Hej, hittar varje dag några flugor med genomskinliga vingar på bygget o även om man tar kål på alla finns det lika många dan efter, vad är det för djur på bilden? vad gör man åt dem?

DD
 
  • djur.jpg
Tror inte det är någon fara! Lite otydliga bilder men jag tror att det är samma flygfän som vi har i huset.
Har upptäckt att de övervintrar i fönster springorna. När jag öppnade ett fönster som inte varit öppnat seda i sommras så rasade det ut sådana flygfän.
Letade lite på nätet och fann detta.


Guldögonslända - stinkslända
 
Jag har samma flyfän i fönstren, och har funderat att ringa Anticimex. Men nu kan jag koppla av och lägga min energi på något annat i stället.
A
 
Tack , Massa, du lugnade mig !
 
Är det inte larverna till dessa som kallas "bladluslejon"? Var snäll mot dom, så får ni hjälp med bladlusbekämpningen i trädgården till sommarn.
 
Efter att ha läst inläggen från mars känner jag mig lätt hysterisk. Men jag dammsög upp säker hundra "fjärilar" när jag öppnade sommarstugan i helgen. Och jag vet att det kommer vara massor när jag kommer ut nästa gång...

Är det någon som har ett tips på hur man gör för att slippa de mängderna. De sitter tätt tätt i springorna i fönsterna och lite på andra håll också har jag en känsla av...


Tacksam för alla tips och råd...


Yllet
 
Samma sak i våran stuga på våren.
Det brukar bara vara att vädra ut dem. De som blir kvar stör mig inte nämnvärt.
 
Jag plockade ett 30-tal på landet senast, men blev rätt bekymrad för jag trodde att de var mal.
 
puh..skulle precis skriva en ny tråd om just den insekten..

Det var ju verkligen skönt att höra att de inte utgör någon skada, lite oroväckande dock när man ser så´na överallt ju mer man tittar efter de, mest kring just fönster.

Trodde faktist att de var någon form av mal mycket p.g.a de guldstora ögonen.

Verkar som de gör mer nytta än skada, larverna äter tydligen olika små kryp med :) läste jag via länken ovan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.