Hej!

Min husleverantör leverar detta larm, någon som har erfarenhet av detta?


Sen undrar jag vad man ska ha med i ett standard larm för att man ska känna sig nöjd och säker? det gäller en tvåplansvilla.

Tacksam för tips :)

Mvh
Bambi
 
Hejsan, galaxy:n är väldigt bra, jag jobbar mycket med denna central i arbetet. Den finns i många olika storlekar, vet ej vilken du ska ha hemma, själv har jag en 16+ hemma i huset. Den har 8 sektioner som standard och går att bygga ut till 16 och har inbyggd larmsändare som även kan skicka SMS vilket min gör. Vid larm får jag ett meddelande med larmobjekt och larmpunkt och tidpunkt, smidigt.

// Stefan (Larmkille med 10år inom branschen)
 
Hej Ompalompa!

Du behöver ju inte berätta exakt hur ditt larm ser ut nu men jag skulle vilja ha lite hjälp! ;)

Jag vet att jag vill kunna larma på natten när vi sover. Jag vill ha brandvarnare, siren och utvändigt blixljus. Detta är mina behov för vår tvåplansvilla. Kom gärna med förslag om jag missat något.

Skulle du kunna ge mig ett exempel på en konfiguration?

mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Jag vet att jag vill kunna larma på natten när vi sover.
Vad är det du vill skall vara larmat? Alternativen sträcker sig ju från en magnetkontakt på entredörren till fullständigt skalskydd med magnetkontakter på alla dörrar/öppningsbara fönster och glaskross på alla glasrutor. Och kostnaden stiger naturligtvis vartefter.

Gör en riskanalys (det är inte så komplicerat som det låter).

* Vad skulle kunna hända?

* Hur skyddar ni er (tänk inte bara larm utan även saker som lås, belysning, galler, läge -- larm är bara ett komplement till det fysiska skyddet)?

* Hur mycket får det kosta?
 
Jag skulle vilja påstå att man klarar sig rätt långt med 2-3 IR-däckare på nedre plan, 1-2st på övre plan och kanske magnetkontakt på ytterdörr, källardörr, garagedörr och altandörr. Att sätta dit glaskrossdetektorer och magnetkontakter på alla fönster blir inte bara oerhört dyrt, det kräver dessutom en massa löpande underhåll efter några år när anläggningen visar ålderssymptom.

Att göra riskanalys innan tomten har tagit form är svårt, men inbrottstjuvar vill som regel arbeta utan att folk ser vad de gör, och därmed ringer till polisen. Baksidor mot allmänningar, insynsskyddade altaner, nedsänkta källartrappor med buskage runt om eller buskar runt ett källarfönster är klassiska svaga punkter där inbrottstjuvar går in.

Och så naturligtvis uppenbara ställen som öppna balkongdörrar, även om det är på övervåningen. Att ta en stege, klättra upp, gå in för att stjäla något dyrt, och sedan komma därifrån tar mindre än en minut. Då står fortfarande den uppmärksamme grannen i telefonkö på SOS Alarm och väntar på att få förklara vad som händer.

Det är viktigt att det syns att man har larm, för många inbrottstjuvar rekognoserar först någon dag innan de slår till och är inte det minsta intresserade av att ge sig på hus som ser ut att vara besvärliga. Då slipper ni uppbrutna dörrkarmar, krossade glasrutor etc. som tjuven orsakat innan larmet har gått och skrämt iväg dem.
 
Swetrot skrev:
Jag skulle vilja påstå att man klarar sig rätt långt med 2-3 IR-däckare på nedre plan, 1-2st på övre plan och kanske magnetkontakt på ytterdörr, källardörr, garagedörr och altandörr. Att sätta dit glaskrossdetektorer och magnetkontakter på alla fönster blir inte bara oerhört dyrt, det kräver dessutom en massa löpande underhåll efter några år när anläggningen visar ålderssymptom.
Hur dyrt det blir beror ju på hur man löser installationen. En magnetkontakt av hög kvalitet kostar i inköp under 100 kr och är inte speciellt svår att installera. Men kan monterad och klar av en larmfirma kosta uppemot 1000 kr. Ett skalskydd på 15 magnetkontakter diffar alltså mellan 1500 kr och 15000 kr beroende på vem som gör jobbet.

En stor fördel med att ha mkt överallt är att man direkt ser om man glömt stänga ett fönster innan man går och lägger sig på övervåningen (eller lämnar huset). Tillfället gör tjuven heter det ju, och det förekommer att tjuvar går in genom öppna fönster när folk ligger och sover. En upplevelse i.a.f. jag kan vara utan.
 
Nån som vet om ett Galaxy 16/16+ (vet inte vilket som sitter i huset) börjar larma av husdjur (katter)?

I förra huset stog det speciellt att det inte löstes ut av smådjur.
 
För det första måste man skilja på Larmcentralen och Detektorer. Larmcentralen tolkar bara signalerna som kommer in från detektorerna. Har man husdjur finns det IR-detektorer som klarar av dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.