Hej, har haft en svart Crawford vikport med 4 kraftiga fjädrar i ca.30 år utan några problem, tills frun backade in i den här om dagen, så hela porten blev vind precis samtidigt hade grannen bytt ut deras port en lika vikport som våran, men vit och betydligt nyare än vår som dom haft i ca12 år ! Funktionen och mekaniken var ungefär lika som på våran port bortsett i från att den var något lättare att öppna o stänga samt att vår port hade 2 grova fjädrar på var sida och deras port hade ett par hälften så grova fjädrar på varje sida !? Vi köpte hans utbytta port som låg på gräsmattan och inte hade monterats ned utom fjädrarna som hade tagits av ! Eftersom båda portarna hade precis samma mått och infästningarna på varje sida i vägg samt över såg också precis lika ut så tog jag bort allt av den gamla porten o fick hjälp att lyfta den nyare porten på plats och med ett långpass mätte jag in sido skenorna i ramen och hela porten så den var i våg men för att gardera mig skruvade jag endast i de översta skruvarna på varje sida, innan jag skulle sätta dit fjädrarna...både grannen o jag kunde ha svurit på att det var 3 fjädrar på var sida, men i en kartong låg endast 4 fjädrar som jag naturligtvis monterade på porten ,men då jag försökte öppna så gick det inte p g a att porten verkade inte sitta på rätt sätt då jag försökte pressa på porten öppnade den sig nertill endast ca 10 cm o sedan gick den inte att rubba utom att stänga igen, innan jag satt dit fjädrarna så gick det att tryck på vikporten så att jag kunde sätta en stol i öppningen, men med fjädrarna totalt stopp o de 4 fjädrarna känns för veka för att klara av att öppna dörren på något sätt .....jag förstår absolut ingenting o slarvade montörerna bort 2 fjädrar ? ? ? Har googlat monterings anvisning så mkt att startsidan snart vägrar att öppna sig ? PLEASE FINNS DET NÅGON SNÄLL MÄNNISKA SOM KANSKE HAR EN SKISS/BILD /ANVISNING VAD JAG GJORT/GÖR FÖR FEL......NÅGOT SOM SÅG LIKA ENKELT UT SOM ETT SPETT.....HJÄLP MIG SNÄLLA NÅGON !
M v h
Stefan
i Dalarna
 
Jag antar att det handlar om en takskjutport och inte en vikport när jag läser beskrivningen.
Har du en märkskylt?
Det sitter normalt på något av ändstyckena på en av portsektionerna.
Lägg gärna upp ett foto på den i så fall, då den kan innehålla information om
-tillverkare, modell och tillverkningsnummer
-information om fjädrarna (antal, storlek och typ) samt i bästa fall även hur mycket fjädrarna ska spännas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.