Hej,
Med risk för att bli ordenligt idiotförklarad. Undrar om någon kunnig kan avgöra om detta är en bärande vägg. Flera andra i föreningen har slagit ner den väggen, utan att ha avväxlat. Materialet känns poröst, och knackar man på den låter den mer "ihålig", medan en annan vägg i lägenheten som jag vet är bärande har en mer metallisk klang. Hoppas att den här beskrivningen är något sånär begriplig.

Väggen är den mellan köket och vardagsrummet, som enl planlösningen har två dörrar.
 
  • Planritning av en lägenhet med kök och vardagsrum avgränsat av potentiellt icke-bärande vägg mellan dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med synliga betongblock och en del av en blå vattenpass vid sidan.
  • Delvis demonterad vägg med synliga porösa betongblock som verkar ihålig.
Man bör ju ha bättre underlag än det där för att kunna avgöra, även om jag tror att väggen inte är bärande. Har du kollat med kommunen/stadsbyggnadskontoret om de har konstruktionsritningar?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag håller med @16386. Väggen är säkert inte bärande. Samtidigt vill man veta hur betongbjälklaget är upplagt innan man säger något definitivt. Det syns bäst på en armeringsritning. Finns säkert på stadsbyggnadskontoret eftersom det rör sig om ett flerbostadshus.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Förstår att man inte kan säga något definitivt, men tackar för era svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.