fortsätt med Yes eller med såpa om och om igen tills det blir rent.
 
Mekaniskt med spackelspade och trasor tills det känns vettigt med rengöringsmedel
 
C
Rengjorde en rejält ingrodd köksfläkt för några år sedan och kunde konstatera att varken avfettning, såpa, diskmedel eller ugnsrengöring var direkt effektivt. Problemet, som jag upplevde det, är att medlet inte tränger in i fettlagret. Det som fungerade, men inte särskilt bra, var mekanisk skrapning med t.ex. en degskrapa. Ånga från en kastrull kokande vatten på spisen gjorde också i sin enkelhet ett förvånansvärt bra jobb, om än inte något revolutionerande det heller.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Rengjorde en rejält ingrodd köksfläkt för några år sedan och kunde konstatera att varken avfettning, såpa, diskmedel eller ugnsrengöring var direkt effektivt. Problemet, som jag upplevde det, är att medlet inte tränger in i fettlagret. Det som fungerade, men inte särskilt bra, var mekanisk skrapning med t.ex. en degskrapa. Ånga från en kastrull kokande vatten på spisen gjorde också i sin enkelhet ett förvånansvärt bra jobb, om än inte något revolutionerande det heller.
Äger ingen själv men jag har använt en billig (några hundralappar) ångmaskin när jag tvättade dom tvärkladdiga och äckliga sidorna på en spis i samband med en flyttstäd. Vi hade provat typ allt utan resultat när nån föreslog att istället för att gnugga i flera timmar så skulle någon hem och hämta sin billiga ångmaskin.

Även om det väldigt riktade och smala munstycket gjorde att det tog lite tid så funkade det trots allt bra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
S stenna skrev:
Om det är en riktigt gammal fläkt så är det väl bättre att byta till en ny med fettfilter helt i metall o köra dom i diskmaskin ofta
Fast även dessa fläktar blir till slut helt nedkläggade "internt". Allt stannar tyvärr inte i metallfiltret. :(
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även dessa fläktar blir till slut helt nedkläggade "internt". Allt stannar tyvärr inte i metallfiltret. :(
jamenvisst det är inte lönt att göra rent det kommer alltid tillbaka
 
S
Alfredo Alfredo skrev:
Fast även dessa fläktar blir till slut helt nedkläggade "internt". Allt stannar tyvärr inte i metallfiltret. :(
Diskar man filtren ofta i diskmaskin så håller det sig förvånansvärt rent på insidan, jag har en Cylinda med rostfria filter o fläkt/motor paketet kan tas ur med ett enkelt handgrepp o torkas av om det skulle behövas
 
  • Gilla
magnu
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.