Anonymiserad 290759 skrev:
hade sprängningar i kommun vid hus. ni måste ta spruckbesiktn innan sprängn. min murstock sprack mm
Nu skulle de ju inte spränga utan spräcka med hydraulik.
 
  • Gilla
Wittlock
  • Laddar…
H
N Ninnie.1 skrev:
Det är Attefallshuset som är orsak till att de tar bort berget. Vi har kommit överrens om att Attefallshuset ska placeras 4.5m från tomtgränsen. Det kan vi inte säga något om och det är ok med oss. Det är den dyra kostnaden och min oro för att det kan skapa ett prblem med skaftvägen och husen som ligger ovanför oss i sluttningen. Finns det risk att det börjar rasa det som är ovanför?
Det borde väl i så fall gå att förankra med ett nät, man ser ju den lösningen vid vägar som går igenom berg.
 
  • Gilla
rörkröken
  • Laddar…
N Ninnie.1 skrev:
Tomterna har ett gemensamt berg som går i dagen, nu vill grannen ta bort sin del av berget genom hydralisk sprängning. Vi vill inte ta bort vår del. Kvar blir en bergskil ca 1m bred och 6m lång. Vad bör vi tänka på? tomterna ligger i en sluttning med tomter och skaftväg ovanför. Kan det påverka skaftvägen som ligger ovan för? Kan det bli en ras risk av den kil som blir kvar? Om det blir det vem ansvara för vad som händer om det rasar? Blir det vi som har det på vår tomt? Tacksam för tips på vad vi behöver tänka på innan vi skriver på bygglov för attefallshuset som ska byggas. Det blir ju en stor förändring av tomterna.
Det blir ett ganska stort ingrepp, vad jag vet så behöver man anmäla om marklov för att förändra markens vertikala höjd, om det är mer än 0,5 m. Prata med en bygghandläggare i din kommun och få råd.
 
  • Gilla
matbir och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår att ni vill ha berget kvar. Det ger karaktär åt tomten. Och varför lägga ut en massa pengar på något, som man inte vill egentligen...? Lycka till!
 
  • Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
Anonymiserad 290759 skrev:
svar.
en sprängn besiktn måste göra på ert hus osv på befintl sprickor innan sprängn . om hus skadas. ta ut kartor mm
Nej det behövs inte, sprängning ja. Ej vid spräckning.
 
Anonymiserad 290759 skrev:
hade sprängningar i kommun vid hus. ni måste ta spruckbesiktn innan sprängn. min murstock sprack mm
Det handlar här om HYDRAULISK bergsprängning, inte dynamit....
 
N Ninnie.1 skrev:
Sluttningen av berget är på grannens sida. Den den engång srängda delen är på vår sida. Staketet är i behov av upprustning!!
Vi är inte intresserade av att lägga pengar på att ta bort del av berget som "insyns skyddar" oss från grannen. Dessutom uppskattas kostnaden till 150.000kr för att ta bort vår del. Skapar inget mervärde för oss.
Tror du det finns risk för att den kil som blir kvar kan rasa åt ena eller andra hållet?
Behåll klippan. Grannen kan bygga ett Attefallshus anpassat efter tomten. Tror det blir bättre och vackrare på alla sätt också.

Vad säger kommunen? Har man gett marktillstånd? (I så fall: varför?)
 
  • Gilla
matbir
  • Laddar…
E Erik JL skrev:
Behåll klippan. Grannen kan bygga ett Attefallshus anpassat efter tomten. Tror det blir bättre och vackrare på alla sätt också.

Vad säger kommunen? Har man gett marktillstånd? (I så fall: varför?)
TS har ju sprängt bort berget på sin sida (eller tidigare ägare till TS tomt) varför skulle inte grannen få tillstånd att göra samma sak.

/ATW
 
Gör ett avtal/förtydliga för grannen som säger att om berget blir instabilt/rasrisk så är dom skyldiga att återställa det med plank eller /mur till dagens nivå? Typ? Som det ser ut är det svårt att förutse vad som kommer hända med berget, kan mycket väl bli så att det spricker mer. Hur djupt vill dom gå ner?
 
  • Gilla
LantbrukarN och 1 till
  • Laddar…
D Daja skrev:
Gör ett avtal/förtydliga för grannen som säger att om berget blir instabilt/rasrisk så är dom skyldiga att återställa det med plank eller /mur till dagens nivå? Typ? Som det ser ut är det svårt att förutse vad som kommer hända med berget, kan mycket väl bli så att det spricker mer. Hur djupt vill dom gå ner?
Varför skulle grannen gå med på nåt sånt?

