Hej,

Flyttar in i en sekelskiftespärla om någon vecka.
Vi vill ha en social planlösning på vår lägenhet och planerar att öppna upp och ta in pardörrar samt ev. flytta kök för att få kombinerat vardagsrum och kök i öppen planlösning.

Hur skulle ni göra?

Vi skickar två trisslotter till den som kommer med bäst förslag
 
  • Ritning av lägenhetsplan med sovrum, kök, matsal och vardagsrum markerade, samt bad och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart skulle ni i så fall flytta köket?
Hur många är ni som ska bo i lägenheten?
 
I så fall för att kunna öppna upp mellan sovrum och kök för att flytta köket till annan vägg. Typ såhär skulle det kunna se ut.
 
  • Svartvit ritning av en lägenhetsplan med markerade rum som sovrum, kök och badrum, samt föreslagen ny köksplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M MetteKson skrev:
Vart skulle ni i så fall flytta köket?
Hur många är ni som ska bo i lägenheten?
Vi är bara två.
Edit vi vill helst inte flytta köket till annat rum
 
Var går rör för avlopp och vatten och vad är det för ventilationslösning i köket?
 

Bästa svaret

Är det mot gatan på någon sida? Sovrum mot gård är prio 1! Om gatan ärmar köket skulle jag ta upp öppning i väggen i köket.
 
  • Gilla
Bagaregårdens BK
  • Laddar…
Min personliga åsikt är att man inte ska förstöra gamla lägenheter, men utifrån ritningen gissar jag att den redan har ändrats en hel del under årens lopp och det kanske ändå inte finns så mycket av originaldetaljerna kvar.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det mot gatan på någon sida? Sovrum mot gård är prio 1! Om gatan ärmar köket skulle jag ta upp öppning i väggen i köket.
Jag ser det närmast som osannolikt att köket är mot gatan i en tre rum och kök med jungfrukammare från ca 1900. Trapphuset är ju tydligt i vägg med kök och jungfrukammare.
 
1 16386 skrev:
Min personliga åsikt är att man inte ska förstöra gamla lägenheter, men utifrån ritningen gissar jag att den redan har ändrats en hel del under årens lopp och det kanske ändå inte finns så mycket av originaldetaljerna kvar.
Vet inte hur du menar nu? Vi har ej påbörjat något arbete, där av frågeställningen. Vi kommer självklart behålla allt som är original i största utsträckning. Men i vissa fall blir vi tvungna att ta beslut som gör att originalinredningen tas bort. Vi älskar byggnadsvård, så där är du fel ute i dina gissningar.
 
1 16386 skrev:
Var går rör för avlopp och vatten och vad är det för ventilationslösning i köket?
Vattnet går där köket är.
Självdrag.
 
1 16386 skrev:
Jag ser det närmast som osannolikt att köket är mot gatan i en tre rum och kök med jungfrukammare från ca 1900. Trapphuset är ju tydligt i vägg med kök och jungfrukammare.
Köket är mot gatan, har dock ingen innergård så även de andra rummen vätter mot väg/gator :)
 
Bagaregårdens BK Bagaregårdens BK skrev:
Vet inte hur du menar nu? Vi har ej påbörjat något arbete, där av frågeställningen. Vi kommer självklart behålla allt som är original i största utsträckning. Men i vissa fall blir vi tvungna att ta beslut som gör att originalinredningen tas bort. Vi älskar byggnadsvård, så där är du fel ute i dina gissningar.
Jag menade att tidigare renoveringar tagit bort t.ex. kakelugnar, skafferi, man har installerat badrum, fönster kanske är bytta etc.
Det är inte min definition av byggnadsvård att göra öppen planlösning i en lägenhet från förra sekelskiftet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bagaregårdens BK Bagaregårdens BK skrev:
Vattnet går där köket är.
Självdrag.
I väggen mot sovrummet som ni tänker ta ned? Ni behöver nog veta mer konkret var stammar etc finns innan man kan bedöma hur svårt/dyrt det är att göra det ni tänker er.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
1 16386 skrev:
I väggen mot sovrummet som ni tänker ta ned? Ni behöver nog veta mer konkret var stammar etc finns innan man kan bedöma hur svårt/dyrt det är att göra det ni tänker er.
Samt om det finns några bärande väggar.
 
1 16386 skrev:
Jag menade att tidigare renoveringar tagit bort t.ex. kakelugnar, skafferi, man har installerat badrum, fönster kanske är bytta etc.
Det är inte min definition av byggnadsvård att göra öppen planlösning i en lägenhet från förra sekelskiftet.
För mig innebär byggnadsvård förädla/bevara listverk, golv, tak, tidstypiska detaljer osv osv. Även delvis planlösning givetvis. Sen vet jag (av erfarenhet) att det finns en del individer i forum, som utan insikt i projekt eller fullständiga uppgifter om vad som ska göras vrider det till att alla där ute förstör det som är bevarat osv (som förövrigt delvis stämmer i största utsträckning). Så där är du inte unik öht. Jag har inte bett om råd kring bevarande eller inte bevarande, utan planlösning kort och gott :) Ha en trevlig söndag
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.