Jag har putsat om min sockel med KC puts ovan mark och nu är nästa steg målning. Frågan är hur länge jag ska vänta innan jag målar den, eller om jag måste vänta enda till våren eftersom nu vintern närmar sig (Stockholm). Finns det någon risk att ha oputsad sockel under vintern mad avseende på frostsprängning?
Jag vet också att olika färger kan ha olika rekommendationer, vilken färg ska man ha?
 
Ingen risk med att vänta. Måla med silikat- eller sockelfärg till våren. Beckers har väldigt bra support även för privatpersoner.
 
  • Gilla
Thomas_C
  • Laddar…
N
Måla den om 3-7 dagar, när den ljusnat. Vänta inte till våren, då har sockeln blivit smutsig av väder och vind, och då fäster färgen sämre.
Använd Alcro sockelfärg eller likvärdig.
Måla inte med silikat, det har man inte på sockel.
 
  • Gilla
Thomas_C
  • Laddar…
Du ger felaktiga råd. Om du läser innantill i färgen du rekommenderar så står det uttryckligen att en putsad yta ska brinna i två månader innan den målas med sockelfärg.

Om två månader är det lucia och ett klimat som är långt ifrån optimalt att måla i. Därav mitt råd om att vänta. Det är bara att ta piasavakvasten och borsta av innan målning, färgen lär fästa alldeles utmärkt.

En silikatfärg fungerar alldeles utmärkt på en sockel. Om konstruktionen dessutom är sådan att sockeln riskerar att suga upp fukt kapillärt är silikatfärg det enda som fungerar.
 
  • Gilla
Thomas_C
  • Laddar…
N
mexitegel mexitegel skrev:
Du ger felaktiga råd. Om du läser innantill i färgen du rekommenderar så står det uttryckligen att en putsad yta ska brinna i två månader innan den målas med sockelfärg.

Om två månader är det lucia och ett klimat som är långt ifrån optimalt att måla i. Därav mitt råd om att vänta. Det är bara att ta piasavakvasten och borsta av innan målning, färgen lär fästa alldeles utmärkt.

En silikatfärg fungerar alldeles utmärkt på en sockel. Om konstruktionen dessutom är sådan att sockeln riskerar att suga upp fukt kapillärt är silikatfärg det enda som fungerar.
mexitegel mexitegel skrev:
Du ger felaktiga råd. Om du läser innantill i färgen du rekommenderar så står det uttryckligen att en putsad yta ska brinna i två månader innan den målas med sockelfärg.

Om två månader är det lucia och ett klimat som är långt ifrån optimalt att måla i. Därav mitt råd om att vänta. Det är bara att ta piasavakvasten och borsta av innan målning, färgen lär fästa alldeles utmärkt.

En silikatfärg fungerar alldeles utmärkt på en sockel. Om konstruktionen dessutom är sådan att sockeln riskerar att suga upp fukt kapillärt är silikatfärg det enda som fungerar.
Vet inte om jag orkar svara, men tydligen gör jag det.
Man har inte silikat på sockel då det oftast är snö på vintern, då vill man ha tät färg som inte släpper in fukt.
Säg inget annat!!! Oavsett konstruktion.
Det är bara linoljefärger som behöver sån lång tork innan färgning på puts.
Är det torrt kan man måla efter en vecka. Speca produktblad för alcro sockelfärg!
 
  • Gilla
Thomas_C
  • Laddar…
Jag hade exakt denna diskussionen med Beckers färgsupport i våras därav vet jag mycket väl att en silikatfärg fungerar bra på en sockel.

Nedan är databladet som du inte orkade leta upp själv, så kan vi lägga den diskussionen till handlingarna.
Skärmbild av datablad för Sockel Täckfärg med teknisk information och appliceringsråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsen är inte tillräckligt torr innan dessa två månader för sockelfärgen eftersom den är mindre fuktgenomsläpplig, det är av samma anledning som att du inte kan lägga tätskikt på en betongplatta direkt.

En silikatfärg däremot brukar man kunna lägga på efter en månad om det är bråttom, men även där är det bättre att vänta två månader.
 
  • Gilla
Thomas_C
  • Laddar…
N
TS har putsat en sockel, inte gjutit betong.
Och beckers har ingen koll alls på vad som faktiskt fungerar på puts produkter.
Samma med alcro, då det är samma ägare. men silikat har man inte på sockel.
 
  • Gilla
Thomas_C
  • Laddar…
Puts är en betongprodukt. Produktbladet kan förvisso tolkas som att rådet skulle gälla puts på nygjuten betong men så är inte fallet.

Tittar man då i tex. Beckers produktinformation, som är samma tillverkare - alltid lär man sig något :), så står det där tydligt att nyputsad yta ska åldras minst två månader.

Samma rekommendation finns hos andra tillverkare också för samma typ av färg, så lägg ner nu.

Vad har du för belägg att Beckers inte skulle ha koll på vad som fungerar? Vi har fö. en mursockel med silikat som klarat sig utmärkt i 10 år.
 
Redigerat:
N
Puts och betong är 2 helt olika produkter. Men orkar inte dividera mer. Men oavsett tillverkares rekommendationer, så kan man måla efter en vecka. Om det är torrt.
 
Det är helt hål i huvudet att inte följa en tillverkares rekommendationer, men det är så klart upp till var och en hur man vill göra.
 
Redigerat:
Tack båda två för alla er synpunkter, fick en del att fundera på!
 
N
T Thomas_C skrev:
Jag har putsat om min sockel med KC puts ovan mark och nu är nästa steg målning. Frågan är hur länge jag ska vänta innan jag målar den, eller om jag måste vänta enda till våren eftersom nu vintern närmar sig (Stockholm). Finns det någon risk att ha oputsad sockel under vintern mad avseende på frostsprängning?
Jag vet också att olika färger kan ha olika rekommendationer, vilken färg ska man ha?
Du kanske bör lägga in lite bilder så man förstår omfattning av puts av sockel!
 
Så här ser sockeln ut nyputsad
 
  • Nyputsad sockel på husvägg ovanför grus och byggmaterial med verktyg i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.