Hej, har tänkt att jag ska bygga en mindre timrad vedeldad bastu utomhus, jag har läst runt lite på forumet och det skrivs att vissa träsorter ska undvikas då dom kan avge både giftiga ångor och kåda vid upphettning.

Min fråga är, vilka träslag är det? Svart på vitt, vad är no go?
 
P Pablo Palacios skrev:
Hej, har tänkt att jag ska bygga en mindre timrad vedeldad bastu utomhus, jag har läst runt lite på forumet och det skrivs att vissa träsorter ska undvikas då dom kan avge både giftiga ångor och kåda vid upphettning.

Min fråga är, vilka träslag är det? Svart på vitt, vad är no go?
Barrträd (gran, furu) släpper ibland kåda och de kan man undvika. Sedan finns det många bastu byggd med dessa träslag och de fungerar ändå.

De mest vanliga träslag för bastuinredning är asp, men finns mycket att välja på.
 
Vill du ha riktigt lyxigt så är det väl asp i både väggar, tak och lavar som gäller. Ett mer ekonomiskt alternativ är bastupanel av gran i väggar och tak. Gran kådar inte speciellt mycket. Furu ska du undvika helt och hållet.
 
Jag byggde en fristående bastu som vi har råspånt i till både väggar och tak. Visst kommer det någon liten kåddroppe ibland men absolut ingenting som stör.
 
Jag har mina väggar i gran. Mängden kåda är inte mer än de stelnat innan det kommer mer än nån cm. Furu som redan nämnts ska undvikas.
 
  • Gilla
Martin1979
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
Barrträd (gran, furu) släpper ibland kåda och de kan man undvika.
Fast granpanel måste väl vara det absolut vanligaste i en bastu?

N Nikorasu skrev:
De mest vanliga träslag för bastuinredning är asp
Till lavar (och eventuella ryggstöd) håller jag med men ska man ha asp i väggar och tak blir det rätt dyrt.

Vi är dock helt ense om att furu/tall bör undvikas på grund av risken för kådkladd.

Att något trädslag skulle kunna ge "giftiga ångor" är dock inget jag känner till men tryckimpregnerat är naturligtvis inte att rekommendera.

Välkommen hit för övrigt!
 
Jag byggde en bastu med relax utanför huset, slog furu spårpanel på alla väggar, gran i taket för att undvika kåddropp.

Byggde helt enkelt bara lavar och ryggstöd i asp, finns ingen risk att komma i kontakt med nån kåda.

Absolut mest ekonomisk sätt utan att kunna bränna sig. Förutom det, så inbillar jag mig att det luktar gudomligt gott av all furu!
 
wildeside
  • Gilla
Erik Jb och 3 till
  • Laddar…
M Mromalley skrev:
Absolut mest ekonomisk sätt utan att kunna bränna sig.
Råspont av gran är också rätt billigt. Är verkligen furu generellt sett billigare än gran? Jag trodde det var typ same same och man ibland knappt visste om det var tall eller gran i "brädbiten" man köper.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Råspont av gran är också rätt billigt. Är verkligen furu generellt sett billigare än gran? Jag trodde det var typ same same och man ibland knappt visste om det var tall eller gran i "brädbiten" man köper.
Nu handlar det egentligen inte om råvaran, snarare om förädlingen av virket. "bastupanel" är dyrare än "spårpanel". Ytterpanel är dyrare än råspont.

Var stor skillnad på kvm-pris när jag byggde 2018/19 iaf.
 
Nu talar du om timrad bastu.

Tänker du timra den själv?

Grantimmer är bättre än furutimmer i en bastu. För att det inte släpper lika mycket kåda och inte bränner lika mycket mot huden. Om timran är välgjord kan du strunta helt i alla tätskikt och paneler på insidan. Det håller i 200 år endå.
Blockat timmer har visat sig hålla bättre än rundtimmer för i blockat timmer blir de flesta sprickorna vågräta och leder inte in vatten i stocken på samma vis som de uppåtriktade sprickorna i rundtimmer. Det har också visat sig att om man nödvändligt vill ytbehandla en timrad bastu utvändigt skall det vara med riktig kokad rödmylla som låter fukten avdunsta utåt.


Lavarna blir bäst av asp. En del har försökt timra hela bastun av asp men dels är det svårt att hitta så mycket bra asptimmer och dels har aspen mycket inre spänningar så aspstockar kan i värsta fall vrida sig ur väggen.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 4 till
  • Laddar…
E
wildeside wildeside skrev:
[länk]
Lite skrivet om val av trä till bastu.
Jag har råspont på väggar och tak lavarna är gjorda i vanliga träreglar och ytterpanel.
Har fungerat utan problem i 6 år utan både kåda och stickor som många påstår är ett jätte problem.
Jag byggde bastun för att användas, ville inte ha något skrytbygge.
Hej,
Hur har du gjort med ventilationen i din bastu? Ska bygga nu i sommar och vad jag läst mig till så får man inte ha Utluftsventilen på ytterväggen utan utluften ska alltid mynna ut i samma rum som inluften tas ifrån?
 
  • Gilla
da98jpn
  • Laddar…
wildeside
E Erik Jb skrev:
Hej,
Hur har du gjort med ventilationen i din bastu? Ska bygga nu i sommar och vad jag läst mig till så får man inte ha Utluftsventilen på ytterväggen utan utluften ska alltid mynna ut i samma rum som inluften tas ifrån?
Min bastu är en egen byggnad med en liten relax och dusch.
Byggd som jag lärt mej från barns ben.
Vedeldad
Inluft långt ner i yttervägg vid kamin
Utluft högt upp i motsatt ända av bastun i yttervägg.
Det där med in och ut luft till samma rum gäller nog om du har FTX eller frånluftsvärmepump.
Sen är det väl så att alla lever efter sin tro och övertygelse.
Men så har jag lärt mej att bygga bastu och är övertygad i min tro och övertygelse att den fungerar bra.:cool:
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
E
wildeside wildeside skrev:
Min bastu är en egen byggnad med en liten relax och dusch.
Byggd som jag lärt mej från barns ben.
Vedeldad
Inluft långt ner i yttervägg vid kamin
Utluft högt upp i motsatt ända av bastun i yttervägg.
Det där med in och ut luft till samma rum gäller nog om du har FTX eller frånluftsvärmepump.
Sen är det väl så att alla lever efter sin tro och övertygelse.
Men så har jag lärt mej att bygga bastu och är övertygad i min tro och övertygelse att den fungerar bra.:cool:
Det är precis så jag ska bygga :) en liten egen byggnad med med dusch och bastu. Om du har några mer tips så tas de tacksamt emot :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.