Hej alla,

Jag har funderingar på att i mitt hus ta två mindre rum, ett befintligt badrum samt en garderob (tot. ca.35kvm) och göra om dessa till en uthyrningsdel. Detta för att på ålderns höst ha till gäster och kunna låna ut denna del till dem när de är på besök alternativt hyra ut till allmänheten.

Mellan min del av huset och denna nya kommer det finnas två dörrar med isolering mellan dem som delar av huset dvs. det kommer inte bli en fast vägg som en permanent lösning.

Uthyrningsdelen kommer bestå av ett mindre sovrum, ett gemensamt vardagsrum och kök samt badrummet där jag flyttar befintlig ingång till en annan vägg och sätter igen den nuvarande.

Så nu till mina frågor:

Vad får man göra, behövs bygglov/anmälan och hur ska jag tänka i största allmänhet?

Var går t.ex. gränsen mellan att hyra ut ett rum i sitt eget hus (som man får göra utan några lov) till att det kanske kommer att räknas som ett flerfamiljshus?
Personligen har jag svårt att se skillnaden på om mina barn bor i huset eller en som hyr. Det är samma eller till och med färre personer som bor i huset om och när jag hyr ut än vad det gör idag.

Jag har pratat med Skatteverket och de har inga synpunkter så länge som jag betalar skatt på den del som kräver det.
Utan jag vill här mera ha svar på de ganska snåriga byggnadsreglerna vi tyvärr lever med men även allmänna synpunkter och erfarenheter.

Då bostadssituationen runt Stockholm är som den är borde väl detta uppmuntras av kommun kan jag tycka men sedan är det inte alltid som politik och förnuft går hand i hand, tyvärr.
Jag kan tycka att detta egentligen borde vara något som t.o.m. premieras, men så långt lär politikerna inte gå.

Tacksam för alla konstruktiva förslag och inlägg.
 
Redigerat:
Max bygganmälan (kanske inte ens det) krävs om du inte skapar en egen "enhet" med ytterdörr. Som jag uppfattar dig kommer du ha möjlighet att nå nya delen inifrån också?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Max bygganmälan (kanske inte ens det) krävs om du inte skapar en egen "enhet" med ytterdörr. Som jag uppfattar dig kommer du ha möjlighet att nå nya delen inifrån också?
Hej, tack för svar.

Ja, jag kommer ha möjlighet att genom de två dörrarna gå fritt mellan min del och uthyrningsdelen.
Däremot är min tanke att även ta upp en separat dörr som ingång till uthyrningsdelen dock från ett annat håll genom en gemensam yttre hall.

Så när jag hyr ut kommer de(n) som hyr inte passera min del av huset mer än igenom den gemensamma yttre hallen och under de perioderna kommer även de två dörrarna i mellanpassagen vara låsta från varsitt håll.
Hoppas du förstår ungefär hur jag menar?
 
Jag tror dock att du kan bli tvungen att ha nödhantagsöppning på dörrarna mellan då jag har för mig att det blir en hel del snåriga brandskyddsregler att ta hänsyn till om man bygger om så att utrymmet kan anses självständigt. (Och att man hyr ut det). Eget kök o badrum är väl typ vad som behövs för att kunna anses eget.
 
Hej, tack för svar.

Ja det är just detta som jag men även troligtvis andra medborgare som vill följa lagen tyvärr faller på.

För att kunna genomföra detta är jag orolig att det troligen kommer behöva göras en massa kostsamma investeringar. Investeringar som gör att det är enklare och billigare att helt enkelt avstå och sedan bo själv i sitt onödigt stora hus.
Då tänker säkert någon ”men sälj och byt boende då”.
Ja tanken är god MEN.....det fungerar tyvärr inte då jag vill bo i hus men samtidigt inte har ekonomisk möjlighet att köpa mig ett mindre hus då de knappt finns och även är (betydligt) dyrare än det jag bor i idag.

Så, blir detta alltför krångligt och framförallt kostsamt kommer det väl sluta med en ny walk-in closet och ett biljardrum istället. :p
Synd när det finns så många som behöver en bostad idag. :confused:
 
Det krävs bygglov alternativ en anmälan beroende om din detaljplan tillåter att byggnaden får ha flera bostäder. Se 9 kap. 2 § PBL. Tänk på att du behöver uppfylla bostadskraven för bl a tillgänglighet och brandskydd.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Det behöver inte bli krångligt om du gör som du beskriver behövs inte ens bygganmälan om jag minns rätt. Det blir som en renovering med extra kök/pentry kräver inga bygglov eller liknande.
 
