Hej,

Vi har precis målat väggen och vi fick ett halvkasst resultat. Se bild nedan:

Nymålad vägg med ojämnheter och synliga spackelspår efter renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi gjorde följande:

1. Målade tapeten med oljebaserad grundfärg.
2. Rullspacklade hela väggen med grov rullspackel från Alcro.
3. Slipade (120 papper) och spacklade ojämnheter med samma spackel.
4. Slipade (120 papper) en sista gång med släpljus och ficklampa i mobilen. Här såg och kändes allt väldigt jämnt och fint ut.
5. Målade två gånger.

Vad har vi gjort för fel? Skulle vi slipat och spacklat om efter första lagret färg när vi såg att de va ojämnt? Vad gör vi nu? Slipar med typ 80 papper och spacklar om med en finare spackel?

Tack!
 
Är det tapet som bubblar eller är det spackel?

Jag målade och spackla de ett tak med nya skivor tidigare i år.
Fick bråka på några ställen med att spackla om och slipa, så det är svårt som nybörjare att få det helt jämnt första varvet
 
T TheGame skrev:
Är det tapet som bubblar eller är det spackel?

Jag målade och spackla de ett tak med nya skivor tidigare i år.
Fick bråka på några ställen med att spackla om och slipa, så det är svårt som nybörjare att få det helt jämnt första varvet
Hej,

Det är spackel som syns igenom.
 
Ser ut som om det är dåligt slipat?
 
L Lopex skrev:
Ser ut som om det är dåligt slipat?
ja, det är nog det. Vad gör vi nu?
 
På med mer spackel och jämna ut, kan krävas rätt mycket yta för att jämna ut det, så tänk kanske 20cm åt varje håll med spackel, ett tung laget sen slipa ännu tunnare
 
L Lopex skrev:
På med mer spackel och jämna ut, kan krävas rätt mycket yta för att jämna ut det, så tänk kanske 20cm åt varje håll med spackel, ett tung laget sen slipa ännu tunnare
Testade först att slipa ner med 80 papper och spackla ojämnheter. Blev inte bra alls.

Har nu bredspacklat hela ojämna ytan. Får se hur de blir imorgon efter slipning. :)
 
Tror det är tapeten som sitter löst där.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bredspacklat två lager igen över 70% av väggen. Det blev dåligt resultat igen.

Förstår inte riktigt varför då jag använt exakt samma metod på flera väggar i huset nu med bra resultat. Det är bara den här väggen som jävlas med mig. Väggen var helt plan och fin innan vi målade.

En ojämn vägg med spackelrester efter bredspackling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
garvin garvin skrev:
Tror det är tapeten som sitter löst där.
Hur vet man om det är tapet eller spackel då?

Vi grundade med oljefärg innan. Räcker inte det?
 
Håller precis på med samma hemma. Efter första spacklingen gick jag runt och kollade medans de fortfarande var blött. På några ställen bubblar sig tapeten. Fick skära en stor cirkel runt och fylla i med spackel igen.
 
L lillespillevinken skrev:
Hej,

Vi har precis målat väggen och vi fick ett halvkasst resultat. Se bild nedan:

[bild]

Vi gjorde följande:

1. Målade tapeten med oljebaserad grundfärg.
2. Rullspacklade hela väggen med grov rullspackel från Alcro.
3. Slipade (120 papper) och spacklade ojämnheter med samma spackel.
4. Slipade (120 papper) en sista gång med släpljus och ficklampa i mobilen. Här såg och kändes allt väldigt jämnt och fint ut.
5. Målade två gånger.

Vad har vi gjort för fel? Skulle vi slipat och spacklat om efter första lagret färg när vi såg att de va ojämnt? Vad gör vi nu? Slipar med typ 80 papper och spacklar om med en finare spackel?

Tack!
jag brukar måla 2 gånger med en grundfärg och 2 gånger täckfärg i liknande kulör. Spacklet suger färgen ojämnt här för med de andra materialen. Lyser det igenom så måla igen.

men svårt att se på bilderna var som sker, tapeter kan vara jävliga. För enkelhetens skull brukar jag ta bort tapeterna, ta bort gipsen som de sitter på eller gipsa över.
 
M Mr.Noisy skrev:
Håller precis på med samma hemma. Efter första spacklingen gick jag runt och kollade medans de fortfarande var blött. På några ställen bubblar sig tapeten. Fick skära en stor cirkel runt och fylla i med spackel igen.
Det är inga bubblor så vitt jag vet. Alla ojämnheter är helt solida och de skulle inte gå att skära upp de. Det är lixom ingen luft bakom.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag brukar måla 2 gånger med en grundfärg och 2 gånger täckfärg i liknande kulör. Spacklet suger färgen ojämnt här för med de andra materialen. Lyser det igenom så måla igen.
Vi har redan testa måla flera gånger och det verkar inte hjälpa, dock bara med täckfärg. Skulle det vara annorlunda om man körde grundfärg först menar du?
 
Okej för mig var det inte heller ”bubblor” utan var mer som att där de gammla spacklet under tapeten sugit åt sig allt och lämnat de torrt. Om du förstår va ja menar haha
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.