Jag tror TS inte har nåt att komma med...

Antingen tas berget bort och TS får betala en del.

Eller så blir det en bergsremsa kvar på TS tomt.

/ATW
 
Excel
L LarsDaniel skrev:
Berget är vackert och mycket enklare att sköta än plank och gräsmatta. Varför inte låta lite naturlig mark vara kvar i villaområdets annars så monotona markförhållanden?
Ja varför ska alla ha plana gräsmattor och vitmålat. Jo, därför att folk har dålig smak! ⭐️
 
  • Gilla
perror och 3 till
  • Laddar…
A Alchemilla-mollis skrev:
Det blir ett ganska stort ingrepp, vad jag vet så behöver man anmäla om marklov för att förändra markens vertikala höjd, om det är mer än 0,5 m. Prata med en bygghandläggare i din kommun och få råd.
Alldeles riktigt. Jag behövde ta bort berg för att bygga friggebod. Djupaste snittet blev en meter och jag behövde söka marklov. Avståndet till grannen, som var ett naturreservat var 7 meter. Om TS granne söker marklov så kommer TS att vara berörd eftersom spräckningen skall ske närmre tomtgränsen än 4,5 meter. Ett förhandlingsläge kommer då att uppstå. TS bör fråga sin kommun om det krävs marklov.
 
N Ninnie.1 skrev:
Sluttningen av berget är på grannens sida. Den den engång srängda delen är på vår sida. Staketet är i behov av upprustning!!
Vi är inte intresserade av att lägga pengar på att ta bort del av berget som "insyns skyddar" oss från grannen. Dessutom uppskattas kostnaden till 150.000kr för att ta bort vår del. Skapar inget mervärde för oss.
Tror du det finns risk för att den kil som blir kvar kan rasa åt ena eller andra hållet?
Trist att man vill ta bort så vackert berg. Men nu vill de ju ha ytan. Problemet för dig är att när de hackar bort på sin sida så kommer du med all säkerhet få kanter som spricker in hos dig. Kvar kommer bara bli en liten tråkig kam med sten. Beroende på hur djupt de spränger/gräver kan det krävas marklov. Huruvida det kan bli instabilt ovanför får ni nog fråga en markexpert om. Det borde granne.ön rimligen bekosta.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Jag tänker samma sak som tidigare inlägg skrivit, du behöver geolog eller motsvarande som kan ge dig en bild av vad du bör göra eller tänka på. Om du ska få till en lösning med grannen så är det viktigt att du förstår dom och håller med dom att från deras perspektiv så har du full förståelse och hade gjort samma sak så att ni inte går dit och säger eran oro och känslor utan underlag som påvisar vad ni är oroliga för ska hända för dom är redan i en besvärlig situation där dom tycker berget förstör så dom får låna pengar för att ordna till det och ovanpå det hantera någon annans what if känslor blir bara ett stort obehag för dom och "muren" sätts upp och dom slutar lyssna.
Jag hade frågat jourhavande biolog på naturhistoriska riksmuseet om en geologs syn på det och vart dom kan hänvisa dig till https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandegeolog.250.html
Det finns även geologiskaforum.se där du nog kan bli medlem och efter det ställa frågor men du bör ge ett underlag som är större än bilden som bla all info om grund och grus runt grund och satellitbild från Google earth etc samt avstånd mellan hus och sprängning och berg etc. Svaret dom ger är lika exakt som dom fakta ni ger så ger ni lite fakta så måste dom gissa. Universitet och högskolor samt även byggnadsingenjörer på olika myndigheter och företag har jag mailat till och fått fantastiska svar. Försäkringsbolag och kommunen borde nog involveras så allt är klart om något händer.
Jag är inte bra på detta så ta det med en nypa salt :). Hoppas det går bra och att ni får sinnesro, ert hem är en viktig del av era liv men tänk gärna på att livet ger lite utmaningar och det är bara så det är för allt kan inte vara tryggt och säkert.
 
T toolman77 skrev:
Lägg upp en bild så blir det enklare att förstå.

Varför vill du ha kvar en 1*6m berglimpa? Så länge grannen håller sig på sin tomt är väl allt i sin ordning. Beroende på bergart och den är uppbyggd kan det vara stor risk för sprickor men spräckning med darda är normalt skonsamt.
Varför inte? om man tyckerom berg, Jag tycker grannen kunde bygga sitt hus på plintar, så påverkas bergknallen mindere. Det sprängs bort alldelse för mycket berg i onöden. Bergknallar är en del i det biologiska mångfalldet med sin särskillda flora och små kryp.
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.