Mina tankar, huset verkar passa oss, 2st min man nybliven pensionär, och jag har några år kvar. Vi vill inte gör nåt större i huset utan mest bo, området gillar vi, det ligger nära strövområde o skola vilket kanske kan trissa upp priset. Särskilt intressant med åsikter erfarenheter av vattenburen värme med elpanna, känns lite fel men de har mindre energiåtgång än vi i vårt nuvarande hus med en äldre bergvärmepump. Det är ju små/inga möjligheter att få ner den posten då det inte finns kamin. Men alla synpunkter tas tacksamt emot!

https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-vaster-amals-kommun-branasmedsgatan-27-17978656
 
A
Mina kommentarer

Entréplan:
- saknar utrymme både för dusch och tvätt. Det betyder att om någon av er får svårt med trappor behöver ni göra om badrummet uppe och bygga ut det

- saknas frys i köket utan det är bara kyl, antagligen svårt att få till en bra plats för både kyl och frys vilket kan betyda extra frys i källare (mer trappor).

El/luftvärme antyder att de haft relativt varmt på entréplanet men det finns inga uppgifter om de haft mer än 15+ i källaren, det ökar också elkostnaden.

Det finns inga uppgifter när dusch i källare är renoverat och vilka åtgärder som gjorts med vatten och avlopp i huset.



Rent generellt är min uppfattning av man endast renoverat det nödvändiga och inte det ”lilla extra”.

Så det kan helt enkelt finnas risken att om ni bor där i 10-15 år finns det en hel del att renovera.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nä det har du rätt i, med värmen det ser ju ut som de använt källaren och då tror man ju att de har haft varmt. Kyl o frys ser jag inte som ett så stort problem vi kan byta till ett med mindre kyl och frys i ett. Tvätt o dusch jaa det kan bli problem men känns rätt långt fram i tiden, då orkar man nog inte med ett hus.
 
Oj såg inte de sista, hm vill vi inte göra något nu vill vi definitivt inte om 10-15 år, men hur ska man veta det? Tack för bra synpunkter!
 
Ingen dusch eller bad på övervåningen, som sagt.
Köksfläkten verkar vara kolfilter? Varför? Stekröken far bara runt runt, man blir aldrig av med något.
Gjutjärnsavlopp mitt i tvättstugan, lite udda...
Elpanna??
Hur mycket av original årgång -56 elinstallationer och VVS är kvar resp utbytt? I vilket skick är detta?
Hur vinterbonat är allrummet?
 
  • Gilla
Esda och 1 till
  • Laddar…
I den här typen av hus är källaren inte gjord för att vara bostad, så om man inreder rum där måste man göra rätt. Fråga mäklaren om saker som dränering, hur källaren är uppvärmd och hur golven är lagda. I bästa fall är allt finemang, i värsta fall är det kallt och fuktigt och eländigt och den där sängen är ditställd enbart för fotografering och visning.

Är avloppsstammen under huset bytt? Vi byggde om badrummet i källaren i vårt förra hus, samma ålder som detta. Avloppsröret var genomrostad på ett par ställen.

Personligen tycker jag att man bör tänka på tillgänglighet, tex dusch på bostadsplanet, även om man känner att åldersrelaterade krämpor ligger långt fram i tiden. Man vet aldrig när något händer, och det vore tråkigt att behöva flytta på kort varsel bara för att man råkar ut för något som gör att man inte längre klarar trappor.
 
  • Gilla
Skrutten18 och 3 till
  • Laddar…
Kanonhus för kaffepengar enlig mig. Fick 4.7 miljoner för mitt liknande, helt original från -58.
Att ett gammalt hus kan behöva lite omvårdnad får man räkna med.
Satsa på kamin, hör med kommunen först, kan vara knepig när det är tätbebygt område.
 
