kostnad med material och allt c:a 55 000 efter ROT (ytterst lite ROT, de grävde i en av mina beteshagar).
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du skriver slamavskiljare, är det 3-kammarbrunn? Och vad ska elen vara till, är det något som ska pumpas pga dåligt fall?

Jag lät göra nytt avlopp 2018. 3-kammarbrunn med pumpgrop till upphöjd infiltration (kommunens kompetenta inspektör sa nej till en placering av infiltrationen i nerförsbacke från 3-kammarbrunnen eftersom hen tyckte att det hade gått åt för mycket fyll och hade blivit besvärligt för mig, även om jag och entreprenören var överens om att det var bästa lösningen). Kostnad med material och allt c:a 55 000 efter ROT (ytterst lite ROT, de grävde i en av mina beteshagar).
Slamavskiljaren är en Fann 4000.... El behövs, precis som du skriver, till en pumpbrunn. Markbädden blir upphöjd pga lera och avsaknad av fall efter slamavskiljaren.
 
Jag tycker spontant att det låter dyrt, men det är stora lokala variationer prismässigt för att anlägga avlopp, så offerten du fått kan mycket väl vara i linje med vad det brukar kosta där du bor.
 
harry73
slamavskiljare och markbädd för 46tkr är inte så farligt.
vad innebär grovåterställning av mark, och varför ingår det inte i själva grävning av rör och anläggning? Det behöver inte vara orimligt, men jag skulle vilja veta hur det ser ut före och efter grovåterställning av mark.
59tkr för att gräva ett ledningsschakt på 75m känns dyrt, framförallt om man redan har etablerat grävmaskinen, så även här undrar jag vad som ingår och hur de lämnar allting efter sig
 
  • Gilla
Peter Engkvist och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.