C
elpaco elpaco skrev:
Om man utgår från svensk industri så kommer nog den handhållna motorsågen mycket högt.
Om nu avgränsningen var elverktyg har väl dock den eldrivna motorsågen lämnat ett ganska marginellt avtryck?
 
Skulle vilja slå ett slag för tigersågen.
Närmare bestämt den första tigersågen "Sawzall 414" från Milwaukee.
Något som används varje dag skulle jag vilja påstå och ingår i varje snickares verktygsrepetoar!
 
G gls skrev:
Mafells KSS sågar. En fantastisk utveckling av cirkelsågning.
Kom dom före eller efter Festools HK sågar?
 
E eleson skrev:
Kom dom före eller efter Festools HK sågar?
Mafell var långt före, kanske tio år. Jag köpte min 2010, och var inte först.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
G gls skrev:
Mafell var långt före, kanske tio år. Jag köpte min 2010, och var inte först.
Första KSS kom 1989. HK 2014-15 tror jag :thinking:
 
nanowire nanowire skrev:
Första KSS kom 1989. HK 2014-15 tror jag :thinking:
Det låter rimligt med tanke på patenträtten på 25 år.
 
För husbyggare är det gipsskruvdragare och skulle nog också säga kap/ger såg.
 
S Svetor skrev:
Skulle vilja slå ett slag för tigersågen.
Närmare bestämt den första tigersågen "Sawzall 414" från Milwaukee.
Något som används varje dag skulle jag vilja påstå och ingår i varje snickares verktygsrepetoar!
Nej tigersåg är ett rivnings verktyg som används sällan
 
Jag skulle nog påstå att lasern haf nog slagit hårdast de senaste 20åren. Dels med montering (kök,kakel/klinkers) men även till markarbeten/gjutningar (rotationslaser).
Därefter kanske slagfunktionen (slagbord,knackare etc)

Men ej att föringa ficklampan. Jag bär iallafall med mig en ficklampa alltid på jobbet.
 
J johankr skrev:
Jag är reporter och ska för tidningen Teknikhistorias räkning göra en lista över de fem eller sju viktigaste elverktygsinnovationerna från typ 1900-talets början till idag.

En sådan lista kan ju aldrig bli perfekt och accepterad av alla men jag hoppas att forumet kan hjälpa mig att få den så bra som det går.

Det ska helst vara innovationer som går att spåra till en specifik tillverkare eller person. Jag funderar på om Feins Multimaster kan vara värdig en plats, till exempel. Den har ju dessutom en kul historia eftersom den ursrpungligen utvecklades för att avlägsna gips från benbrottspatienter. Ett starkt skäl att ta med, enligt mig, är även att när patentet väl gick ut så var många andra tillverkare snabba med att lansera sin egen kopia.

Det går ju inte bortse från litiumjonbatteriets eller olika typer av elmotorers betydelse i verktygssammanhang, men samtidigt är nog många av dessa innovationer utvecklade så långt från själva verktygsbranschen att de nog blir meningslösa att ta med, tänker jag.

Andra innovationer jag funderar på att ta med:
- Sawstop?
- Lamellos kexmaskin alternativt Festools Domino?

Om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dem!
När man ska lista de "viktigaste" känns det som om det måste vara innovationer som verkligen förändrat något. Inte bara att något arbetsmoment går lite lättare eller snabbare.

Laser är ju smidigt, det går inte att förneka. Men man kan åstadkomma exakt samma resultat med lod och vattenpass. Litiumjonbatterier är bättre än NiCd, men motorn går i vilket fall bara runt.

Sänksåg och Multimaster tycker många är helt oumbärliga. Jag äger inte något av dem, men jag har ändå byggt fler hus än de flesta kontorsarbetare.

Den största skillnaden är när man går från ingenting alls till något. Den skruvdragare jag använder idag är naturligtvis mycket finare än min allra första Black&Decker-skruvdragare. Men det handlar fortfarande om att borra hål och att dra i skruvar. Om man tittar på en iskruvad skruv går det inte att se om den är iskruvad med Blå Bosch årsmodell 2019 eller en B&D årsmodell 1983.

Ett elverktyg som verkligen innebar en förändring är Gjerdesågen. Den förändrade hur man byggde hus och bidrog också till bygga upp Norge efter kriget.

En annan elmaskin som måste inneburit en enorm förändring är betongblandaren.
 
J johankr skrev:
Jag är reporter och ska för tidningen Teknikhistorias räkning göra en lista över de fem eller sju viktigaste elverktygsinnovationerna från typ 1900-talets början till idag.

