Under våra köksskåp har vi en list med halogendioders. Den fungerar mindre bra och skulle behöva bytas. Då är min fråga vad jag smidigast kan byta till, skulle det funka att koppla någon ledlist alternativt halogenspottar? Listen är kopplad till denna transformator. Alternativt om någon har en annan smidig lösning utan att behöva byta transformator och allt.
 
  • Elektronisk transformator för 12V halogenlampor monterad under köksskåp, märkt SwitchDIM och HT150.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte vad halogendioder är, men numera kommer inget in i mitt hem som det står halogen på. Varma, kort hållbarhet och är inte speciellt snåla. LED är nu så billiga och bra att det duger till de allra flesta saker. Om du inte vet vad som passar till den transformatorn, eller om du är minsta tveksam om att pilla med el, hur svag den än är, så är nog det smidigaste att gå till Ikea och köpa ett färdigt kit till köksskåp. Enkla, pålitliga och helt ok pris.
 
B
Finns väldigt mycket 12v led på marknaden, men det är alltid osäkert vilka prylar som funkar ihop med varandra utan t.ex. blink o oljud. Man skulle kunna tycka att en 12v trafo och en 12v ledlist alltid passar, men så är inte fallet.

Du får chansa att märkena passar ihop eller byta denna. Jag hade chansat. Funkar det inte så får du helt enkelt byta denna i alla fall.
 
B BSOD skrev:
Finns väldigt mycket 12v led på marknaden, men det är alltid osäkert vilka prylar som funkar ihop med varandra utan t.ex. blink o oljud. Man skulle kunna tycka att en 12v trafo och en 12v ledlist alltid passar, men så är inte fallet.

Du får chansa att märkena passar ihop eller byta denna. Jag hade chansat. Funkar det inte så får du helt enkelt byta denna i alla fall.
Toppen, tack!
 
Transformatorn är märkt "halogen lights" och kräver en minsta belastning på 70 W. Du kan räkna med att den inte kommer att funka bra med 12 V led-lister och att du måste byta den till en modell som fungerar med en lägre belastning.
Det finns många modeller att välja på. Köpa färdiga "kit" eller plocka ihop en egen lösning.
 
E etompau skrev:
Transformatorn är märkt "halogen lights" och kräver en minsta belastning på 70 W. Du kan räkna med att den inte kommer att funka bra med 12 V led-lister och att du måste byta den till en modell som fungerar med en lägre belastning.
Det finns många modeller att välja på. Köpa färdiga "kit" eller plocka ihop en egen lösning.
tack, problemet är att jag har två spottar i skåpet som går på samma transformator. Halogen också. Enklast kanske är att byta till nya halogen spottar istället för listen?
 
B benx skrev:
tack, problemet är att jag har två spottar i skåpet som går på samma transformator. Halogen också. Enklast kanske är att byta till nya halogen spottar istället för listen?
Svårt att svara på utan att se grejorna.
Som andra har varit inne på, halogenljuskällor blir varma och dra mer energi. De är helt enkelt på väg ut.
Sitter det G4 halogen i spottarna så finns det LED som direkt ersättning.
 
E etompau skrev:
Svårt att svara på utan att se grejorna.
Som andra har varit inne på, halogenljuskällor blir varma och dra mer energi. De är helt enkelt på väg ut.
Sitter det G4 halogen i spottarna så finns det LED som direkt ersättning.
Okej tack, får nog ta in lite hjälp av en elektriker så det bli rätt.
 
Detta är grejor som normalt inte kräver att någon firma/elektriker utför arbetet.
Nätdelarna kommer ofta med stickkontakt. Sedan är det bara att koppla ihop grejorna på 12 V-sidan.
 
E etompau skrev:
Detta är grejor som normalt inte kräver att någon firma/elektriker utför arbetet.
Nätdelarna kommer ofta med stickkontakt. Sedan är det bara att koppla ihop grejorna på 12 V-sidan.
Problemet är att allt är kopplat till strömbrytare på väggen. Vill så det är spottar, transformator, strömbrytare, annars kan nog lösa det men känns säkrare med elektriker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.