U Uppner skrev:
Hej alla,

Jag har funderingar på att i mitt hus ta två mindre rum, ett befintligt badrum samt en garderob (tot. ca.35kvm) och göra om dessa till en uthyrningsdel. Detta för att på ålderns höst ha till gäster och kunna låna ut denna del till dem när de är på besök alternativt hyra ut till allmänheten.

Mellan min del av huset och denna nya kommer det finnas två dörrar med isolering mellan dem som delar av huset dvs. det kommer inte bli en fast vägg som en permanent lösning.

Uthyrningsdelen kommer bestå av ett mindre sovrum, ett gemensamt vardagsrum och kök samt badrummet där jag flyttar befintlig ingång till en annan vägg och sätter igen den nuvarande.

Så nu till mina frågor:

Vad får man göra, behövs bygglov/anmälan och hur ska jag tänka i största allmänhet?

Var går t.ex. gränsen mellan att hyra ut ett rum i sitt eget hus (som man får göra utan några lov) till att det kanske kommer att räknas som ett flerfamiljshus?
Personligen har jag svårt att se skillnaden på om mina barn bor i huset eller en som hyr. Det är samma eller till och med färre personer som bor i huset om och när jag hyr ut än vad det gör idag.

Jag har pratat med Skatteverket och de har inga synpunkter så länge som jag betalar skatt på den del som kräver det.
Utan jag vill här mera ha svar på de ganska snåriga byggnadsreglerna vi tyvärr lever med men även allmänna synpunkter och erfarenheter.

Då bostadssituationen runt Stockholm är som den är borde väl detta uppmuntras av kommun kan jag tycka men sedan är det inte alltid som politik och förnuft går hand i hand, tyvärr.
Jag kan tycka att detta egentligen borde vara något som t.o.m. premieras, men så långt lär politikerna inte gå.

Tacksam för alla konstruktiva förslag och inlägg.
Ring din kommun så hjälper de dig med alla de frågor som du har!
 
  • Gilla
KalleCa och 2 till
  • Laddar…
P Paragrafryttaren skrev:
Det krävs bygglov alternativ en anmälan beroende om din detaljplan tillåter att byggnaden får ha flera bostäder. Se 9 kap. 2 § PBL. Tänk på att du behöver uppfylla bostadskraven för bl a tillgänglighet och brandskydd.
Tack för svar,

Det är här jag får lite problem.
Vad är skillnaden mellan att mina barn bor i det utrymmet eller en person som inte är familj?
 
P Paragrafryttaren skrev:
Det krävs bygglov alternativ en anmälan beroende om din detaljplan tillåter att byggnaden får ha flera bostäder. Se 9 kap. 2 § PBL. Tänk på att du behöver uppfylla bostadskraven för bl a tillgänglighet och brandskydd.
Det krävs inte bygglov längre pga attefallsreglerna, möjligtvis en anmälan.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/inreda-ytterligare-en-bostad
Om nu detta räknas som en ytterliga bostad då den ingår i vanlig boyta och inte har egen ingång.
 
U Uppner skrev:
Tack för svar,

Det är här jag får lite problem.
Vad är skillnaden mellan att mina barn bor i det utrymmet eller en person som inte är familj?
Det spelar ingen roll så länge den nya bostaden kan användas som en separat och självständig bostad.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
P Paragrafryttaren skrev:
Det krävs bygglov alternativ en anmälan beroende om din detaljplan tillåter att byggnaden får ha flera bostäder. Se 9 kap. 2 § PBL. Tänk på att du behöver uppfylla bostadskraven för bl a tillgänglighet och brandskydd.
Fast det upphävs om jag förstår det rätt av 9 Kap. 4C § då det inte handlar om ett komplementbostadshus, eller missuppfattar jag lagtexten?
 
U Uppner skrev:
Fast det upphävs om jag förstår det rätt av 9 Kap. 4C § då det inte handlar om ett komplementbostadshus, eller missuppfattar jag lagtexten?
Vad är det som upphävs menar du?
 
Jag tror at du behöver bygglov för att sätta in extra ytterdörr. Resten styrs av användandet.
 
P Paragrafryttaren skrev:
Vad är det som upphävs menar du?
Behovet av bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.