En sådan lista kan ju aldrig bli perfekt och accepterad av alla men jag hoppas att forumet kan hjälpa mig att få den så bra som det går.

Det ska helst vara innovationer som går att spåra till en specifik tillverkare eller person. Jag funderar på om Feins Multimaster kan vara värdig en plats, till exempel. Den har ju dessutom en kul historia eftersom den ursrpungligen utvecklades för att avlägsna gips från benbrottspatienter. Ett starkt skäl att ta med, enligt mig, är även att när patentet väl gick ut så var många andra tillverkare snabba med att lansera sin egen kopia.

Det går ju inte bortse från litiumjonbatteriets eller olika typer av elmotorers betydelse i verktygssammanhang, men samtidigt är nog många av dessa innovationer utvecklade så långt från själva verktygsbranschen att de nog blir meningslösa att ta med, tänker jag.

Andra innovationer jag funderar på att ta med:
- Sawstop?
- Lamellos kexmaskin alternativt Festools Domino?

Om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dem!
El-svetsen, ESAB.
Mha el-svetsen kan man tillverka konsoler och andra konstruktionsdetaljer för att sammanbinda delar i en trä- och betong-konstruktioner på ett sätt som inte var möjligt med nitat eller smitt stål. Det går att enkelt tillverka stommar av stålbalkar till byggnader när man kan el-svetsa ihop delarna.
Armeringsjärnsmattor för betong är el-svetsade, sak samma med armeringar i som används vid murade konstruktioner. Om vi lämnar byggsektorn så är många varor med chassi eller hölje av stål (järn) sammanfogade med punktsvetsar. Hur skulle bilar se ut om man inte kunde svetsa chassit utan måste bita samman delarna, liksom alla vitvaror, etc.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
J johankr skrev:
Jag är reporter och ska för tidningen Teknikhistorias räkning göra en lista över de fem eller sju viktigaste elverktygsinnovationerna från typ 1900-talets början till idag.

En sådan lista kan ju aldrig bli perfekt och accepterad av alla men jag hoppas att forumet kan hjälpa mig att få den så bra som det går.

Det ska helst vara innovationer som går att spåra till en specifik tillverkare eller person. Jag funderar på om Feins Multimaster kan vara värdig en plats, till exempel. Den har ju dessutom en kul historia eftersom den ursrpungligen utvecklades för att avlägsna gips från benbrottspatienter. Ett starkt skäl att ta med, enligt mig, är även att när patentet väl gick ut så var många andra tillverkare snabba med att lansera sin egen kopia.

Det går ju inte bortse från litiumjonbatteriets eller olika typer av elmotorers betydelse i verktygssammanhang, men samtidigt är nog många av dessa innovationer utvecklade så långt från själva verktygsbranschen att de nog blir meningslösa att ta med, tänker jag.

Andra innovationer jag funderar på att ta med:
- Sawstop?
- Lamellos kexmaskin alternativt Festools Domino?

Om någon har några bra tips tar jag tacksamt emot dem!
Jag tycker du ska försöka leva dig in i hur livet var innan verktyget kom jämfört med efteråt. Före skruvdragare var spik alternativet, detta pajjade mängder av axlar och handleder, för att inte tala om övriga ben och leder i handen. Ja, givetvis kan man även nämna spikpistolen även om den typiskt sett drivs med tryckluft.
Elektrisk såg, oaktat klinga eller blad så var sågning väldigt tidsödande innan den elektriska sågen.
För murare bör de elektriska verktygen för att blanda bruk kunna ses som en revolution.
För allt anläggningsarbete är väl gps-tekniken en rent otrolig revolution.
Tittar man på hantverkare och arbetare i alla delar av byggsektorn verkar mobiltelefonen vara det som förenklat vardagen mest.

Ja, jag tror att man inte ska fokusera på de allt för smala verktygen
 
D
För egen del: tombola eller möjligen bygghiss
 
Eller kanske en mobiltelefon med ett bokmärke på byggahus och ett par snabbnummer till jourelektriker och jourrörmokare. Elektriskt och revolutionerande när man står där och inte har koll.
 
Sett till elektrifieringen från börja av 1900-talet, så blir min lista följande:
- Borrmaskinen / slagborr
- Cirkelsåg (plötsligt går det att snabbt såga 'överallt'
- Införandet av batteriverktyg med tillräcklig kapacitet
- Tigersåg
- Sticksåg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.