  • Gilla
Frida1989! och 1 till
  • Laddar…
Rörets placering kan jag leva med om det är i ok skick. Bra synpunkter annars det är nog något jag får fråga om.Elpanna är det jag reagerar på, är väl ovanligt när den är såpass ny - 18?. Tar med mej alla bra frågor, känns ändå som de flesta av er inte riktigt tycker det är ett bra köp utifrån oss. Vi har ingen panik men tänkte vi kan kolla på detta hus och sen prata igenom va vi tycker är bra och dåligt. Vårt nuvarande hus är på 1,5 plan med källare. Köket behöver bytas ut. Vi har toa o handfat på ovanvåningen och bottenvåningen men dusch i källaren, källaren har betonggolv o väggar. Så där finns att göra. Nu börjar vi fundera på om vi verkligen vill detta, (kommer inte göra det själva) Tanken har väckts om vi kanske valde fel hus och det vore bättre att byta nu.
 
De här 50-talarna är väldigt trevliga, men man måste vara beredd på att vid det här laget fixa allt som inte redan är fixat, inklusive dom osynliga bitarna som avloppsstammar. Vi köpte ett sånt för 16 år sedan där det enda som var fixat var nya treglasfönster och ett ganska nytt kök. De första åren hade vi fullt upp med att renovera saker som gick sönder, och inom loppet av 15 år fick vi snällt fixa i stort sett allt.

Nu har vi flyttat till ett ännu lite äldre hus där absolut ingenting är gjort, men nu vet vi vad vi har gett oss in på och har satt igång med renovering redan innan sakerna pajar helt Så vi är inte avskräckta, men räknar med att ha hantverkare springandes i huset rätt ofta.
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle fundera på trafiken fram o tillbaka till idrottsplatsen. Hur ser gatan ut när det är större evenemang, används den som förlängd parkering? Annars ser tomt och baksida väldigt fint ut, rymligt!
 
  • Gilla
mrsnhp och 1 till
  • Laddar…
B Brallan84 skrev:
Jag skulle fundera på trafiken fram o tillbaka till idrottsplatsen. Hur ser gatan ut när det är större evenemang, används den som förlängd parkering? Annars ser tomt och baksida väldigt fint ut, rymligt!
Jag håller med om att man ska vara ytterst vaksam om det finns en idrottsplats i närheten! Vi bodde utmed vägen till en idrottsplats (fotboll m.m) förut, och helgtrafiken med folk som skjutsar ungar till och från träningen var en av anledningarna till att vi flyttade.
 
  • Gilla
Mor Anna och 1 till
  • Laddar…
När man tittar på kartan, så verkar det vara Fryxellsgatan som är huvudleden till fotbollsplanen som f.ö. är en skola. Knacka dörr o fråga iaf 3 st på samma gata, hur de upplever trafiken från o till plan/skolan.
Ishallen verkar vara på andra sidan.
 
  • Gilla
Mor Anna
  • Laddar…
Tack allihop för jättebra synpunkter!
Vi känner nu att vi försöker följa vår plan med det hus vi bor i. Vi trivs ju jättebra här med trädgård och det är i utkanten av denna lilla stad så väldigt lugnt och ostört. Vi tänker det vi tänkte göra med huset när vi köpte-19 det gör vi. Taket har vi bytt och fönsterfoder ute, tog lång tid pga corona och mycket sjukfrånvaro av snickare. Bytt ytskikt i några rum. Nu kör vi på med byte av kök, är plaströr här i avlopp men behöver kanske flyttas. Året efter gör vi större badrum uppe ev.med tvätt. Ibland blir man trött och tänker vi flyttar, men nu vet vi,flyttar vi till något annat hus, ska det vara med allt på ett plan och något som vi "vet" är helt iordning. Vi är för gamla för att ta det i etapper, men tillräckligt unga för att fortsätta här och det vi gör nu, här som vi vet att vi trivs så bra ökar ju även värdet på huset. Tack igen alla!! för mycket bra hjälp att känna att det är rätt beslut. Återkommer säkert i samband med våra renoveringar. Nu ska jag gå ut och njuta o titta på vårt nya tak och alla vita fräscha detaljer som ersatt röda lite murkna
 
  • Gilla
Modig och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.